FITS 2019: 7 motive să descoperi „Butterfly Lovers” și opera chinezească Yue
https://www.ziarulmetropolis.ro/fits-2019-7-motive-sa-descoperi-butterfly-lovers-si-opera-chinezeasca-yue/

Printre filmele prezentate la FITS 2019 s-a numărat şi BUTTERFLY LOVERS, un film de operă chinezească Yue. Cu puţină răbdare faţă de acest gen neobişnuit pentru publicul european, filmul poate fi o ocazie de a descoperi un univers artistic inedit.

Un articol de Cristina Enescu Aky|19 iunie 2019

Spectacolul de operă Yue BUTTERFLY LOVERS (Amanții Fluturi) este bazat (cum altfel) pe una dintre cele mai importante legende chinezești. Ea prezintă istoria tragică de iubire a doi tineri și include mai multe travesti-uri, dintre care unul „oficial” (căci fata este deghizată în băiat la școala unde îl întâlnește pe el), o căsătorie forțată, moartea tânărului Liang Shanbo în urma dragostei imposibile cu Zhu Yingtai și finalul tragic dar catharctic în care sufletele celor doi se reunesc dincolo de moarte sub forma a doi fluturi. Aparent un subiect frecvent și în opera europeană, în realitate însă un univers teatral și muzical foarte diferit.

Iată șapte motive pentru a descoperi filmul de operă chineză „Butterfly Lovers” și, prin el, un gen de artă performativă major în China, cu totul altfel decât opera cu care suntem obișnuiți, cu o expresivitate, simboluri și o estetică extrem de interesante:

1.Opera Yue este una dintre cele mai populare forme de operă chinezească (care, da, este de mai multe tipuri).

Este numită și Shaoxing și având o vechime de peste 100 de ani, întrecută în popularitate  doar de celebra formă de operă Peking. Apărută în 1906, specificul Yue este că prezintă personaje feminine în travesti-uri masculine, și exprimă feminitatea nu doar prin aspect ci în mod particular prin cântec, muzică și elemente de decor și mișcare. Este un gen de operă extrem de popular printre femei, motiv pentru care domină poveștile de dragoste și o atmosferă plină de eleganță și sensibilitate. „Ariile” descriu imagini extrem de vii ale vieții cotidiene a oamenilor obișnuiți, cu o atenție delicată pentru detalii.

2.Protagonista filmului, Mao Weitao, este o vedetă a operei Yue

Ea este specializată în interpretarea de roluri masculine, în mod particular roluri Sheng, de bărbați vârstnici nobili și învățați. Mao Weitao a fost prezentă și la una dintre conferințele FITS 2019, moderate de Octavian Saiu.

3.Gender fluidity? Nimic nou.

Cu mult timp înaintea discuțiilor contemporane despre gender fluidity, multe arte tradiționale printre care și opera Yue au abordat caracteristicile feminine și masculine din ambele sexe, fluiditatea genurilor și travesti-ul. În „Butterfly Lovers”, o fată se deghizează în băiat pentru a putea merge să studieze la o școală din afara zonei natale și a se feri astfel de periculoasa indecență și expunere a călătoriei ca fată prin lume. La școală întâlnește un băiat (interpretat tot de o femeie), de care se îndrăgostește și căruia îi ascunde mult timp adevărata ei identitate. Toate personajele masculine de aici sunt de fapt interpretate de femei.M

4.Magia infinită a evantaiului

În cultura chineză, evantaiul este un simbol al statutului social înalt și al înțelepților și poartă semnificații complexe provenind din tradiția budistă. În „Butterfly Lovers”, evantaiul obligatoriu purtat în mână de fiecare personaj este, mult mai mult decât un accesoriu pentru răcorire, un personaj complex în sine: el facilitează comunicarea (modul în care este mișcat poate ascunde anumite sensuri, revelându-le pe altele, fără a fi nevoie de cuvinte sau chiar de expresii faciale), e o imagine a fluturilor, a sufletului, a sentimentelor celor mai variate, e un însoțitor sau chiar înlocuitor al cuvintelor, e martor al jurămintelor și o legătură vizibilă cu natura și cu destinul.

5.Dramatismul pastelat

E multă dramă și frământare și în opera chinezească, iar povestea din „Butterfly Lovers” nu face excepție. Dar cultura chineză exprimă altfel abisurile de durere, jale, rușine, tristețe, furie, iar opera Yue le îmbracă în decoruri pastelate și costume din materiale vaporoase. Ceea ce, în mod paradoxal pentru sensibilitatea europeană, nu diminuează ci dimpotrivă, adâncește dramele și fierberea sufletească. Iar zâmbetul și ochii personajelor, în cele mai diferite emoții, redefinesc ceea ce înseamnă pentru noi, europenii, a zâmbi în fața tragediei.

6.Exerciții de curiozitate

Curiozitatea de a descoperi opera chinezească, atât de diferită de  teatrul muzical cu care suntem obișnuiți în Europa, are câteva mari avantaje:

  • Ne reamintește că felul nostru de a vedea lumea prin teatru și muzică nu este deloc singurul posibil. Opera italiană, franceză, britanică sunt superbe, esențiale, dar nu unicele din universul fascinant al operelor posibile.
  • A urmări un spectacol de operă chinezească necesită la început (pentru urechile noastre obișnuite cu o paletă sonoră largă) puțină disponibilitate și răbdare, căci multe dintre tonalități sunt ridicate, deseori ascuțite, atât în muzică cât și în interpretarea vocală.
  • Opera chinezească are un cult al detaliului și a simbolurilor minimaliste: finețea filigranată a gesturilor (extrem de simbolice, niciodată gratuite sau exagerate), delicatețea expresiilor faciale dar și a exprimării prin intermediul mâinilor sau a vagilor mișcări ale capului dau o mică degustare dintr-o altfel de cultură a spectacolului, în care nu excesivul și extravagantul primează și exact opusul lor, iar prin asta exprimarea nu este deloc sărăcită ci câștigă noi dimensiuni.

