György Ráduly, directorul Arhivei de Film din Ungaria: Vrem să digitalizăm toate filmele vechi
https://www.ziarulmetropolis.ro/gyorgy-raduly-directorul-arhivei-de-film-din-ungaria-vrem-sa-digitalizam-toate-filmele-vechi/

INTERVIU György Ráduly, directorul Arhivei de Film din Ungaria, vorbeşte despre un ambiţios program al instituţiei pe care o conduce de a restaura filmele maghiare vechi, de la jurnalele de actualităţi de acum un secol şi până la titlurile clasice, tot mai cerute de distribuitori internaţionali.

Un articol de Ionuţ Mareş|9 ianuarie 2020

Spre sfârșitul anului trecut, György Ráduly, directorul Arhivei de Film din Ungaria începând din 2017, s-a aflat la București ca invitat al celei de-a 13 ediții a Săptămânii Filmului Maghiar (10-18 noiembrie).

În cadrul festivalului, au fost prezentate, în versiuni proaspăt restaurate, câteva filme maghiare vechi, între care și două titluri clasice, „Martorul” (1969), de Péter Bacsó (această variantă necenzurată a fost proiectată în premieră anul trecut la Cannes, în secţiunea Cannes Classics) și „În derivă” (1963), de István Gaál (versiunea restaurată a acestei pelicule a fost prezentată în premieră, tot în 2019, la Festivalul de la Veneția).

Cu ocazia vizitei la București, György Ráduly s-a întâlnit și cu reprezentanții Arhivei de Film din România, pentru dezvoltarea colaborării dintre cele două instituții.

Într-un interviu pentru Ziarul Metropolis realizat cu prilejul participării sale la Săptămâna Filmului Maghiar, György Ráduly vorbește despre ambițiosul program de digitalizare desfășurat de câțiva ani de Arhiva de Film din Ungaria, dar și despre ce înseamnă procesul de restaurare, de la cum se prioritizează titlurile și până la costuri și aspectele etice.  

Ionuț Mareș: Când a început programul de restaurări? Care sunt obiectivele sale principale?

György Ráduly: În ianuarie 2017, Arhiva de Film din Ungaria, care este o instituție veche de 62 de ani, a devenit o divizie a Fondului Național de Film. A fost un moment crucial în viața Arhivei, deoarece dintr-o colecție independentă a ajuns parte a celei mai mari instituții profesionale de film din Ungaria. Până atunci, Arhiva nu mai avusese programe de finanțare pentru restaurarea de filme. Avea o anumită finanțare din partea statului pentru a funcționa. Dar restaurarea de filme era mereu făcută pas cu pas, proiect cu proiect, când Arhiva avea șansa să obțină câte o finațare pentru asta. Dacă nu, era imposibil. Așadar, din 2017 finanțarea este anual garantată de statul ungar pentru a putea restaura 20-25 de titluri pe an.

Lungmetraje?

Lungmetraje. Dar avem și un program de dezvoltare, pe care l-am finalizat în acest an (n.r. – 2019). Astfel, vom avea capacitatea corespunzătoare de a restaura jurnale de actualități, filme instituționale, documentare, filme experimentale, animații.

Întregul proiect este unul pe termen lung. Dacă statul ungar va continua această politică de finanțare, vom putea să obținem în cele din urmă digitalizarea tuturor filmele ungare.

În principal, asta e misiunea.

Dar programul e important și pentru conservare, deoarece rolele se învechesc, pot apărea probleme la celuloid, cum ar fi ciupercile, ștergerile, decolorizarea și altele. Trebuie să avem grijă și de asta. Astăzi, digitalizarea este cel mai bun instrument pentru ca materialul din negativele originale să fie restaurat digital și apoi să se creeze versiunea finală a filmului, bună de proiectat.

Odată restaurat, un film este copiat înapoi pe 35 de mm, din motive de conservare. Este un program foarte complex și foarte profesionist.

Cât costă restaurarea unui film de lungmetraj?

