„Fragmentar”, între poezie și purgatoriu, din 9 decembrie la cinema!
https://www.ziarulmetropolis.ro/fragmentar-intre-poezie-si-purgatoriu-din-9-decembrie-la-cinema/

Thrillerul psihologic „Fragmentar” / „Remainder”, regizat de artistul vizual de origine israeliană Omer Fast, intră în data de 9 decembrie pe marile ecrane din România.

Un articol de Liliana Matei|3 decembrie 2016

În prima săptămână, filmul va intra în cinematografe din: București, Bârlad, Bistrița, Botoșani, Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Deva, Iași, Lugoj, Pitești, Târgu-Jiu, Târgu-Mureș, Piatra Neamț, Timișoara.

„Nu mă interesează diferența dintre film și film de artă, sau cum naiba se cheamă chestiile pe care le vedem în galerii și nu la cinema”, spune Omer Fast, într-un interviu pentru presa britanică.

Se zice că indivizii care debutează ca regizori de film după ce s-au format în alte zone de activitate artistică au un as în mânecă, iar filmele lor împrumută din personalitatea creațiilor artistului, devenind astfel un produs hibrid. Asta s-a spus despre A Single Man / Un om singur, debutul Tom Ford din 2009, la mai bine de 20 de ani de când intrase în lumea modei, sau despre Hunger / Foame, debutul lui regizorului artist Steve McQueen din 2008.

Bazat pe romanul-cult al lui Tom McCarthy, filmul Fragmentar / Remainder are în centrul atenţiei un tânăr care încearcă să-şi reconstruiască trecutul din amintiri fragmentate. Eforturile sale obsesive sunt finanţate de o imensă despăgubire primită în urma unui accident pe care nu şi-l aminteşte. Cert este că nici el şi nici prietenii săi nu pot anticipa extremele la care va ajunge pentru a-şi îndeplini misiunea.

Omer Fast are peste 10 ani de expoziții video la activ, creațiile lui plimbându-se prin toată lumea. Odată cu Fragmentar / Remainder, artistul a reușit să pună degetul pe una dintre diferențele dintre artă și cinematografie. Ea se traduce în termeni economici: „Întotdeauna am depins de oameni să mă ajute să-mi finanțez proiectele,(…) doar că instituțiile care contribuie cu fonduri în lumea artei sunt destul de iresponsabile când vine vorba de finanțe, în timp ce oamenii de cinema sunt excesiv de atenți cu banii lor, lucru care naște mentalități diferite”. Cu alte cuvinte, artistul are libertate totală asupra viziunii sale în timp ce regizorul trebuie să facă compromisuri. Cu toate astea, mirajul cinematografiei este unic: „Ce e seducător la cinema, sau a fost pentru mine în timpul filmării Fragmentar / Remainder, e că efectiv creezi o mică lume nouă care te înghite complet pentru câteva săptămâni”, mai povesteste regizorul pentru presa britanică.

„Construind un balans perfect între realitate și reconstrucție, amândouă filtrate prin conștiința fracturată a lui Tom, regizorul Omer Fast duce drama până în punctul în care punerile în scenă invadează lumea reală într-o manieră care aduce aminte de reflexivitatea lui Charlie Kaufman din Synecdoche New York (2008)”, aflăm din Screendaily.

Personajul principal din Fragmentar este interpretat de actorul britanic Tom Sturridge, cunoscut din filme ca Departe de lumea dezlănțuită, regizat de Thomas Vinterberg, sau On the road, ecranizarea romanului omonim semnat Jack Kerouac. Jocul tânărului actor, metamorfozat într-un personaj caustic și dispus să calce pe cadavre în căutarea propriului adevăr, a fost aplaudat de critici. „Tom Sturridge este superb, deși nu neapărat atractiv din cauza personajului nesuferit (un londonez implicat într-un accident misterios și bântuit de amintiri/halucinații pe care încearcă să le concretizeze). Dar ăsta este farmecul jocului. (…) În funcție pe ce parte a baricadei te situezi, Fragmentar poate fi poezie sau purgatoriu“, aflăm pe standard.co.uk.

fragmentar-foto6

Fragmentar, o co-producție Anglia – Germania, distribuit în România de Transilvania Film, va intra pe 9 decembrie în cinematografe din: București (Cinemateca Union, Cinemateca Eforie, Hollywood Multiplex, Grand Cinema Băneasa, Cinema Europa), Bârlad (Cityplex Bârlad), Bistrița (Cinema Dacia), Botoșani (Cinema Unirea), Brașov (Cinema One), Cluj-Napoca (Cinema Florin Piersic), Constanța (Cityplex Constanța), Craiova (Cinema Patria), Deva (Cinema Patria), Iași (Cinema Victoria), Lugoj (Cinema Bela Lugosi), Pitești (Cinema Trivale), Târgu-Jiu (Cinema Sergiu Nicolaescu), Târgu-Mureș (Cinema Arta 3D), Piatra Neamț (Cinema Dacia), Timișoara (Cinema Timis).

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.