Gura de oxigen teatral de la Buzău
https://www.ziarulmetropolis.ro/gura-de-oxigen-teatral-de-la-buzau/

E o oarecare dulceaţă, o oarecare naivitate frumoasă a publicului care răspunde cu deschidere şi sinceritate la magia teatrului, aici, la Festivalul Buzău / Iubeşte / Teatru. Un public înfometat de un act artistic de calitate, care are şansa, la acest festival, să vadă producţii bune şi foarte bune, din Bucureşti şi din ţară.

Un articol de Dan Boicea|11 iunie 2022

Și selecția le răsplătește din plin așteptările, gusturile și deschiderea. Festivalul, care se desfășoară până la 18 iunie, pe scena Teatrului „George Ciprian“ din Buzău, a debutat cu spectacolul „Nepotul meu, Veniamin“, coproducție a Teatrului Evreiesc de Stat și a Teatrului de Comedie din București. O alegere potrivită pentru descătușarea aplauzelor, pentru că rar poți vedea o foame atât de mare din partea publicului, de a aplauda, aproape la finalul fiecărei scene. Un semn de imensă poftă de teatru, de actori, de evadare, de poveste, și un mare semnal pentru cine vrea să îl recepționeze, că este atâta nevoie de evenimente închegate, de structuri solide care să reziste, care să evolueze, care să construiască punți între actul artistic și spectator.

Și ce gură de oxigen pentru actori… Ce încărcare de baterii, ce recuperare de energii, întâlnirea cu generozitatea unui asemenea public. Maia Morgenstern și Emilia Popescu, locomotivele spectacolului regizat de Vlad Massaci, pur și simplu au cucerit sala, și nici măcar nu e deplasat sau siropos să spui, că, da, exact asta s-a întâmplat: au cucerit inimile spectatorilor, cu o formulă de teatru ca o întoarcere la poveste și la talentul actorului, la experiența și la intuiția lui de a apăsa pedale emoționale atunci când simte vibrația sălii.

Festivalurile nu mai au bani. Se taie finanțări. Se acoperă găuri negre din buget. S-au găsit găurile negre – Shakespeare, Molière, Caragiale, au devenit prea scumpi. Educația a devenit prea scumpă. Managerii teatrelor se dau peste cap să aducă ceva care să conteze, în comunitățile lor. Și, în tot acest context, este cu atât mai lăudabil că festivalurile se întâmplă. Că se găsesc bani pentru festivaluri – că vezi cum se încheagă echipe de management, care, de la eveniment la eveniment, învață să crească calitatea acestui tip de produs cultural – festivalul de teatru. Un festival creează, pentru o săptămână, o bulă, o reprezentare a unui spațiu ideal, în care cultura este o constantă în comunitate și care nu ar trebui să fie o excepție, ci o normalitate. Voluntarii prind gustul unui asemenea concept. Publicul se obișnuiește cu calitatea. Trupele invitate își cunosc mai bine spectatorii, peste tot în țară. E o șansă întâlnirea cu ei, iar probabilitatea ca aceștia să se întoarcă în sălile de spectacol, în stagiunea normală, crește.

Festivalul Buzău / Iubește / Teatru abia a început. Selecția e ispititoare, cu spectacole bine alese. Iar sala Teatrului „George Ciprian“, cu fotoliile ei confortabile, e foarte cochetă și primitoare.

INFO

Programul Festivalului, aici.

Manifestarea are caracter competitiv, iar premiile sunt acordate de două jurii: unul alcătuit din specialiști ai artelor spectacolului: conf.prof.univ.dr. Maria Zărnescu (critic de teatru), prof.univ.dr. Ștefania Cenean (scenograf) și Horia Suru (regizor), și un juriu al publicului, ai cărui membri urmează să fie selectați prin tragere la sorți la începutul festivalului.

*

Selecția de spectacole, realizată de teatrologul Carmen Stanciu, cuprinde montări reprezentative pentru scena de teatru românească, în regia lui Vlad Massaci, Cristi Juncu, Răzvan Mazilu, Cristian Ban, Sânziana Stoican, Radu Iacoban sau Slava Sambriș. Programul festivalului reunește producții ale instituțiilor teatrale: Teatrul Evreiesc de Stat București, Teatrul UNTEATRU, Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău, Teatrul „Maria Filotti” Brăila, Teatrul „Nottara” București, Teatrul de Stat Constanța, Teatrul „Toma Caragiu” Ploiești și Teatrul EXCELSIOR București.

20
/10
/13

Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” revine în stagiunea 2013 – 2014 cu o serie de evenimente culturale muzicale programate să se desfăşoare atât în Bucureşti, cât şi în ţară.

20
/10
/13

Cainele Japonez, debutul în lungmetraj al regizorului Tudor Cristian Jurgiu, a fost distins cu Premiul Ex-aequo în cadrul Competiției 1-2 a celei de-a 29-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Varșovia, Polonia.

20
/10
/13

Horia Mihail, a participat la mijlocul acestei luni la Festivalul internaţional de muzică clasică de la Ushuaia - Argentina (15 octombrie 2013), unde a reprezentat România cu un recital care a conţinut programul turneului naţional Pianul călător.

18
/10
/13

Astăzi, ora 19.00, spectacolul Leonida Gem Session, adaptare în cădere liberă după Caragiale, regia Gábor Tompa poate fi văzut la prima ediție a festivalului internațional Fest(in) pe Bulevard organizat de Teatrul Nottara.

18
/10
/13

Gala Hop in Pod se va desfășura între 26 octombrie și 1 noiembrie în podul barului La Historia din București (str. Sf. Dumitru nr 3.) Spectacole zilnice, prezentate de actorii câștigători ai Galei Tânărului Actor de anul acesta, încep la ora 21.00.

18
/10
/13

Bazat pe un fapt real care a scandalizat opinia publică din Statele Unite în 2009, când un tânăr de culoare a fost ucis de un polițist alb, Fruitvale Station, lungmetrajul de debut al lui Ryan Coogler a dat lovitura la începutul acestui an.

18
/10
/13

Teodora Stanciu este o figură care ți se lipește de suflet prin farmecul și energia pe care le transmite. Aceeași forță se regăsește și în rolurile pe care le-a avut până acum, indiferent că este vorba despre un one woman show (,,Parfum de viață”) sau despre un rol episodic (,,Casa Zoikăi”).

18
/10
/13

Ieri, 17 octombrie, la ora 18.00, la Librăria Bastilia din Bucureşti (Pţa Romană nr. 5), a avut loc lansarea volumului ,,Când strugurii se prefac în vin'' semnat Ioana Ieronim, apărut de curând la Editura Cartea Românească, şi în ediţie digitală.