Fotografie de Dragoș Cristescu: „Glorifying the Body” la ArtXpert
https://www.ziarulmetropolis.ro/fotografie-de-dragos-cristescu-glorifying-the-body-la-artxpert/

Opera fotografică a lui Dragoş Cristescu nu este exclusiv artistică, ea incluzând aproape toate domeniile tehnicii şi însumând o experienţă verificată de-a lungul şi de-a latul formelor de expresie ale comunicării vizuale. Însă abordarea artistică a siluetei umane, şi în special a nudului feminin în cele mai clasice accepţiuni ale frumuseţii, este cea care distinge lucrările lui Cristescu, atât în ansamblul activităţii sale, cât şi în cel al producţiei masei de fotografi contemporani.

Un articol de Ştefania Dumbravă|8 octombrie 2014

„Glorifying the Body”, temă care investighează fotografic potențialul estetic al corpului uman, debutează cu expoziția de la galeria ArtXpert, care va fi urmată de cea de la Pleshoo Contemporary într-un traseu de trei evenimente găzduite, pe parcursul unui an, de trei galerii de artă diferite.

În fotografia de artă, Dragoș Cristescu este motivat de găsirea texturilor și armoniei formelor care dezvăluie potențialul de compoziție plastică al unei siluete sau al unui obiect. Independent de dimensiunile lor reale și de mediul bidimensional în care sunt realizate, nudurile sale trimit la statuara antică sau la sculptura abstractă modernă, cu decupaje și posturi atent alese, cu contraste de lumini și umbre echilibrate astfel încât să aducă maximul beneficiu posibil formelor și cu o pasionată calofilie.

Dragoș Cristescu

Dragoș Cristescu

Dialectică a înlănțuirii și eliberării, a opulenței detaliilor de texturi, bijuterii și structuri cristaline, în contrast cu minimalismul fără artificii al suprafețelor pure ale corpului uman, universul vizual al nudului, așa cum este investigat de Dragoș Cristescu, se prezintă animat de sugestii senzuale ale căror prezențe discrete nu contrazic niciodată primatul criteriului estetic.

Nudul feminin devine un simplu pretext pentru desfășurarea unui întreg repertoriu de forme edulcorate și de linii armonioase, în alegerea cărora se ghicește căutarea frumuseții ideale, așa cum este ea exprimată de conceptul, originar în gândirea grecească antică și cu o îndelungată carieră ulterioară în cea universală, de „kalos”.

Abordarea sculpturală a nudului

Abordarea sculpturală a nudului readuce silueta umană în aria esteticii clasice a artei antice greco-romane sau, dimpotrivă, o apropie de formulele artei moderne, prin puritatea formelor și suprafețelor. Lumina este dalta fotografului, iar decupajul excentric, asimetric, și jocul diagonalelor și curbelor dau compoziției dinamismul unui moment spontan.

FotografieRecuzita există doar pentru a transmite sugestii simbolice sau de atmosferă, ori pentru a sublinia relieful anatomic uman. Ea intervine pentru a accentua curbe, direcții și planuri, ghidând ochiul spre înțelegerea fascinației care determină alegerea artistului în căutarea cadrului perfect.

Amintind de lucrările unor clasici ai fotografiei moderne de artă, precum Edward Weston sau Robert Mapplethorpe, decupajele siluetelor au capacitatea de a transforma uneori detaliul anatomic în formă abstractă, în armonii de linii, volume, suprafețe și texturi potențate de jocul controlat al luminii și umbrelor, care fac ca identitatea anatomică să se retragă în favoarea decorativismului pur.

Rezultatul poate sta lângă orice sculptură sau pictură abstractă a artei moderne, completând astfel polivalențele estetice ale seriei „Glorifying the Body” și așezând ferm opera fotografică a artistului Dragoș Cristescu între reușitele genului. Expoziția „Glorifying the Body” poate fi vizitată la galeria ArtXpert până în data de 12 octombrie, următoarea sa oprire fiind la Pleshoo Contemporary.

Foto: Fotografie, Glorifying the Body – Pleshoo Contemporary

26
/08
/22

Asociația pentru cultură și arte Arbor vă invită la expoziția „Rememorarea copilăriei, mărturiile deportaților basarabeni”, care reînvie emoția unor destine tragice, mărturiile deportaților și ale victimelor regimului totalitar din stânga Prutului, în perioada sovietică. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Muzeul Național de Istorie a Moldovei, Centrul de Excelență Institutul Pro Memoria al Universității de Stat din Moldova și Ambasada Republicii Moldova în România.

25
/08
/22

În perioada 26 - 31 august 2022, în continuarea proiectului (burn)OUT, artistele Irina Marinescu, Andreea Novac, Eza (Alina Ușurelu), psihoterapeuta Mihaela Vechiu, sociologa Fidelie Kalambayi și artista portugheză Gabriela Conçalves invită publicul la prezentarea cercetării artistice pe tema recuperării pe care au inițiat-o în cadrul proiectului Recovery (Recuperare) și la o serie de trei ateliere de creaţie rezultate în urma acestei cercetări.

24
/08
/22

Cea de-a treia ediție Romanian Jewelry Week, organizată de Assamblage, va avea loc în perioada 5 - 9 octombrie 2022 la Biblioteca Națională a României și în alte cinci locații conexe din București. Evenimentul propune timp de cinci zile un format efervescent de târguri, expoziții, conferințe, tururi ghidate și multe alte evenimente surpriză dedicate iubitorilor de bijuterie.

24
/08
/22

Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare invită bucătari din România să se alăture ediției din 2022 a proiectului „Gustul ca patrimoniu”, parte a programului LA PAS Timișoara, desfășurat sub egida Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023. Provocarea constă în reinterpretarea în cheie locală a borșului ucrainean, recent intrat pe lista patrimoniului cultural imaterial UNESCO aflat în pericol.

23
/08
/22

Cel mai nou proiect inițiat de compania de teatru independent Vanner Collective, „Cele care nu se văd” prezintă 10 personaje feminine din literatura română, întâmplător create de bărbați, care, reimaginate prin perspectiva a 10 fotografe, sparg stereotipurile în care au fost integrate inițial. Instalația fotografică mai poate fi văzută până pe 2 septembrie, de marți până duminică, între orele 10:00 – 18:00 la Sala Acvariu a Muzeului Național al Țăranului Român.

23
/08
/22

Sala Omnia așa cum nu a fost văzută niciodată! Concepută de colectivul artistic austriac mutual loop special pentru acest spațiu cu un trecut deloc liniștit, instalația imersivă și interactivă „Omission Possible” deschide în mod cu totul excepțional această clădire aproape uitată, într-un demers care chestionează percepția omului contemporan asupra efectelor trecerii timpului peste construcții și simboluri istorice.

19
/08
/22

Ai Weiwei, unul dintre cei mai mari artiști ai secolului XXI, rememorează istoria vieții sale și a tatălui său în volumul autobiografic „1000 de ani de bucurii și dureri” (Editura Trei, 2022), oferind în același timp o captivantă incursiune în istoria recentă a Chinei.

09
/08
/22

La împlinirea a 150 de ani de la nașterea primului academician provenit din rândul artiștilor plastici, Muzeul de Istorie „Teodor Cincu” din Tecuci și Asociatia Pro Valores, organizează prima ediție a Concursului Internațional de arte plastice „Gheorghe Petrașcu”.