George Ivașcu, o aniversare de viață și de teatru: 15 gânduri despre Teatrul Metropolis
https://www.ziarulmetropolis.ro/george-ivascu-o-aniversare-de-viata-si-de-teatru-15-ganduri-despre-teatrul-metropolis/

Sărbătoritul zilei de 15 februarie este George Ivaşcu –  actor şi regizor care, acum 15 ani, înfiinţa Teatrul Tineretului Metropolis. Dintr-un interviu recent despre acest teatru şi activitatea sa aici, vă oferim 15 gânduri ca tot atâtea invitaţii de a (re)descoperi spectacolele din str. Mihai Eminescu nr. 89

Un articol de Cristina Enescu Aky|14 februarie 2022

Interviul integral îl puteți urmări pe DC News

  • Teatrul Metropolis a avut mereu sloganul „un teatru deschis cu casa închisă”, și ne-a ieșit pasiența, biletele se vând mereu foarte repede (mulți se plâng că se vând chiar prea repede).
  • S-a întâmplat să mi se spună: „Auzi, dar la voi la teatru se joacă doar sold out?”. Sau „dacă se vând cumva bilete pe sub mână nu e nicio problemă, doar să știm, că cumpărăm mai multe dacă e nevoie.”
  • În anumite zile am ajuns la performanța de a juca chiar și de două ori, ca la cinema, un matineu și seara.
  • Notorietatea Teatrului Metropolis vine și din faptul că, fiind teatru de proiect, el reunește diferiți actori și regizori cu contracte determinate, deci putem invita orice actori cu notorietate sau mai tineri.
  • În acești 15 ani de existență, la Metropolis au fost peste 800 de actori colaboratori, ceea ce a susținut mult și piața independentă de teatru. În repertoriul Teatrului joacă acum în jur de 110 actori, atât de notorietate cât și tineri. Avem astfel șansa de a juca unele spectacole ani de zile (dacă sunt validate de public), iar actorii au și ei un minim confort al existenței.
  • Scopul principal declarat al Teatrului Tineretului Metropolis a fost și rămâne de a susține 60% din distribuție cu actori și regizori tineri. Eu sunt pentru susținerea teatrului independent. Și în calitate de profesor, mă uit mereu și la studenții care termină facultatea.
  • A fost binevenită înființarea unui teatru de proiect precum Metropolis pentru că, iată, acoperă foarte mulți actori profesioniști care nu sunt angajați în vreun teatru (cam 80% din cei care joacă acum la Metropolis).
  • Spectacolele Teatrului Metropolis sunt girate de public, nici nu am putea altfel pentru că nu ne putem permite să jucăm cu sala goală. Cererea a rămas la fel de mare și în pandemie. Am jucat mai ales titlurile foarte cerute, dar ne-am axat mult și pe comedii.
  • Cred că această alienare, însingurare continuă din cauza pandemiei, a făcut ca comedia să aibă un loc foarte important în sufletele oamenilor. Nu e ușor să faci comedie, trebuie multă compoziție. Cred că, mai ales acum, esența teatrului e să ne facă viața un pic mai frumoasă și mai pozitivă.
  • Anul trecut noi am făcut un parteneriat cu UNATC, iar anumite spectacole și-au găsit locul în repertoriul teatrului și au fost și preluate în repertoriul nostru, pentru că publicul a validat acele spectacole. Noi am jucat și peste vară, pentru a putea recupera perioadele în care s-a jucat mai rar dar și limitările de capacitate a sălii.
  • E foarte dificil pentru un teatru să își formeze publicul, dar noi am reușit acest lucru.
  • E încă o perioadă de nesiguranță, dar oricum vă invit la spectacolele pe care le avem deja ca zestre, și care sunt foarte cerute. Spre exemplu „Colivia cu nebune” e un spectacol pe care, dacă îl punem acum la vânzare, în câteva minute se epuizează. Sunt oameni care știu că noi punem marțea la vânzare bilete și le așteaptă.
  • Anul acesta sper să recuperăm din premierele pe care ar fi trebuit să le avem anul trecut. Vom vedea, deocamdată ne bazăm pe rețeta de succes a fiecăruia dintre spectacolele pe care le jucăm acum.
  • „Aleea Celebrităților” include până acum 38 de stele, adunate în 15 ani. E un proiect pe care oricum îl trec an de an în solicitarea de finanțare, pentru că mai e loc și pentru alte stele, dar cel mai important e să reînnodăm buna tradiție de a ne omagia marii artiști, despre asta e vorba.
  • Acolo (la ceremoniile de dezvelire a stelelor de pe Aleea Celebrităților) succesul era atât de mare pentru că publicul avea posibilitatea de a revedea niște actori mari chiar față în față cu ei. E un proiect care nu face altceva decât să ne aducă respectul cuvenit pentru marii artiști, mai ales când ei sunt ceva mai puțin activi. Privesc cu optimism și sper ca anul acesta să putem relua și acest proiect.


