Filmul „3/4”, câștigătorul trofeului Ceau, Cinema! „Răzvan Georgescu”
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmul-3-4-castigatorul-trofeului-ceau-cinema-razvan-georgescu/

Filmul bulgar „3/4”, realizat de tânărul regizor Ilian Metev, a fost desemnat de juriu câştigătorul premiului „Răzvan Georgescu” pentru cel mai bun film din competiţie la cea de-a 5-a ediţie a festivalului Ceau, Cinema!, care a avut loc între 19 şi 22 iulie la Timişoara şi Gottlob şi care a adunat peste 3.000 de spectatori.

Un articol de Petre Ivan|23 iulie 2018

Juriul format din actrița Alina Grigore, criticul de film Ileana Bîrsan și regizorul Florin Iepan a decis ca trofeul Ceau, Cinema! „Răzvan Georgescu” să meargă la filmul „3/4”, debutul în ficțiune al regizorului bulgar Ilian Metev.

Premiul este în valoare de 1.500 de euro și este acordat de către festival.

Juriul și-a motivat alegerea prin „curajul și credibilitatea cu care regizorul împreună cu actorii ne fac martorii descompunerii unei relații dintre un tată și copiii săi, a desprinderii fiecăruia dintre ei de familie și fac din absența mamei o prezență subtilă, dar definitorie, și o sursă de emoție, fără a cădea vreo clipă în sentimentalism”.

Premiul Publicului, în valoare de 500 euro și oferit de Casa Auto Timișoara, a fost împărțit de două filme, aflate la egalitate în preferințele spectatorilor: „Căderea”, al regizoarei ucrainene Marina Stepanska, și „Comic Sans”, al regizorului croat Nevio Marasovic.

„Căderea” a fost desemnat și câștigătorul Trofeului Vitas România pentru film independent sau de debut. În valoare de 1.000 de euro, premiul a fost stabilit împreună de echipa Ceau, Cinema! și Vitas România.

Juriul Ceau Cinema

Un premiu onorific din partea festivalului a primit și cunoscutul cineast Andrei Ujică, invitatul special al ediției din acest an. Andrei Ujică a susținut un masterclass extrem de apreciat și a participat la discuții cu publicul după fiecare din cele trei proiecții din retrospectiva care i-a fost dedicată: „Videograme dintr-o revoluție”, „Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu” și „Out of the Present”, acesta din urmă fiind proiectat în aer liber, la Grădina de Vară „Capitol”, la gala de închidere.

Un foarte mare interes au stârnit și celelalte două proiecții de la Grădina de Vară „Capitol”: comedia „Povestea unui pierde-vară”, prezentat la gala de deschidere în prezența regizorului Paul Negoescu și a directorului de imagine Ana Drăghici, și documentarul „Procesul”, în prezența realizatorilor Claudiu Mitcu și Ileana Bărsan, a protagonistului Mihai Moldoveanu și a avocatei Alina Cojocaru, care au discutat cu publicul mai mult de o oră.

Ceau Cinema, proiectie competitie

De succes la public au avut parte de asemenea cele șase filme din competiție, filmul sârbesc „Afterparty”, proiectat în prezența unei părți a echipei, „W.R. Misterele organismului”, de Dušan Makavejev, „Vinovatul”, de Gustav Möller, sau documentarele „Dacii liberi”, de Monica Lăzurean-Gorgan și Andrei Gorgan, „Chipuri, locuri”,

de Agnès Varda și JR, și „Comisia de recrutare”, cu participarea regizoarei Tatiana Chistova.

 

De succes la public au avut parte de asemenea cele șase filme din competiție, filmul sârbesc „Afterparty”, proiectat în prezența unei părți a echipei, „W.R. Misterele organismului”, de Dušan Makavejev, „Vinovatul”, de Gustav Möller, sau documentarele „Dacii liberi”, de Monica Lăzurean-Gorgan și Andrei Gorgan, „Chipuri, locuri”, de Agnès Varda și JR, și „Comisia de recrutare”, cu participarea regizoarei Tatiana Chistova.

Momente speciale au fost proiecția omagială a documentarului „Testimonial” și a unui interviu video inedit, dedicată regretatului regizor Răzvan Georgescu, focusul Florin Iepan, precum și proiecția aniversară cu „Reconstituirea”, la Gottlob, în prezența unui invitat-surpriză – Emil Mateiaș, martorul întâmplării care a inspirat nuvela lui Horia Pătrașcu după care Lucian Pintilie și-a realizat capodopera.

Ceau, Cinema! este un festival dedicat filmului european, organizat de Asociaţia Marele Ecran şi Asociaţia Pelicula Culturală.

Foto:

15
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Documentarele biografice mainstream nu prea au cum să ofere surprize formale. Au cam aceeaşi structură, iar diferenţele sunt marcate de personalitatea adusă în prim-plan. Produs şi lansat recent de Netflix, „Pelé” este un film cât se poate de convenţional. Însă e greu de criticat prea aspru: ni-l prezintă pe marele Pelé, aşa că patosul e mai uşor de trecut cu vederea.

11
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Difuzat la 4 martie de postul de televiziune Cinemaraton, dar programat în aceeaşi seară şi la Cinematograful Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, „Mai presus de orice” (1977) este o docudramă mai puţin ştiută, realizată de Dan Piţa şi Nicolae Mărgineanu, despre cutremurul din 1977.

07
/03
/21

Poți spune o poveste bună în mai puțin de 4 minute? Atunci e momentul să te înscrii în competiția românească a Festivalului internațional de foarte scurt metraj TRÈS COURT, coordonat de Institutul Francez din România!

05
/03
/21

Festivalul Internațional Film O'Clock, eveniment gândit ca o mișcare culturală și interculturală cinematografică, dar și de socializare internațională, prin care oameni iubitori de cinematografie din toate colțurile lumii să poată trăi și împărtăși experiențe comune interesante, și-a încheiat prima ediție pe 3 martie, cu decernarea premiilor pentru competiția de scurtmetraje.

04
/03
/21

Ziarul Metropolis vă recomandă: un film cu Catherine Deneuve și Juliette Binoche, două tablouri despre lumea de azi dintr-o galerie bucureșteană, un festival de muzică clasică la Iași, un roman plin de mister al unei tinere scriitoare britanice și cartea unui istoric optimist care-și propune să redea speranța.

02
/03
/21

CRONICĂ DE FILM După o serie de filme care investigau trecutul, Radu Jude revine cu „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” (2021), un lungmetraj polemic care atacă în primul rând ipocrizia societăţii româneşti prezente, mai ales în privinţa sexualităţii.

26
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Problema dureroasă a tăierilor ilegale de păduri din România, pusă în legătură cu situaţii asemănătoare din alte ţări, devine în sfârşit subiectul unui documentar de cinema care îşi aşteaptă în acest an întâlnirea cu publicul larg, „Lemn” (2020), realizat de Monica Lăzurean-Gorgan împreună cu alte două cineaste, Ebba Sinzinger din Austria şi Michaela Kirst din Germania.