Filmul românesc a revenit în forţă la Chişinău
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmul-romanesc-a-revenit-in-forta-la-chisinau/

Ediţia din 2021 a Zilelor Filmului Românesc la Chişinău, care s-a desfăşurat între 7 şi 10 octombrie, a avut un program mai bogat ca oricând. Invitatul special a fost actorul Ion Sapdaru, originar din Republica Moldova.

Un articol de Ionuţ Mareş|12 octombrie 2021

Am aşteptat cu mare nerăbdare să revin la Chişinău pentru Zilele Filmului Românesc, după ce ediţia de anul trecut a festivalului s-a desfăşurat online.

Ediţia din 2021 a ZFR Chişinău, care a avut loc între 7 şi 10 octombrie, în principal la Cinematograful Odeon din centrul capitalei Republicii Moldova, dar şi la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice (AMTAP), a avut un program mai bogat ca oricând.

În mare măsură, asta se explică prin abundenţa de filme româneşti care au avut premiera în cinematografe în acest an, după un 2020 în care sălile au fost mult timp închise. Am avut de unde alege în acest al şaselea an de când mă ocup de program.

Aşa se face că ediţia a şaptea a propus publicului cinefil moldovean, în secţiunea Filme noi, nu mai puţin de opt titluri recente, un record.

Patru sunt realizate de cineaşti consacraţi, premiaţi la mari festivaluri: „Malmkrog” (2020), de Cristi Puiu, „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” (2021), de Radu Jude, „Întregalde” (2021), de Radu Muntean, şi „Berliner” (2020), de Marian Crişan.

Iar patru aparţin unei noi generaţii de regizori, extrem de promiţători şi de diferiţi în stiluri şi preocupări. Două sunt debuturi, „Otto Barbarul” (2020), de Ruxandra Ghiţescu, şi „#dogpoopgirl” (2021), de Andrei Huţuleac. Iar două sunt realizate de cineaşti aflaţi la al doilea lungmetraj: „Neidentificat” (2020), de Bogdan George Apetri, şi „Mia îşi ratează răzbunarea” (2020), de Bogdan Theodor Olteanu.

Tradiţionala secţiune Focus i-a fost dedicată actorului de origine basarabeană Ion Sapdaru, care a debutat în cinema odată cu apariţia Noului Val şi care a colaborat cu o mare parte a regizorilor reprezentativi ai generaţiei post-2000, făcând roluri memorabile. În afara celui mai nou film în care joacă, „Berliner”, programul a mai cuprins două mari realizări ale ultimilor 20 de ani, „A fost sau n-a fost?” (2006), celebrul debut al lui Corneliu Porumboiu, şi „California Dreamin` (Nesfârşit)” (2007), marele film al regretatului Cristian Nemescu.

În secţiunea Retro l-am omagiat pe Lucian Bratu, un cineast important pe care publicul de la Chişinău l-a putut descoperi prin două filme-reper ale carierei sale: „Un film cu o fată fermecătoare” (1966) şi „Angela merge mai departe” (1981).

Pentru publicul cinefil tânăr am avut primul lungmetraj românesc pentru copii realizat după 1989, „Străjerii” (2018), de Liviu Mărghidan.

De asemenea, ne-am bucurat să putem continua parteneriatul cu UNATC şi AMTAP, prin proiectarea mai multor scurtmetraje studenţeşti de arhivă, digitalizate recent prin ambiţiosul proiect intitulat Arhiva activă. Studenţii de la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chişinău au putut descoperi scurtmetraje studenţeşti româneşti din perioada `60-`80, unele fiind realizate de mari regizori precum Mircea Daneliuc, Dan Piţa, Radu Gabrea sau Mircea Veroiu.

Invitaţii ediţiei a şaptea a ZFR Chişinău au fost regizorii Marian Crişan, Ruxandra Ghiţescu şi Andrei Huţuleac şi actorii Ion Sapdaru, Ovidiu Crişan, Marina Palii şi Bogdan Farcaş.

 

***

Zilele Filmului Românesc sunt un eveniment organizat de Asociaţia Cineaştilor Independenţi „Alternative Cinema” din Republica Moldova, prin regizorul Dumitru Grosei, și casa de producţie Rova Film din România, prin regizorul Marian Crișan.

Evenimentul a fost sprijinit de: Ministerul Culturii din Republica Moldova, Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova din cadrul Guvernului României, Centrul Național al Cinematografiei din Republica Moldova, Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu” la Chișinău și Uniunea Cineaştilor din România.

Partenerii instituţionali au fost Arhiva Naţională de Filme din România, Moldova Film, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC) „Ion Luca Caragiale” de la Bucureşti şi Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Republica Moldova.

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.