Gura de oxigen teatral de la Buzău
https://www.ziarulmetropolis.ro/gura-de-oxigen-teatral-de-la-buzau/

E o oarecare dulceaţă, o oarecare naivitate frumoasă a publicului care răspunde cu deschidere şi sinceritate la magia teatrului, aici, la Festivalul Buzău / Iubeşte / Teatru. Un public înfometat de un act artistic de calitate, care are şansa, la acest festival, să vadă producţii bune şi foarte bune, din Bucureşti şi din ţară.

Un articol de Dan Boicea|11 iunie 2022

Și selecția le răsplătește din plin așteptările, gusturile și deschiderea. Festivalul, care se desfășoară până la 18 iunie, pe scena Teatrului „George Ciprian“ din Buzău, a debutat cu spectacolul „Nepotul meu, Veniamin“, coproducție a Teatrului Evreiesc de Stat și a Teatrului de Comedie din București. O alegere potrivită pentru descătușarea aplauzelor, pentru că rar poți vedea o foame atât de mare din partea publicului, de a aplauda, aproape la finalul fiecărei scene. Un semn de imensă poftă de teatru, de actori, de evadare, de poveste, și un mare semnal pentru cine vrea să îl recepționeze, că este atâta nevoie de evenimente închegate, de structuri solide care să reziste, care să evolueze, care să construiască punți între actul artistic și spectator.

Și ce gură de oxigen pentru actori… Ce încărcare de baterii, ce recuperare de energii, întâlnirea cu generozitatea unui asemenea public. Maia Morgenstern și Emilia Popescu, locomotivele spectacolului regizat de Vlad Massaci, pur și simplu au cucerit sala, și nici măcar nu e deplasat sau siropos să spui, că, da, exact asta s-a întâmplat: au cucerit inimile spectatorilor, cu o formulă de teatru ca o întoarcere la poveste și la talentul actorului, la experiența și la intuiția lui de a apăsa pedale emoționale atunci când simte vibrația sălii.

Festivalurile nu mai au bani. Se taie finanțări. Se acoperă găuri negre din buget. S-au găsit găurile negre – Shakespeare, Molière, Caragiale, au devenit prea scumpi. Educația a devenit prea scumpă. Managerii teatrelor se dau peste cap să aducă ceva care să conteze, în comunitățile lor. Și, în tot acest context, este cu atât mai lăudabil că festivalurile se întâmplă. Că se găsesc bani pentru festivaluri – că vezi cum se încheagă echipe de management, care, de la eveniment la eveniment, învață să crească calitatea acestui tip de produs cultural – festivalul de teatru. Un festival creează, pentru o săptămână, o bulă, o reprezentare a unui spațiu ideal, în care cultura este o constantă în comunitate și care nu ar trebui să fie o excepție, ci o normalitate. Voluntarii prind gustul unui asemenea concept. Publicul se obișnuiește cu calitatea. Trupele invitate își cunosc mai bine spectatorii, peste tot în țară. E o șansă întâlnirea cu ei, iar probabilitatea ca aceștia să se întoarcă în sălile de spectacol, în stagiunea normală, crește.

Festivalul Buzău / Iubește / Teatru abia a început. Selecția e ispititoare, cu spectacole bine alese. Iar sala Teatrului „George Ciprian“, cu fotoliile ei confortabile, e foarte cochetă și primitoare.

INFO

Programul Festivalului, aici.

Manifestarea are caracter competitiv, iar premiile sunt acordate de două jurii: unul alcătuit din specialiști ai artelor spectacolului: conf.prof.univ.dr. Maria Zărnescu (critic de teatru), prof.univ.dr. Ștefania Cenean (scenograf) și Horia Suru (regizor), și un juriu al publicului, ai cărui membri urmează să fie selectați prin tragere la sorți la începutul festivalului.

*

Selecția de spectacole, realizată de teatrologul Carmen Stanciu, cuprinde montări reprezentative pentru scena de teatru românească, în regia lui Vlad Massaci, Cristi Juncu, Răzvan Mazilu, Cristian Ban, Sânziana Stoican, Radu Iacoban sau Slava Sambriș. Programul festivalului reunește producții ale instituțiilor teatrale: Teatrul Evreiesc de Stat București, Teatrul UNTEATRU, Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău, Teatrul „Maria Filotti” Brăila, Teatrul „Nottara” București, Teatrul de Stat Constanța, Teatrul „Toma Caragiu” Ploiești și Teatrul EXCELSIOR București.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

Luna martie vine mereu cu provocarea de a găsi mărțișorul perfect și cadoul ideal pentru femeile din viața noastră. Pe lângă flori și darurile – simbol, Vanner Collective propune și cadoul – experiență, cu un program de cinci mărțișoare teatrale cu cinci perspective feminine, care vor putea fi văzute între 3 și 17 martie, în diferite spații din București: „Cassandra”, „Tot ce e minunat în lume”, „Komorebi. Lumina care se filtrează printre copaci”, „Lemons. Lemons. Lemons. Lemons. Lemons.” și „Lungs”.