VIDEO La categoriile „Supernova“ şi „Fără limită“, în cadrul TIFF 2013, vor fi prezente, în premieră, filme multi-premiate
https://www.ziarulmetropolis.ro/filme-multi-premiate-si-in-premiera-la-categoriile-supernova-si-fara-limita-in-cadrul-tiff-2013/

Două dintre cele mai populare secţiuni ale Festivalului Internaţional de Film Transilvania, „Supernova“ şi „Fără limită“/„No Limit“, revin anul acesta cu o selecţie de filme.

Un articol de Andrada Văsii|22 aprilie 2013

Două dintre cele mai populare secțiuni ale Festivalului Internațional de Film Transilvania (31 mai – 9 iunie, Cluj-Napoca), Supernova și Fără limită/ No Limit, revin anul acesta cu o selecție de filme multi-premiate, majoritatea în premieră în România.

„Supernova“ reunește, în mod tradițional, filmele care au impresionat juriile, critica și publicul în marile festivaluri ale lumii, de la Cannes, Berlin și Veneția, la Pusan, Toronto și Sundance. Anul acesta, pe lângă titlurile anunțate deja – „Après mai“ (r. Olivier Assayas), „Laurence Anyways“ (r. Xavier Dolan), „Like Someone in Love“ (r. Abbas Kiarostami) și „Foxfire“ (r. Laurent Cantet). În „Supernova“ vor fi proiectate, în premieră, alte câteva filme pe care cinefilii nu le pot rata.

Filme multi-premiate

Un prieten vechi al TIFF-ului, Sebastián Lelio, revine la Cluj cu „Gloria“, filmul pentru care actrița Paulina Garcia a primit Ursul de Argint pentru interpretare feminină la Festivalul de la Berlin. Lelio a câștigat Trofeul Transilvania în 2007, cu „La Sagrada familia“ şi premiul FIPRESCI în 2010, cu „Navidad“. „Gloria“, distins și cu Premiul Juriului Ecumenic la Berlin, este portretul unei femei de 58 de ani, puternică și încă atrăgătoare, divorțată, care încearcă să sfideze singurătatea și vârsta.

Tot pentru interpretare feminină, dar la Festivalul de la Veneția, a fost premiată și actrița Hadas Yaron, din „Fill the Void“ (r. Rama Burshtein), propunerea Israelului la Oscar. Plasat în comunitatea ultra-ortodoxă din Tel Aviv, „Fill the Void“ este drama unei tinere forțate să se căsătorească cu soțul surorii ei, atunci când aceasta moare pe neașteptate.


Dramă cotidiană și în alb negru

„Pietà“, în regia lui Kim Ki-duk, distins cu Leul de Aur la Veneția și propus de Coreea de Sud la Oscar, este o dramă viscerală, complexă, despre relația bizară dintre un recuperator renumit pentru cruzimea și brutalitatea sa și femeia care îl vizitează într-o zi, susținând că este mama sa.

La fel de violent este și „New World“/ „Sinsegye“ (r. Park Hoon-jung), un film noir inteligent și alert, hit în box office-ul din Coreea de Sud, după care Hollywood-ul va face un remake. Din Asia vine și „Thy Womb“, al renumitului cineast filipinez Brillante Mendoza, drama emoționantă a unui cuplu care apelează la o mamă surogat, selecționată în peste 20 de festivaluri, inclusiv la Veneția – unde a obținut trei premii din partea unor jurii independente.

Trilogie și documentar

De senzații tari, întâlniri bizare și imagini greu de uitat vor avea parte cinefilii, ca în fiecare an, în secțiunea „Fără Limită“/„No Limit“.

Pe lângă mult-așteptatul maraton „Paradise“, în regia lui Ulrich Seidl – o trilogie care a bifat competițiile a trei mari festivaluri –  spectatorii TIFF se vor delecta cu filme ca „Simon Killer“ (r. Antonio Campos), în care un tânăr american (Brady Corbet, din „Funny Games“ și „Melancholia“) ajuns în Paris începe o relație de bizară dependență, violentă, cu o prostituată.

„The Act of Killing“ este excelentul documentar al lui Joshua Oppenheimer, un film năucitor și suprarealist, în care foşti „ucigaşi de comunişti“ din Indonezia își reconstituie în fața camerei propriile crime, în stilul filmelor care i-au inspirat.

Despre țările bogate 

Despre ce clocotește în spatele aparentei liniști din casele țărilor bogate și civilizate vorbește regizoarea norvegiană Eva Sørhaug într-un thriller memorabil, „90 minutes“, centrat pe trei povești diferite despre violența domestică extremă.

În „Fatal“/ „Kashi-ggot“ (r. Lee Don-ku), proiectat în secțiunea Panorama la Berlin, un viol comis în școală nu rămâne fără consecințe atunci când unul dintre violatori, forțat de colegi să participe la act, își întâlnește după câțiva ani victima.

O combinație de film noir cu eseu cinematografic și policier, „The Last Time I Saw Macao“/ „A Última Vez Que Vi Macau“ (r. João Pedro Rodrigues, João Rui Guerra da Mata) e un veritabil trip cinematografic, care bricolează hipnotic arhitectura unui oraș cvasi-imaginar și misterios. Mențiune specială la Locarno.

Info:

Festivalul Internațional de Film Transilvania este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR).

Foto credit: „Fatal“

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.