Happy End – Crimă pe dos
https://www.ziarulmetropolis.ro/happy-end-crima-pe-dos/

Centrul Ceh încheie săptămâna aceasta proiecţiile Fiction Tuesdays, cel mai nou program de proiecţii de film. Marţi, 3 aprilie, de la ora 20:00, va fi proiectat filmul experimental „Happy End”, în regia lui Oldrich Lipský, un film necesar pentru orice cinefil.

Un articol de Liliana Matei|3 aprilie 2018

Fiction Tuesdays, ediţia de primăvară, aduce 6 filme de ficţiune cehoslovace, aparţinând Noului Val, însă mai puţin cunoscute publicului de aici. Cu toate acestea, filmele sunt emblematice pentru cinematografia cehoslovacă, fiind selectate pentru a se încadra în tema fantasticului şi science fiction-ului, unele având şi un substrat comic sau chiar experimental. Cele 5 filme proiectate până acum – Ferat Vampire, Ikarie XB 1, When the Cat Comes, Dinner for Adele şi I Killed Einstein, Gentlemen – au fost primite cu căldură de publicul fidel al Centrului Ceh, dar şi de cei pasionaţi de astfel de filme. Fiction Tuesdays va continua cu o nouă serie de proiecţii în toamna acestui an.

„Happy End” este o comedie neagră despre o crimă și consecințele acesteia prezentate invers cronologic, în care decesul este în realitate o renaștere. Filmul începe cu execuția protagonistului, explorându-i acțiunile și motivațiile premergătoare morții. Lipský pornește de această dată de la ideea că orice poveste de dragoste începe extraordinar și se sfârșește tragic, așa că, pentru a putea avea parte de un final fericit, se folosește de ordinea inversă a firului narativ.

Primul cadru în care apare Bedrich, eroul filmului, este cel cu capul său, tocmai secționat de trunchi prin lama ghilotinei. Din acest punct, povestea se derulează în acțiuni și secvențe inversate – oameni care fug înapoi, un mesean își regurgitează prăjitura, un înotător se ivește zgomotos din apă pentru a ateriza silențios pe marginea cheiului; până și succesiunea naturală a dialogului suferă schimbări, răspunsurile precedând întrebările și logica în sine fiind răstălmăcită. De aceea, pentru ca privitorul să înţeleagă acţiunea, trebuie să intre în jocul creat de acest film, fiind necesară o atenţie sporită, având în vedere că prin construcţia sa inedită comicul ia o formă complet nouă şi neaşteptată.

Proiecția are loc la Centrul Ceh (str. Ion Ghica, nr. 11, Bucureşti), pe 3 aprilie, de la ora 20:00. Uşile se deschid la ora 19:30, intrarea este liberă, iar subtitrarea este în limba română.

Eveniment Facebok aici.

 

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.