Filmul văzut din interior: documentare cu și despre cinema la TIFF 2016
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmul-vazut-din-interior-documentare-cu-si-despre-cinema-la-tiff-2016/

O serie de documentare remarcabile, care explorează viziuni diferite ale regizorilor asupra propriei meserii şi aduc un omagiu artei cinematografice, vor fi reunite într-o secţiune specială intitulată Cinema, Mon Amour, la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie).

Un articol de Petre Ivan|11 aprilie 2016

Cele peste zece filme din program vorbesc despre cinema din multiple perspective, unele de-a dreptul neașteptate: de la filme cult sau curente cinematografice la regizori sau actori celebri; de la figuranți la fanii în stare de orice pentru eroul favorit; de la mecanismele turnajului și jocurile de putere de pe platoul de filmare, la sălile și arhivele de cinema. Și, nu în ultimul rând, despre felul în care uneori filmul afectează viața reală.

Impactul filmului asupra vieților oamenilor de rând este studiat în Once Upon a Dream: A Journey to the Last Spaghetti Western (r. Tonislav Hristov, prezent la TIFF în 2014 cu Soul Food Stories), un basm modern despre speranțele hrănite de visul hollywoodian ale locuitorilor orășelului Tabernas din deșertul Spaniei unde s-a turnat Lawrence al Arabiei.

The Wolfpack, debutul regizoarei Crystal Moselle (Marele Premiu al Juriului la Sundance 2015), spune povestea incredibilă a șase frați care au trăit 14 ani izolați de societate într-un apartament din Manhattan și a căror singură realitate este colecția de filme pe care o reproduc cu fidelitate între patru pereți.

Hitchcock / Truffaut (r. Kent Jones), prezentat în premieră la Cannes 2015, are la bază înregistrarea originală a întâlnirii marcante dintre François Truffaut și Alfred Hitchcock din 1962 și cartea de conversații despre arta regizorală ce a rezultat, o veritabilă Biblie cinematografică. Mărturiile unor regizori cinefili precum Martin Scorsese, David Fincher sau Wes Anderson vin să susțină impactul cărții lui Truffaut și influența lui Hitchcock asupra regizorilor actuali.

I Don’t Belong Anywhere: The Cinema of Chantal Akerman (r. Marianne Lambert) analizează cele peste 40 de filme din cariera renumitei

 Ingrid Bergman in Her Own Words

Ingrid Bergman in Her Own Words

regizoare belgiene recent dispărute dintre noi și originile limbajului său cinematografic.

Construit din înregistrări filmate de actrița însăși cu o cameră de 16 mm, fragmente de jurnal, scrisori și imagini de arhivă, și narat în suedeză de Alicia Vikander, documentarul Ingrid Bergman: In Her Own Words (r. Stig Björkman) explorează personalitatea complexă din spatele imaginii actriței suedeze.

Fascinantul Helmut Berger, Actor (r. Andreas Horvath) e un portret deranjant de intim al personalității dificile a actorului Helmut Berger (71 de ani), fostă muză și iubit al regizorului Luchino Visconti.

Incredibilul Doomed Beauty (r. Helena Třeštíková) urmărește povestea tragică a actriței cehe Lida Baarová, cunoscută pentru frumusețea ei și relația amoroasă cu Joseph Goebbels.

For the Love of a Man, regizat de Rinku Kalsy și prezentat la Veneția în 2015, are ca subiect fanatismul din jurul personalității lui Rajinikanth, un actor indian de 64 de ani idolatrizat de pătura cea mai săracă a societății.

A Flickering Truth, în regia lui Pietra Brettkelly, este un documentar tulburător despre cinefili împătimiți care au restaurat mii de ore de material din trecutul cinematografic al Afganistanului, după trauma regimului taliban.

Cinema, Mon Amour

Cinema, Mon Amour

Fury of The Demon este o anchetă captivantă care pornește pe urmele filmului omonim din 1897 al lui Georges Méliès, supranumit „cel mai mortal film făcut vreodată”. Legenda spune că vizionarea lui îi face pe spectatori violenți.

50 Days in The Desert (r. Fabrizio Maltese) documentează turnajul de 7 săptămâni în deșertul Sahara al filmului The White Nights (r. Joachim Lafosse, cel mai bun regizor la Festivalul de la San Sebastian în 2015) și examinează dinamica relațiilor interpersonale care se creează pe platoul de filmare și rolul de manipulator al regizorului.

