#FilmeDeCannes. „A Hero” – Aparenţe
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmedecannes-a-hero-aparente/

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

Un articol de Ionuţ Mareş|1 noiembrie 2021

Iranianul Asghar Farhadi era unul din cineaşti la care mă gândeam când am zis că au dat rateuri când şi-au părăsit cultura şi au făcut filme internaţionale, în alte ţări. „Everybody Knows”, realizat în Spania, cu Penélope Cruz şi Javier Bardem pe afiş, a fost un eşec dureros pentru admiratorii regizorului. Şi nici „The Past”, făcut anterior în Franţa, nu e printre reuşitele sale.

Aşa că nu cred că e o întâmplare că revenirea în Iran pentru cel mai nou film, „A Hero”, câştigător ex-aequo în acest an al Grand Prix la Cannes, înseamnă şi recuperarea acelei inspiraţii creatoare care l-a consacrat pe Farhadi printre marii autori de cinema contemporani.

Ar fi mai multe explicaţii, însă mi se pare că una foarte importantă e că tipul de scenarii cu care lucrează el capătă o semnificaţie mult mai mare în Iran.

Ce înseamnă asta?

Sigur, Farhadi nu face filme explicit politice ca Jafar Panahi sau Mohammad Rasoulof, doi regizori şicanaţi de regimul din ţara lor. Însă dramele cărora le cad victime personajele sale au printre cauze principale şi modelul de societate din Iran (bineînţeles, care vine în completarea slăbiciunilor omeneşti universale).

Să ne amintim de „A Separation”, capodopera şi cel mai cunoscut titlu al său – tot iadul acelui cuplu care vrea să divorţeze e amplificat şi de un hăţiş legislativ care e rezultatul unei înţelegeri conservatoare a moralei publice, impusă de un regim în care religia are o mare influenţă. Aceste lucruri nu se spun direct, dar se simt în fiecare din naraţiunile imaginate de Farhadi – sunt substratul lor de idei.

O premisă asemănătoare întâlnim şi în „A Hero”, unde avem un protagonist aflat la închisoare din cauză că nu poate achita o datorie faţă de o rudă a fostei soţii, care i-a plătit un împrumut pe care îl luase de la un cămătar şi pe care l-a pierdut într-o afacere dubioasă.

Aflat într-o permisie de două zile, Rahim încearcă să îşi achite cel puţin o parte din datorie, pentru a-şi spăla ruşinea şi pentru a fi eliberat, numai că o faptă ambiguă pe care ajunge să o facă alături de iubita sa secretă declanşează un lanţ de întâmplări ameţitoare care îl aruncă pe eroul lor de la extaz la agonie şi atrage în vertij o mulţime de alte persoane.

Cert e fiecare participant la acest carusel de neoprit, fie el persoană individuală sau reprezentant al unei instituţii, se luptă pentru o cât mai bună imagine publică şi pentru câştigarea respectului celorlalţi, după ce s-a dovedit că şi cele mai onorabile scopuri pot avea efecte nefericite, uneori chiar dramatice.

De altfel, extraordinară la cinema-ul lui Farhadi (de la care s-au inspirat şi alţi regizori iranieni) e ideea că fiecare gest al nostru, oricât de mărunt şi de onest, poate deveni în orice moment scânteia care aprinde focul ce mistuie rapid conştiinţe şi înveninează relaţiile dintre oameni.

Poate că suntem în esenţă buni, dar ne pricepem să ne facem vieţile un calvar, cu cele mai bune intenţii.

„A Hero” a avut premiera în România la Les Films de Cannes a Bucarest şi va fi distribuit în cinematografe de Independenţa Film.

02
/06
/22

Pe 8 și 9 iunie, bibliotecarii din județul Gorj vor participa la un nou atelier de educație media organizat de Asociația One World Romania și Mediawise Society – centrul de resurse și formare în domeniul educației pentru competențe media și digitale din România. Am deschis seria de cursuri în Dâmbovița și Tulcea, unde au participat peste 45 de bibliotecari din cele două județe.

02
/06
/22

Lungmetrajele „Light Sleeper”, cu Willem Dafoe și Susan Sarandon în distribuție, și „Dom Hemingway”, cu Jude Law și Mădălina Ghenea, vor avea premiera la Warner TV în primul weekend din luna iunie. „Viața de noapte/ Light Sleeper”, scris și regizat de Paul Schrader, scenarist al unor filme ca „Taxi Driver” și „American Gigolo”, a avut premiera în competiția Berlinalei din 1992.

02
/06
/22

Filmul documentar Delta Bucureștiului, în regia Evei Pervolovici, va fi prezentat, începând cu 6 iunie, în cadrul programului FilMARe a Muzeului de Artă Recentă din București (MARe). Delta Bucureștiului este al doilea documentar de lungmetraj al regizoarei, cunoscută deja publicului pentru Marussia (2013). Povestea este spusă prin vocea actrițelor Sandrine Bonnaire și Ada Condeescu, filmul urmând să aibă premiera în cinematografe în toamna acestui an.

31
/05
/22

Vara începe cu o veste bună – sau, mai degrabă, două! Centrul Ceh vă invită din nou la proiecții de film pe strada Ion Ghica 11. Documentary Mondays și Fiction Tuesdays reîncep pe 6 și 7 iunie, după ce timp de 2 ani s-au desfășurat în format online. Iubitorii de filme cehe și de documentare pot vizita din nou unul dintre cele mai îndrăgite institute culturale din București, unde sunt așteptați cu bere cehă și o atmosferă prietenoasă.

25
/05
/22

La doar un an de la redeschiderea cinematografelor din țară (post pandemie), lanțul de cinematografe Cineplexx face anunțul primei investiții importante: First Class Cinema – serviciul premium de la Cineplexx Băneasa. Deschisă publicului cinefil din 25 mai, locația VIP reprezintă o reconfirmare a angajamentului pe care compania și l-a luat pentru dezvoltarea industriei naționale și menținerea experienței de cinema în topul preferințelor românilor.