Gábor Tompa a fost decorat cu Ordinul Artelor și Literelor în grad de Cavaler al Republicii Franceze!
https://www.ziarulmetropolis.ro/gabor-tompa-va-fi-decorat-cu-ordinul-artelor-si-literelor-in-grad-de-cavaler-al-republicii-franceze/

Ambasadoarea Republicii Franceze în România, E.S. Laurence Auer, i-a oferit lui Gábor Tompa, directorul Teatrului Maghiar de Stat Cluj şi preşedinte al Uniunii Teatrelor din Europa, titlul de Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor (Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres).

Un articol de Petre Ivan|22 martie 2023

Titulatura de Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres i-a fost acordată cunoscutului regizor pentru „aportul adus culturii franceze de-a lungul carierei”, se menționează în scrisoarea oficială transmisă de Ministrul Culturii din Franța, doamna Rima Abdul-Malak. „Prin activitatea susținută în favoarea accesului la cultură ați promovat, în calitate de regizor, un limbaj teatral atent la tendințele actuale franceze, europene și internaționale. Teatrul Maghiar de Stat din Cluj a dobândit, sub conducerea dumneavoastră, o bună reputație, iar prin Festivalul de Teatru Interferențe, pe care l-ați inițiat, ați dovedit angajamenul în beneficiul cooperării teatrale franco-române și europene” – se precizează în scrisoare.

Titlul de Cavaler al Ordinului Artelor și Literelor reprezintă un important omagiu adus personalităților care se disting prin creația artistică excepțională în domeniul culturii sau prin contribuția esențială adusă artei și literaturii. Creat în Franța în 1957 și recunoscut ca parte a Ordinului Naţional al Meritului de către Charles de Gaulle în 1965, Ordinul Artelor şi Literelor se acordă personalităţilor culturale franceze, dar este atribuit şi cetăţenilor de alte naţionalităţi pentru contribuţii remarcabile în îmbogăţirea patrimoniului cultural francez și universal.

Printre oamenii de cultură din România care au primit acest Ordin se află: Silviu Purcărete, Ion Caramitru, George Banu, Maia Morgenstern, Constantin Chiriac, Ilinca Tomoroveanu, Cristian Mungiu, Ioana Celibidache, Gabriela Adameşteanu, Mircea Cărtărescu, Andrei Pippidi, Neagu Djuvara, Gabriel Liiceanu, Ion Marin.

Gábor Tompa a studiat Regia la Academia de Teatru și Film din București, fiind studentul lui Mihai Dimiu, Liviu Ciulei și al Cătălinei Buzoianu, personalităţi remarcante ale reputatei şcoli româneşti de regie. A debutat ca regizor în anul 1981, iar în 1990, a fost numit director general şi prim-regizor al Teatrului Maghiar de Stat Cluj.

A fost fondatorul Facultăţii de Regie de la Cluj, unde a predat începând cu anul 1991. A predat, de asemenea, la Limoges la Académie Théâtrale de L’Union, la Freiburg Schauspielschule, la Universitatea Brunel din Londra și la Institutul de Teatru din Barcelona. A montat peste 80 de spectacole în România și peste 80 de spectacole în străinătate – Franța, Germania, Spania, Marea Britanie, Austria, Ungaria, Irlanda, Canada, Serbia, Cehia, Slovenia, Statele Unite și Coreea de Sud, Portugalia și Luxemburg. A fost distins cu numeroase premii, printre care de șase ori Cel mai bun regizor al anului (România), premiul UNITER pentru Cel mai bun spectacol: În staţie (1989) și Trei surori (2009). În 2002 a fost distins cu Premiul de excelență acordat de UNITER. Filmul său, Apărarea chinezească a câștigat premiul Best First Feature Award la Festivalul Internațional de Film din Salerno, Italia (1999) și a fost selecționat în programul oficial al Festivalului Internațional de Film de la Berlin.

Gábor Tompa a scris numeroase volume de poezie şi estetică teatrală, cum ar fi: A hűtlen színház. Esszé a rendezésről [Teatrul infidel – eseuri], Ed. Kriterion, Bucureşti, 1987; Óra, árnyékok [Ceas, umbre] – poezii, Ed. Kriterion, Bucureşti, 1989; A késdöfés gyöngédsége [Tandrețea loviturii de cuțit] – eseuri, Ed. Komp- Press, Cluj, 1995; Aki nem én [Cel ce nu sunt eu) – poezii, Ed. Mentor, Târgu- Mureş, 1995; Készenlét [Stare de veghe] – poezii, Ed. Héttorony, Budapesta, 1990; Lidércbánya – poeme, Ed. Pallas Akadémia, Miercurea-Ciuc, 2004; Címke-függöny. Tompa Gábor színházi magánszótára [Mic dicţionar de expresii teatrale proprii], Ed. Bookart, Miercurea-Ciuc, 2010; Van még könyvtár Amerikában? [Mai există vreo bibliotecă-n America?] – poezii, editura Kalligram, Budapesta, 2020.

A fost membru individual al Uniunii Teatrelor din Europa din 2006 până în 2008, anul aderării Teatrului Maghiar de Stat Cluj la UTE. Între anii 2007 și 2019 a fost director de program al Facultății de Regie la Universitatea California din San Diego. Din mai 2018 este președintele Uniunii Teatrelor din Europa.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.