Depinde. În cadrul Fondului Național de Film, lucrăm cu Hungarian FilmLab, așa că avem deja instrumentele. Nu trebuie să apelăm la laboratoare de film din exterior. Asta scade costurile.

Costul depinde de starea filmului. Dacă filmul e într-o stare foarte proastă, avem mai mult de muncă. În acest caz, se poate ajunge la 30.000-40.000 de euro. Dacă avem noroc și starea filmului nu este foarte proastă, costul poate fi de 15.000-20.000 de euro. Dacă lucrezi cu o companie independentă, de pe piață, prețul este cel puțin dublu. Așa că avem această organizare eficientă a fluxului de lucru.

Cum selectați filmele care trebuie restaurate?

Primul criteriu este mereu starea filmului.  Când materialul original este într-o stare foarte proastă și este evident că trebuie să îl salvăm, atunci respectivul film devine prioritar pentru a fi digitalizat și restaurat.

Apoi, este important locul în istoria filmului din Ungaria. Bineînțeles, trebuie să avem o mare grijă de acele filme care sunt mai des cerute de cinematografe, de televiziuni, de distribuitori internaționali. Avem multe legături cu distribuitori internaționali. Vindem filme restaurate în multe locuri, de la Tokyo și până la Los Angeles. Este și o activitate de afaceri pentru noi.

Mai departe, alte criterii în alegerea filmelor sunt aniversările, de exemplu 100 de ani de la nașterea unui regizor, sau evenimentele speciale, caz în care selectăm filme care tratează evenimente istorice, cum a fost cu Primul Război Mondial.

Legat de Primul Război Mondial, avem multe filme importante pe care a trebuit să le arătăm. De asemenea, am restaurat jurnalele de actualități din 1918 și 1919, care erau complet mute, așa că a trebuit să facem și o muncă de cercetare în ziarele de acum 100 de ani, pentru a înțelege ce vedeam într-un film sau altul.

A fost un program de un an pentru cercetării noștri și am făcut o treabă destul de bună. Iar rezultatele sunt disponibile pe internet acum, cu versiuni în maghiară și engleză.

Ele arată perioada de după Primul Război Mondial. Știți că în Ungaria a fost o revoluție comunistă atunci. Datorită acestei munci de cercetare și de restaurare, putem avea parte de o frumoasă călătorie în timp, în urmă cu un secol, pentru a vedea cum era viața de zi cu zi sau care au fost evenimentele istorice din acea perioadă.

Am descoperit de asemenea materiale de arhivă care nu erau cunoscute până acum, cum ar fi înmormântarea celebrului poet Endre Ady. A fost un mare succes, pentru că filmul l-am publicat pe internet. Și într-o singură zi 250.000 de persoane au intrat să vadă înregistrarea de arhivă.

De asemenea, lucrăm mult și la promovarea activităților noastre, ne ocupăm de relațiile publice. Avem mai multe site-uri. Există site-ul principal al Arhivei de Film, dar există și site-ul unui festival de film pe care îl facem în fiecare an în septembrie, care arată 100 de filme din Ungaria și din alte țări. Numai filme restaurate.

Avem un site separat și pentru jurnalele de actualități. Se pot vedea online toate jurnalele de actualități din 1918 și până 1989. Este un lucru foarte frumos. Avem de asemenea un fel de enciclopedie online de film despre toate filmele de dinainte de 1945. Din perioada filmelor mute și a filmelor pe nitrat, foarte puțin filme au rămas. Multe s-au pierdut. Dar am adunat pe acest site toate informațiile despre filmele care nu mai există. Este o adevărată enciclopedie pentru cercetători și pentru oricine este interesat de primii ani ai cinematografului.

Se poate întâmpla să găsim filme pierdute în arhivele de filme din alte țări. De aceea vrem o colaborare și cu Arhiva de Film din România. Avem deja o cooperare bună, de exemplu, cu arhivele de film din Austria, Olanda sau Serbia, și în ultimii zece ani am găsit peste 15 filme despre care am crezut că sunt pierdute.

Când se vorbește despre restaurare, apar multe aspecte în discuție, inclusiv probleme legate de etică în ceea ce privește profunzimea intervenției asupra unei pelicule. Ce înseamnă, de fapt, restaurarea unui film?