În cel mai recent documentar al său, epicul și emoționantul It All Started at the End, regizorul-cult Luis Ospina îndreaptă camera în trecut, înspre rădăcinile sale în grupul Cali, colectivul de artiști columbieni care a revoluționat arta, cinematografia și literatura, în timp ce țara era acaparată de narcoterorism și război de gherilă în anii ‘70 și ‘80.

Filmul care dă și titlul secțiunii, Cinema, Mon Amour (r. Alexandru Belc), reunește poveștile din spatele cinematografelor de stat abandonate din România, prin intermediul protagonistului Victor Purice, un adevărat Don Quijote care a luptat zilnic pentru salvarea sălii Dacia Panoramic din Piatra Neamț.

Foto: TIFF 2016 – tiff.ro

29
/04
/15

Independenţa Film va distribui în România încă trei filme selectate anul acesta la Cannes - mult așteptatul Love, al lui Gaspar Noé, programat în afara competiţiei, în secţiunea Midnight Screening, Trois souvenirs de ma jeunesse (r. Arnaud Desplechin) şi Le tout nouveau testament (r. Jaco Van Dormael), în cadrul Quinzaine des réalisateurs .

28
/04
/15

În Cinematograful anilor '30 s-au impus - în acelaşi timp - o actriţă germană devenită americană prin adopţie, Marlene Dietrich, şi un actor francez, Jean Gabin. S-au iubit cu pasiune, dar Al Doilea Război Mondial le-a provocat ruptura fatală.

28
/04
/15

Prima sa experienţă cinematografică a venit după vârsta de 40 de ani. De atunci a fost distribuit de majoritatea regizorilor importanţi de film din România, interpretările sale impresionante aducându-i notorietate şi aprecierea publicului.

27
/04
/15

Cea de-a patra ediție a Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica s-a deschis oficial duminică, 26 aprilie, la Cinema Studio din București, în prezența a sute de invitați și spectatori. Gala a fost urmată de proiecția peliculei 13 Minutes/ Elser, un thriller despre una dintre tentativele eșuate de asasinare ale lui Adolf Hitler, fim care a avut premiera mondială la Festivalul de la Berlin.

27
/04
/15

Regizorul Mircea Daneliuc va fi celebrat anul acesta la Festivalul Internațional de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie), la 40 de ani de la debutul său cu lungmetrajul Cursa. O amplă retrospectivă îi va fi dedicată cineastului român, cuprinzând 12 filme, o expoziție cu afișele peliculelor sale, fotografii de la filmare și alte documente inedite aduse pentru prima dată în fața publicului.

25
/04
/15

CRONICĂ DE FILM Aflat sub interdicția de a realiza filme, de a vorbi cu media străine și de a părăsi Iranul, Jafar Panahi sfidează de câțiva ani prima măsură împotriva sa și continuă să regizeze - clandestin și independent. Cu cel mai recent film, „Taxi”, a câștigat Ursul de Aur.

23
/04
/15

CRONICĂ DE FILM Bazat pe o piesă de August Strindberg și scris și realizat de cunoscuta actriță (și, ocazional, regizoare) norvegiană Liv Ullmann, „Miss Julie” („Domnișoara Julie”) funcționează cel mai bine în momentele de (aparentă) farsă.

23
/04
/15

Recent selecționat la Festivalul de Film de la Cannes 2015 în secțiunea oficială Un Certain Regard, filmul COMOARA/THE TREASURE va avea premiera în cinematografele din România în data de 29 mai. Regia și scenariul îi aparțin lui Corneliu Porumboiu.

22
/04
/15

Un proiect unic, Words with Gods/ Vorbind cu zeii, un film-antologie care pune în discuție relația directă a individului cu divinitatea - sau absența acesteia - în diferitele religii, va închide Festivalul Internațional de Film Cinepolitica, pe 30 aprilie, la ora 20.00, la Cinema Studio din București.

22
/04
/15

Miss Julie (2014), cu Colin Farrell, Jessica Chastain şi Samantha Morton, în regia norvegiencei Liv Ullmann, va avea premiera în România vineri, 24 aprilie, distribuit de Independenţa Film.