Idei, umor şi imagini animate
https://www.ziarulmetropolis.ro/idei-umor-si-imagini-animate/

Andrei Sopon este un talentat realizator român de animaţii de scurtmetraj, stabilit la Londra. Trei dintre spectaculoasele sale filme sunt în prezent lansate pe platforma gratuită Cinepub – „Singularity”, „Chi-Ken” şi „Spin”- , alături de o animaţie pentru copii, „Cântecul inocenţei”, de Ion Octavian Frecea.

Un articol de Ionuţ Mareş|24 martie 2016

Deşi diferite ca tematici, cele trei animaţii ale lui Andrei Sopron, de doar câteva minute fiecare, sunt unite printr-un acut simţ al ironiei, printr-un joc al contrastelor care creează surprize şi prin înclinaţia de ridiculizare a tot ceea ce se ia prea în serios.

„Singularity” (opt minute) este cel mai acid şi cel mai neaşteptat dintre cele trei, deşi nu este şi cel mai elaborat conceptual.

Sunt luate peste picior discursurile grave pe teme filosofice ca moartea, singularitatea fiinţei, Universul sau viaţa de apoi. Nimic inedit până aici.

Însă ceea ce surprinde imediat este ce alege să antropomorfizeze Andrei Sopon şi în ce lume îşi invită spectatorul să pătrundă: cea a unui intestin gros, acolo unde două fecale, Stephen şi Alegrious, cu câteva trăsături umane – voci, ochi, gură şi mâini – discută despre existenţa lor, înconjurate de alte fecale, tăcute, neştiind că ceea ce urmează este chiar Apocalipsa, momentul în care fiinţa nevăzută – omul – simte nevoia să meargă la toaletă, aşa cum este lăsat spectatorul să deducă.

singularity-play

Această lume mai este populată şi cu o altă specie – nişte baloane verzi numite Floaty, cele care, prezente în număr foarte mare, prevestesc sfârşitul – şi este bogată în sunete a căror prezenţă contribuie la efectul comic general. Nimic vulgar însă în „Singurality”.

„Chi-Ken” este o animaţie de nici trei minute, mai complexă vizual şi narativ. Andrei Sopon mizează aici pe contrastul dintre două tipuri de personaje.

Eroul este un pui – protagonist clasic şi specific animaţiilor mai comerciale – care pătrunde, pentru a fura o cutie enigmatică, într-un complex cu elemente de SF, de decoraţiuni chinezeşti şi de castel medieval, dominat de nuanţe puternice de galben şi roşu.

Chi-Ken-play

Puiul, comic prin felul său caraghios de a arăta (cioc şi picioare galbene, corp şi aripi albe, cap gri şi creastă violet) şi prin mersul legănat, pare a dispune de o forţă misterioasă care îl ajută să facă faţă creaturilor cu înfăţişare diavolească (şi înarmate cu pulpe uriaşe de pui) trimise de un conducător desprins din imagistica gotică. O animaţie fără cuvinte, extrem de delectabilă.

Deşi abia se apropie de două minute, „Spin” este suficient de elaborat vizual pentru a-şi susţine anecdota narativă şi ironia la adresa puterii politice – discursurile preşedinţilor americani ar fi, de fapt, dirijate dintr-o misterioasă lume subterană.

„Spin” începe cu un astfel de discurs în faţa Capitolului de la Washington al celui ce pare preşedintele SUA (vocea seamănă cu a lui George W. Bush).

Urmează un travelling vertical care se încheie, după ce trece prin diferite straturi geologice, cu un cadru dintr-un fel de laborator secret în care un personaj dirijează de la un calculator o maşinărie ce pare a fi conectată prin fire la creierele unora dintre primii preşedinţi americani şi ce alimentează vorbele liderului de la suprafaţă.

spin-play

Nimic nou în alocuţiunile politicienilor: repetarea aceloraşi idei golite de sens – este ceea ce pare a transmite animaţia lui Andrei Sopon, care se încheie printr-o trecere radicală din subteran în spaţiu, cu o imagine a globului pământesc învârtindu-se, în timp ce singura zonă luminată este teritoriul Statelor Unite.

„Cântecul inocenţei” este o animaţie de nouă minute, vorbită în română, realizată de Ion Octavian Frecea. Rudimentar ca tehnică, filmul are meritul că se adaptează narativ şi vizual publicului pentru care pare conceput: copiii de doar câţiva ani.

Are o poveste simplă – o pasăre ce aduce a barză îşi învaţă puiul să zboare şi să descopere pericolele (reprezentate de natură sau de activităţile omului), pregătindu-l pentru migraţie.

Ca orice animaţie de acest tip, „Cântecul inocenţei” are o morală solidă, evită orice ambiguitate (deşi finalul este fantastic şi simbolic) şi dovedeşte un rol educativ, transmiterea mesajului fiind facilitată de folosirea unei muzici ambientale.

cantecul-inocentei-play

 

Cele patru scurtmetraje de animaţie sunt disponibile, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână.

Articol apărut şi pe blogul lui Ionuţ Mareş.

 



27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.