Așa cum ați spus, în primul rând apare această chestiune etică. Din fericire, există Federația Internațională a Arhivelor de Film (FIAF), unde suntem și noi membri. FIAF are reguli foarte stricte și recomandări legate de aspectul etic. Este un cod de etică pe pagina de internet a FIAF. Iar respectivul cod de etică descrie exact ceea ce trebuie să respectăm când facem restaurări.

Mai întâi, trebuie să respectăm aspectul original al filmului. Nu putem schimba formatul imaginii, culorile, nimic din ce autorul a pus intenționat în filmul său la momentul realizării acestuia.

Este foarte simplu: trebuie să acționăm ca orice muzeu sau ca orice restauratori de sculpturi, de codice, de tablouri, Trebuie să respectăm intențiile originale ale artistului. Noi nu trebuie decât să corectăm orice imperfecțiune care a apărut pe celuloid, din cauza utilizărilor și a trecerii timpului. Trebuie să aducem filmul cât mai aproape de forma sa originală și să arătăm publicului cum arăta la momentul în care a fost lansat în cinematografe. Aceasta este principala chestiune etică.

În legătură cu procesul efectiv de restaurare digitală, lucrurile sunt foarte simple. Trebuie să luăm din rolele de film elementele originale. Nu de pe pozitiv, ci de pe negativ. Dacă nu avem negativele, pentru că se poate întâmpla și asta, trebuie să găsim materialul de cea mai bună calitate care este disponibil.

Totodată, trebuie să facem câteva pregătiri fizice pentru a putea să digitalizăm un film. Trebuie să analizăm cu atenție celuloidul, starea în care se află, să vedem dacă sunt zgârâieturi, dacă starea peliculei nu riscă să ducă la pierderea filmului în timpul scanării.

De asemenea, avem posibilitatea de a completa filme. Deseori, negativul e într-o stare atât de proastă, încât lipsesc fotograme. Când se întâmplă asta, digitalizăm negativul și apoi încercăm să obținem o copie pozitivă la cea mai bună calitate, scanăm fotogramele care lipsesc, iar la calculator le putem adăuga. Astfel, putem arăta filmul complet.

Scanăm fotogramă cu fotogramă. Este o diferență importantă. De aceea, ai nevoie de un scanner foarte performant. Tehnicieni lucrează pentru curățarea și stabilizarea fiecărei fotograme. Apoi sunt și procesul de colorizare și procesul de restaurare a sunetului. Dacă e un film complicat, se poate întâmpla și ca 30 de persoane să lucreze la restaurarea sa. Vorbim de restaurarea 4K, cea mai bună calitate la acest moment.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.

15
/10
/20

PREVIEW Două filme realizate de regizori consacrați și două debuturi pot fi văzute online, gratuit, pe platforma TIFF Unlimited, între 16 şi 22 octombrie, în cadrul CinePOLSKA. Mirela Lazăr, coordonatoarea CinePOLSKA din partea Institutului Polonez, vorbește într-un interviu pentru Ziarul Metropolis despre selecție și ediția specială din acest an.

15
/10
/20

Ediția #15 a eXplore festival - Bucharest International Dance and Performace festival se va desfășura anul acesta între 16 și 25 octombrie la Muzeul Național al Literaturii Române, WASP Working Art Space and Production, Muzeul Municipiului București: Muzeul Theodor Aman, Colecţia de artă Ligia şi Pompiliu Macovei, Palatul Suţu, online, pe eXplore festival și WASP Working Art Space and Production dar și on-air, pe Radio Guerrilla.

13
/10
/20

O adaptare fermecătoare a nuvelei pentru copii scrise și ilustrate de artistul Italian Dino Buzatti în 1945, „Vestita invazie a urșilor în Sicilia/ The Bears’ Famous Invasion of Sicily” (r. Lorenzo Mattotti) se vede pentru prima dată în România în deschiderea celei de-a 15-a ediții a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest.

Pagina 1 din 27312345...102030...Ultima »