Filme regizate de femeile puternice ale indie-ului american în AIFF
https://www.ziarulmetropolis.ro/filme-regizate-de-femeile-puternice-ale-indie-ului-american-in-aiff/

Două filme remarcabile ale cinematografiei independente americană, realizate de regizoarele americane Chloe Zhao şi Kelly Reichardt: THE RIDER şi CERTAIN WOMEN, în selecţia de anul acesta a American Independent Film Festival, care va avea loc în Bucureşti în perioada 27 aprilie – 3 mai. Cele două filme contrastează cu agitatul ritm al poveştilor americane cu super-eroi aducând în atenţie poveşti profunde, calde, nuanţate şi generatoare de empatie pentru personaje aflate la răscrucea vieţii.

Un articol de Petre Ivan|30 martie 2018

Apreciat de critici şi Premiat la Quinzaine des Realisateurs de la Cannes anul trecut, THE RIDER este portretul atent şi emoţionant al unui tânăr, Brady, fost călăreţ de rodeo şi, acum, îmblânzitor de cai, care se reface după un accident.

Filmul realizat de Chloe Zhao ni-l prezintă pe Brady, legat trup şi suflet de câmpiile care înconjoară rulota în care trăieşte împreună cu tatăl său văduv şi sora sa mai mică, încercând să se despartă de trecutul său. Cu toate acestea, cum ispita de „a călări” îi este prea adânc înrădăcinată, criza masculinităţii sale devine, curând, una existenţială.

Folosind actori non-profesionişti şi inspirându-se din povestea vieţii protagonistului Brady Jandreau, Zhao construieşte, cu autenticitate delicată, un portret liric al omului şi al naturii. Doar cel de-al doilea film al regizoarei americane, THE RIDER a câştigat premiul C.I.C.A.E. la Cannes şi a fost prezentat la peste 40 de festivaluri internaţionale de film, printre care Telluride, Toronto, Sundance şi Sarajevo – fiind considerat unul dintre cele mai originale şi puternice filme americane ale anului trecut.

Kelly Reichardt a fost o prezenţă constantă la Festivalul de Film Sundance încă de la primele sale filme de lung metraj. Filmele ulterioare, prezentate în selecţiile de la Cannes (WENDY & LUCY, 2008) şi Veneţia (MEEK’S CUTOFF, 2010; şi NIGHT MOVES, 2013) i-au adus pe bună dreptate renumele de a fi una dintre cele mai importante creatoare ale cinematografului indie. O regizoare meticuloasă, cu o abordare minimalistă în ceea ce priveşte povestea şi forma, filmele ei sunt expresii nepretenţioase ale unor emoţii care ard la foc mic, crescând.

Pornind adesea de la scurte povestiri adaptate pentru ecran şi concentrându-şi filmele în jurul unor personaje feminine puternice, Reichardt construieşte portrete bogate psihologic ale unor oameni obişnuiţi, definiţi în mod egal de peisajul pastoral pe care îl locuiesc şi de fragilitatea legăturilor umane pe care le caută.

Acţiunea din CERTAIN WOMEN (premiul pentru cel mai bun film al Festivalului BFI din Londra), care are loc într-un orăşel din Montana, se bucură de interpretări remarcabile a trei vedete care portretizează trei femei aflate în momente definitorii ale vieţilor lor. Laura Dern o joacă pe o avocată nemulţumită de viaţa ei personală şi se confruntă cu o dilemă morală legată de unul dintre clienţii săi.

Michelle Williams, colaboratoarea frecventă al lui Reichardt (WENDY & LUCY, MEEK’S CUTOFF), o interpretează pe Gina, o soţie şi o mamă prinsă într-un moment dificil al căsniciei sale. Ultimul capitol al acestei pastorale americane îi este dedicat iubirii neîmpărtăşite dintre o fermieră anonimă şi o profesoară de drept din oraş, jucată cu fragilitate de Kristen Stewart.

Deşi cele trei poveşti sunt conectate prin mici anse narative, ceea ce realmente le leagă sunt temele recurente ale operei lui Reichardt: singurătatea şi împăcarea cu sine a unor personaje a căror forţă exterioară contrazice profunda lor fragilitate emoţională. Filmat într-un ritm bine calculat, atent la gesturile şi emoţiile care se pot citi printre cuvinte, CERTAIN WOMEN este o invitaţie la empatie şi speranţă.

American Independent Film Festival este singurul festival din România dedicat cinematografiei independente americane şi îşi propune să familiarizeze cinefilii români cu filme americane narative relizate în tradiţia marilor autori americani al anilor ‘70 şi ‘80.
Festivalul i-a avut anul trecut ca oaspeţi pe Joaquin Phoenix, Ethan Hawke, John C. Reilly iar în acest an facilitează întâlnirea publicului român cu Sebastian Stan, cel mai de succes actor american de origine română.

Proiecţiile din festival au loc la Cinema Pro şi la sala de cinema a MŢR.

Programul proiecţiilor şi noutăţi despre filmele şi evenimentele din festival vor fi actualizate pe siteul filmedefestival.ro, pe pagina de Facebook American Independent Film Festival şi Instagram (@AmericanIndependentFilmFest).

Foto: AIFF – facebook

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.

11
/06
/20

Cele mai bune documentare de mediu din ultimul an, alături de producții recente care s-au remarcat prin povești nebănuite, vor putea fi vizionate online, gratuit, în cadrul celei de-a 9-a ediții Pelicam - Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni, între 10-19 iulie.

10
/06
/20

Gala Premiilor Gopo, evenimentul care celebrează și recompensează anual cele mai importante realizări cinematografice din România, va avea loc pe 29 iunie, într-o nouă formulă, adaptată condițiilor actuale, la Verde Stop Arena.