„Forma apei”. Un del Toro sentimental
https://www.ziarulmetropolis.ro/forma-apei-un-del-toro-sentimental/

CRONICĂ DE FILM Câştigător al Leului de la Aur la Festivalul de la Veneţia şi nominalizat la 13 Premii Oscar, „Forma apei”, cea mai nouă realizare a lui Guillermo del Toro, acum în cinematografe, oscilează indecis între un film de autor şi un film (ultra)comercial.

Un articol de Ionuţ Mareş|24 februarie 2018

„Forma apei”, noul film al regizorului mexican, aclimatizat în America, Guillermo del  Toro, nu este nici cal, nici măgar.

Nici film de artă până la capăt (deși premiat cu Leul de Aur la Veneția), din cauza destul de vizibilelor concesii, mai exact simplificări narative (unele corecte politic) și soluții regizorale facile, făcute parcă pentru a satisface un public cât mai larg, obișnuit cu produsele CGI infantile pe care i le livrează marile studiouri americane săptămână de săptămână.

Nici fantasy pe deplin comercial, și asta datorită unei imagerii inventive și spectaculoase și a câtorva opțiuni dramaturgice care, în ciuda dulcegăriei desuete (și ușor de atacat) în care e învăluit întregul film, nu sunt de lepădat.

În fond, povestea de iubire din America anilor `60, pe fondul spionitei Războiului Rece, dintre o femeie de serviciu mută (Sally Hawkins) și o creatură marină, cu un vag aspect uman, supusă experimentelor într-un laborator științific, sub paza unui supraveghetor dur și violent (Michael Shannon), este excentrică.

Iar modul în care este pusă uneori în scenă, în special prin sugestia unei relații sexuale, amintește, fie și de sub această evidentă edulcorare, de talentul mexicanului de a crea imagini bizar-perturbatoare.

Dualitatea filmului reflectă, în bună măsură, chiar dualitatea întregii cariere a lui del  Toro, care a pendulat mereu între filme originale de autor, cu succes de critică și de festival, și filme asumat comerciale sau chiar blockbustere (să ne amintim de relativ recentul „Pacific Rim”, din 2013), chiar dacă în toate se vede aceeași fascinație celebră a regizorului pentru creaturi, monștri, roboți și pentru universuri fantastice (uneori SF).

Este evident că prin sentimentalism, prin aspectul și convenția de basm, prin narațiunea previzibilă, prin faptul că del Toro nu își ia suficient timp pentru a crea cu adevărat mister, suspans și tensiune și, în același timp, își temperează serios înclinațiile spre horror și gore la care s-ar fi pretat o astfel de narațiune, „Forma apei” nu are cum să îi mulțumească pe criticii și cinefilii mai pretențioși sau ineflexibili – de altfel, receptarea filmului nu a fost unanim pozitivă.

Chiar și așa, del Toro face un lucru lăudabil, întâlnit și la alți creatori originali de cinema din trecut sau din prezent care au ajuns la Hollywood: tulbură puțin apele mainstream-ului cinematografic și, prin viziunea sa de autor, aduce o gură de aer proaspăt într-o industrie americană repetitivă, obosită și în bună măsură neinteresantă, dar obsedată de CGI-ul care aproape exclude actorul și orice sentimente și emoții omenești sincere.

Prin caracterul său nostalgic (sunt numeroase referirile la cinema-ul și televiziunea de la începutul anilor `60) și look-ul său retro, „Forma apei” este și o binevenită contrapondere, nu lipsită de un anume farmec, la această dominație a pragmatismului.

 

11
/07
/20

Presa franceză laudă Malmkrog, noua peliculă semnată de Cristi Puiu: „Regizorul ne dăruiește un film unic și curajos”, „o adevărată lecție de punere în scenă”.

10
/07
/20

De vineri, 10 iulie, timp de zece zile, cele mai recente documentare de mediu, din 14 țări, vor fi difuzate gratuit, în premieră națională, pe online.pelicam.ro, în cadrul celei de-a 9-a ediții Pelicam - Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni, desfășurată exclusiv online.

10
/07
/20

Joi, 16 iulie, de la ora 21.00, în grădina Rezidenței BRD Scena9 (Str. I.L. Caragiale 32), va fi proiectat filmul artistic senegalez „Black Girl”, regizat și scris de Ousmane Sembène, în cadrul programului de proiecții de film în aer liber CINEVARA.

07
/07
/20

PREVIEW Două cinecluburi în aer liber - F-SIDES şi CINEVARA - le oferă cinefililor din Bucureşti şansa să vadă filme realizate de femei şi filme din patrimoniul cinematografiei.

07
/07
/20

Mai bogată ca niciodată în premiere, selecția de filme românești de la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania cuprinde un număr record de 21 de lungmetraje și 16 scurtmetraje, care vor fi proiectate, în prezența realizatorilor, între 31 iulie și 9 august, la Cluj-Napoca.

05
/07
/20

CRONICĂ DE FILM Scris și regizat de Nicolas Bedos, „La Belle Époque” (2019), prezentat anul trecut la Cannes în afara competiției și programat să deschidă ediția amânată din acest a TIFF-ului clujean, este o comedie tipic franceză cu vedete. Eternul subiect al cuplurilor în criză este ambalat puțin diferit, însă fără nimic memorabil.

04
/07
/20

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacole de improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber.

01
/07
/20

O incursiune în lumea lui Ingmar Bergman, creionată de scriitoarea norvegiană Linn Ullmann, fiica regizorului, în romanul „Neliniște”, publicat în 2015 și apărut recent și în limba română, la Editura Polirom.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

Pagina 1 din 26412345...102030...Ultima »