12
/06
/17

În a doua zi a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (10 iunie) a fost prezentat spectacolul de dans aerian ”TANGO LA ALTITUDINE II”, semnat de coregrafa argentiniană Brenda Angiel, continuarea unui spectacol prezentat anterior tot la FITS de aceeași companie. Un performance în aer, în lumini, umbre și fum, într-un spațiu care nu mai e spațiu definit de limite ci e libertate și respirație largă.

09
/06
/17

„Mă simt jenată când aud laude”, spune actriţa Tora Vasilescu într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, realizat la Cluj-Napoca. Ea va primi Premiul de Excelenţă al Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), la Gala de închidere care va avea loc sâmbătă seară.

08
/06
/17

Între 20-27 mai, Buzăul a devenit scena Festivalului ”Buzău Iubește Teatrul”, un ”nou festival vechi” împrospătat cu un nume și un concept de organizare nou. Spectacole dintre cele mai noi și apreciate din București, dar și două spectacole din Piatra Neamț și Suceava, o secțiune pentru studenți și alta pentru copii, spectacole de stradă și conferințe. L-am prins pe foarte activul director Adrian Găzdaru în mijlocul festivalului și l-am rugat să-și tragă puțin sufletul și să ne povestească despre FBIT.

05
/06
/17

Dramaturgul Saviana Stănescu, născută în România și stabilită în Statele Unite ale Americii, a fost invitată recent să țină, alături de Matei Vișniec, un workshop de scriere dramatică în cadrul programului POINT New Writing, desfășurat la festCO 2017. Despre întâlnirea sa cu tinerii dramaturgi de la noi, dar și despre cum se scrie teatru azi, în rândurile care urmează...

02
/06
/17

"Limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ", afirmă Antoine Le Bos, consultant de scenariu în cadrul "Less is More", o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, care va desfăşura la TIFF un workshop.

30
/05
/17

Diana Cavallioti (31 de ani), rolul principal feminin din filmul românesc de mare succes „Ana, mon amour”, are, mai ales, o frumoasă carieră în teatru. În linii mari, toate acestea se cunosc. Din interviul care urmează veți afla detaliile. Cine, ce, de ce, unde, când, cum. Ca la Ziar.

29
/05
/17

INTERVIU „Secondo Me” a fost prezentat în 2016 la Locarno. În iunie, documentarul, care are în centru doi garderobieri (de la Viena şi Milano) şi o garderobieră (de la Odessa), va putea fi văzut la TIFF. Regizorul Pavel Cuzuioc, născut în Republica Moldova şi stabilit în Austria, vorbeşte despre film şi despre cum a ajuns cineast.

18
/05
/17

Scriitorul din Basarabia se află în plină mică trilogie a marginalilor, din care a publicat primele două volume: „Sectanții” și „Bandiții”. Atenție, urmează un interviu neconvențional! Despre cultură și războaie, despre cărți, tineri și nostalgie. Se pune chiar și întrebarea: „Ești un agent al Kremlinului, Vasile?“

16
/05
/17

Este unul dintre profesorii fondatori ai şcolii de teatru clujene și a instruit cinci generaţii de absolvenţi ai secţiei române de actorie. Miklós Bács vorbește despre povestea sa de viață și teatru și rolul Faust din spectacolul cu același nume în regia lui Silviu Purcărete, jucat la Teatrul Național ''Radu Stanca'' din Sibiu.

11
/05
/17

Profitând de lansarea în limba română a romanului „Cel mai frumos loc din lume e chiar aici” (ed. Humanitas, 2017), de Care Santos și Francesc Miralles, am provocat-o pe celebra scriitoare catalană la un exercițiu de rememorare a traseului său – de la primul concurs literar câștigat, pe când era elevă, la cum arată o zi obișnuită pentru ea acum, ca autoare a unor cărți traduse în peste 20 de limbi.