7.Amanții chinezi de la Verona

În apropierea mormântului Julietei  de la Verona există o statuie a protagoniștilor legendei Amanților Fluturi. E o lucrare foarte frumoasă în sine, pe care însă o veți putea savura mai bine dacă veți ști celebra poveste din spatele ei.

Fragment dintr-un alt spectacol de operă Yue având-o ca protagonistă pe actrița și cântăreața Mao Weitao:

*

Butterfly Lovers (2013)

Regizor, Editor: Guo Xiaonan

Film bazat pe spectacolul companiei Xiaobaihua Yue Opera Troupe din Provincia Zhejiang

Producție: Shanghai Film Studio Lab

Distribuție: Mao Weitao, Zhang Yiqing, Dong Kedi, Hong Ying, Wei Chunfang, Xu Yenahttp

Prezentarea proiecției acestui film în cadrul FITS 2019 o găsiți aici.

Mai multe informații despre legenda și opera Butterfly Lovers puteți citi aici.

11
/03
/15

Miercuri, 18 martie, începând cu ora 19.00, Sala ARCUB se transformă din nou într-un spațiu de întâlnire al cinefililor, pentru cea de-a doua ediție a CineȘoc la ARCUB. Filmul lunii martie este Animal Kingdom (2010), în regia lui David Michôd, producție ce îi are în distribuție pe Guy Pearce, Joel Edgerton, Jacki Weaver și Ben Mendelsohn.

10
/03
/15

“Buumes”, de Martin Guggisberg, “Keith Reynolds Can't Make It Tonight”, de Felix Massie, “Lothar”, de Luca Zuberbühler, “Cai putere”, de Daniel Sandu şi “A Mile in These Hooves”, de James Brylowski sunt câştigătorii Comedy Short Film Festival @ Plaza România, singurul festival de scurtmetraje de comedie organizat într-un mall din România (și desfășurat la Cinema Movieplex).

10
/03
/15

Concursul The Pitch, unul dintre cele mai populare proiecte la ediția de anul trecut, revine la Festivalul Internațional de Film NexT (15 - 19 aprilie, Cinema Studio, Elvira Popescu, CinemaPRO). Cineaștii aflați la început de drum se pot înscrie, pentru al doilea an consecutiv, în cursa pentru un premiu de 5.000 de euro, bani acordați pentru producția unui scurtmetraj.

09
/03
/15

De la Summit Entertainment vine pe marile ecrane Insurgent – un film cu Shailene Woodley, Theo James, Kate Winslet și Naomi Watts, parte a seriei Divergent, în regia lui Robert Schwentke. Insurgent se lansează în România pe 20 martie, în IMAX 3D.

09
/03
/15

Angelina Jolie este subiectul unei serii de fotografii alb-negru, care o prezintă pe actriţă în intimitate, singură şi alături de unii dintre copiii ei, pictorialul fiind realizat de soţul vedetei, actorul Brad Pitt.

08
/03
/15

Teatrul „Gong” Sibiu și microFILM prezintă duminică, 15 martie, de la orele 18:00 și 20:30, proiecția de gală a filmului „Aferim!” în regia lui Radu Jude, câștigătorul trofeului „Ursul de Argint” la Festivalul de Film de la Berlin din acest an.

08
/03
/15

Robert De Niro a plătit fiscului american suma de 6,4 milioane de dolari, după ce autorităţile au pus sechestru pe un apartament pe care starul îl deţine în cartierul newyorkez Tribeca, încercând să îl oblige astfel pe actor să îşi achite taxele datorate.

06
/03
/15

Actorul Bruce Willis va debuta pe Broadway într-un spectacol de teatru ce va avea la bază romanul "Misery" scris de Stephen King.

06
/03
/15

"Erotic Shorts", o colecţie curajoasă de scurtmetraje prin care este înfăţişată "chimia" iubirii, va fi prezentată pe 20 şi 21 martie, la CinemaPRO din Bucureşti, la ediţia de primăvară a ShortsUP.

06
/03
/15

"Aferim!", lungmetrajul pentru care Radu Jude a fost premiat cu Ursul de Argint pentru cea mai bună regie la Festivalul de la Berlin, va avea premiera nord-americană la cea de-a 14-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Tribeca de la New York, în secţiunea Spotlight.

06
/03
/15

De la regizorul District 9 şi Elysium, “Chappie” aduce pe marile ecrane povestea unei lumi ce se află sub controlul poliţişti androizi robotizaţi. Oamenii nu se pot înţelege cu ei, nu pot negocia nimic, pentru că roboţii sunt atotputernici,” explică regizorul Blomkamp.

05
/03
/15

CRONICĂ DE CARTE Apărută recent în limba română la editura UNATC Press, „Note despre cinematograf” a lui Robert Bresson este la fel ca stilul filmelor marelui şi neîncadrabilului cineast: suplă, austeră, fără ornamente inutile şi mereu în căutarea esenţei cinematografului.