„Hector Malot” a câștigat Trofeul NexT 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/hector-malot-a-castigat-trofeul-next-2018/

Trofeul NexT 2018 a revenit scurtmetrajului Hector Malot: Ultima zi din an, regizat de Jacqueline Lentzou, în timp ce Premiul „Cristian Nemescu” pentru Cea mai bună regie a mers către regizorul Diogo Baldaia, pentru filmul Miraj, fraţilor.

Un articol de Petre Ivan|20 decembrie 2018

Luni seară, la Cinema Muzeul Țăranului, a avut loc gala de decernare a premiilor celei de-a douăsprezecea ediții a Festivalului Internațional de Film NexT, o ultimă ediție ce marchează încheierea unui capitol important din povestea filmului românesc. Gala a fost prezentată de  Yvonne Irimescu, directorul executiv al festivalului și Oana Ghera, unul dintre cei doi selecționeri ai acestei ediții.NexT

Trofeul NexT 2018 (2000 de euro oferiți de Institutul Cultural Român) a revenit scurtmetrajului Hector Malot: Ultima zi din an, regizat de Jacqueline Lentzou, iar juriul și-a motivat alegerea astfel: „Eliptic într-un mod subtil, amuzant, surprinzător într-un mod consecvent, acest film reprezintă o abordare proaspătă asupra unui subiect familiar: singurătatea de Anul Nou.”

Premiul „Cristian Nemescu” pentru Cea mai bună regie (1000 de euro oferiți de Institutul Cultural Român) a mers către regizorul Diogo Baldaia, pentru filmul Miraj, fraților, deoarece „Acest captivant studiu asupra copiilor, a adolescenților și a tinerilor e o explozie. Sub o formă inteligentă, filmul e căutarea frumuseții fiecărei clipe, tratând, cu creativitate, estetică și pricepere, de la emoții de mare anvergură, până la minime, fragile semne emoționale”.

Juriul a decis să acorde Premiul „Andrei Toncu” pentru Cel mai bun sound design (1000 de euro oferiţi de Institutul Cultural Român) lui Pierre Sauze, compozitorul coloanei sonore a filmului Ies să cumpăr țigări, declarând despre film următoarele: „Plecând de la emoțiile fiecărui personaj, pentru a crea anumite sunete, se naște această narațiune despre doi frați, cu o mamă, dar fără tată. Într-o casă, sălășluiesc emoții ascunse, care pot crește și pot deveni o parte dintr-un moment histrionic, însă creatorul sunetului (deopotrivă, compozitorul filmului) se îndreaptă în direcția opusă. Sunetul servește drept vehiculul emoțional al unei abordări foarte sensibile, oferind acestui film ceea ce are nevoie. Absența poate fi rezolvată.”

Ionuț și Călin, în regia lui Sorin Poamă, a fost câștigătorul Premiului pentru Cel mai bun scurtmetraj românesc  (1000 de euro oferiţi de Institutul Cultural Român). Juriul a hotărât să premieze „un film făcut cu o pură pasiune, ce îmbină improvizația cu elemente biografice, pentru a putea ilustra dinamica iubire-dependență a unei povești de dragoste.”

Juriul a acordat două mențiuni speciale: una pentru un film străin –  Moartea Unui Sunetist, de Sorayos Prapapan, și una pentru un film românesc – Patul lui Procust, de Andrian Împărățel.

De asemenea, impresionat de onestitatea, autoironia și rafinamentul său și de interpretarea extraordinară a protagonistului, juriul a decis să creeze un premiu special, „NexT Nesfârșit” care îi revine scurtmetrajului Iedera, regizat de Sarra Tsorakidis.

Juriul care a decis câștigătorii acestei ediții a fost format din Andrei Gorzo (critic de film), Ivana Mladenovic (regizoare), Miguel Valverde (co-fondator și selecționer al Festivalului de Film IndieLisboa), Paul Negoescu (regizor) și Aida Sosic (muziciană).

Premiul Publicului pentru cel mai bun film străin (500 de euro) a fost acordat scurtmetrajului Acolo Jos, de Zhengfan Yang, iar Cadoul de Crăciun, de Bogdan Mureșanu, a câștigat Premiul Publicului pentru cel mai bun film românesc (500 de euro).

Cele patru trofee NexT au fost create de Pisica Pătrată (Trofeul NexT), Lea Rasovszky (Cea mai bună regie), Sorina Vazelina (Cel mai bun sound design) şi Ioana Branea (Cel mai bun scurtmetraj românesc).

Festivalul Internaţional de Film NexT este un eveniment organizat de Societatea Culturală NexT, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Uniunii Cineaștilor din România și Institutului Cultural Român.

Foto: NexT – facebook

05
/04
/21

În aşteptarea întâlnirii cu publicul, spectacolul „Maria Tănase. O poveste”, pus în scenă de regizoarea Carmen Lidia Vidu la Teatrul de Stat din Constanţa, şi-a avut repetiţia generală, într-un weekend înnorat şi friguros. O vreme ce poate amplifica dezolarea pe care i-o sugerează unui nou-venit multe din clădirile în paragină din centrul oraşului.

01
/04
/21

Cineclubul One World Romania își propune în 2021 să recupereze și să analizeze evoluția filmului documentar românesc din perioada interbelică și din cea comunistă. Primele două sesiuni sunt dedicate filmografiei cineastului Paul Călinescu. 12 dintre documentarele lui, realizate în perioada 1934-1948, sunt disponibile gratuit până la 25 aprilie.

24
/03
/21

OPINIE Atunci când un succes internaţional aduce câte un film românesc în atenţia unui public mai larg decât grupul cinefililor fideli, mulţi simt o nevoie irepresibilă de a comenta. Asta nu ar fi o problemă, dacă discursul nu ar cădea în miştocăreală, rostită pe un ton superior: „Vă spun eu cum stă treaba cu cinematografia română!”.

23
/03
/21

CRONICĂ DE FILM „Soul” (2020), noua animaţie a lui Pete Docter şi a Studioului Pixar, debordează de fantezie şi reia ambiţia din „Inside Out” (2015) de a crea imagini şi personaje animate accesibile pentru a reprezenta concepte abstracte.

17
/03
/21

OPINIE Ştim că cinematografia din România, în afară de succese, are propriile probleme, deloc puţine. Însă merită să privim puţin şi la ce se întâmplă peste Prut, în Republica Moldova, unde se încearcă de câţiva ani să se creeze condiţiile pentru dezvoltarea unei cinematografii.

17
/03
/21

FRIENDS/ PRIETENII TĂI este unul dintre cele mai bine cotate seriale de televiziune, având multiple Premii Emmy și Globuri de Aur și multe alte nominalizări. Este o comedie inteligentă  despre experiențele unui  grup de prieteni din cartierul Manhattan, care încearcă să-și croiască un drum, pe cont propriu, în New York.