În marginea „Cinei de adio”
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-marginea-cinei-de-adio/

Se joacă la mall, la Băneasa, la Grand Cinema, nu aşa, la Sala Epika, spectacolul „Cina de adio”. Cu Mihai Călin, Ecaterina Ladin şi Gigi Ifrim. E o piesă scrisă de Alexandre de la Patellière şi Matthieu Delaporte, dramaturgi francezi care ne sunt contemporani (ceea ce o face şi un pic, dar doar un pic, preţioasă).

Un articol de Andrei Crăciun|22 mai 2017

„Cina de adio” mult prea repede ar fi încadrată de aprigii și exigenții noștri critici la nedorita cateogrie șușă”. În urma categorisirii, ar urma facerea de două parale.

Ba că e la mall, ba că e superficial, ba că nu e Shakespeare, ba că așa, dar și pe dincolo. Vin de aceea în apărarea acestui spectacol de teatru și spun răspicat: nu! Nu e chiar așa! Bine, „Cina de adio” nu o să schimbe lumea și nici n-o să vă facă să dați în hohotul de plâns (poate doar dacă aveți lacrima excesiv de ușoară).

Dar poate că totuși teatrul e mai mult decât urcarea încrâncenat-tragică a sfintei scânduri. Poate că teatrul supraviețuiește și prin aceste spectacole, nici prea-prea, dar categoric nici foarte-foarte.

Dramaturgii francezi au ceva de spus, și o spun foarte bine. Ce au ei de spus: vine un moment în viața unui om, când simte nevoia să o rupă (chiar de tot) cu prietenii de odinioară. Pur și simplu, s-a consumat ceea ce a fost și poate că elegant e să îi dai prietenului cu pricina o cină de adio și să nu-l mai vezi niciodată.

Desigur, o asemenea ruptură are și un potențial comic, pe care dramaturgii francezi îl exploatează exemplar. Dar! Ceea ce face din „Cina de adio” spectacolul care ar trebui să fie sunt actorii. Domnule, comici! Comici de-ai noștri. Comici mari.

Gigi Ifrim (în rolul amicului sacrificat la „Cina de adio”) e inubliabil. Pe de altă parte, Gigi Ifrim reușește mereu să înnebunească spectatorii. Râde sala întreagă de cum pune Gigi piciorul pe scenă! N-are ce să facă. E prea iubit. E ca și cum ar fi înconjurat de o aură care stârnește spectatorul să râdă. L-am văzut cândva jucând un Ibsen, la Bulandra. Era serios, era grav, era personajul, cum trebuie să și fie un actor. Dar lumea tot râdea, domnule! Da, lumea râdea de cum apărea Gigi. Talentul dumisale îi este, iată, și povară.

© FOTO: Petru Ivu

Mihai Călin și Gigi Ifrim, în „Cina de adio”.

Mai departe, Mihai Călin e așa cum e el mereu: fără cusur. Ce reproș să îi aduci lui Mihai Călin? N-ai ce. Iar Ecaterina Ladin reușește să le facă față acestor doi actori dezlănțuiți în comic. Nu știu câte actrițe din țara noastră ar putea.

De aceea, vin cu toată răspunderea în fața dumneavoastră și spun: „Cina de adio” are farmecul pe care îl are, întotdeauna, în teatru ceea ce este adevărat. Găsesc adevărurile pe care le spune acest spectacol – așa cum e el, de weekend, de mall, ușor dacă vreți – fundamentale. Nu găsesc niciun motiv îndreptățit să fie ocolit de un iubitor de teatru.

Gigi Ifrim (în rolul amicului sacrificat la „Cina de adio”) e inubliabil. Pe de altă parte, Gigi Ifrim reușește mereu să înnebunească spectatorii. Râde sala întreagă de cum pune Gigi piciorul pe scenă!

Foto: Petru Ivu

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”