În marginea „Cinei de adio”
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-marginea-cinei-de-adio/

Se joacă la mall, la Băneasa, la Grand Cinema, nu aşa, la Sala Epika, spectacolul „Cina de adio”. Cu Mihai Călin, Ecaterina Ladin şi Gigi Ifrim. E o piesă scrisă de Alexandre de la Patellière şi Matthieu Delaporte, dramaturgi francezi care ne sunt contemporani (ceea ce o face şi un pic, dar doar un pic, preţioasă).

Un articol de Andrei Crăciun|22 mai 2017

„Cina de adio” mult prea repede ar fi încadrată de aprigii și exigenții noștri critici la nedorita cateogrie șușă”. În urma categorisirii, ar urma facerea de două parale.

Ba că e la mall, ba că e superficial, ba că nu e Shakespeare, ba că așa, dar și pe dincolo. Vin de aceea în apărarea acestui spectacol de teatru și spun răspicat: nu! Nu e chiar așa! Bine, „Cina de adio” nu o să schimbe lumea și nici n-o să vă facă să dați în hohotul de plâns (poate doar dacă aveți lacrima excesiv de ușoară).

Dar poate că totuși teatrul e mai mult decât urcarea încrâncenat-tragică a sfintei scânduri. Poate că teatrul supraviețuiește și prin aceste spectacole, nici prea-prea, dar categoric nici foarte-foarte.

Dramaturgii francezi au ceva de spus, și o spun foarte bine. Ce au ei de spus: vine un moment în viața unui om, când simte nevoia să o rupă (chiar de tot) cu prietenii de odinioară. Pur și simplu, s-a consumat ceea ce a fost și poate că elegant e să îi dai prietenului cu pricina o cină de adio și să nu-l mai vezi niciodată.

Desigur, o asemenea ruptură are și un potențial comic, pe care dramaturgii francezi îl exploatează exemplar. Dar! Ceea ce face din „Cina de adio” spectacolul care ar trebui să fie sunt actorii. Domnule, comici! Comici de-ai noștri. Comici mari.

Gigi Ifrim (în rolul amicului sacrificat la „Cina de adio”) e inubliabil. Pe de altă parte, Gigi Ifrim reușește mereu să înnebunească spectatorii. Râde sala întreagă de cum pune Gigi piciorul pe scenă! N-are ce să facă. E prea iubit. E ca și cum ar fi înconjurat de o aură care stârnește spectatorul să râdă. L-am văzut cândva jucând un Ibsen, la Bulandra. Era serios, era grav, era personajul, cum trebuie să și fie un actor. Dar lumea tot râdea, domnule! Da, lumea râdea de cum apărea Gigi. Talentul dumisale îi este, iată, și povară.

© FOTO: Petru Ivu

Mihai Călin și Gigi Ifrim, în „Cina de adio”.

Mai departe, Mihai Călin e așa cum e el mereu: fără cusur. Ce reproș să îi aduci lui Mihai Călin? N-ai ce. Iar Ecaterina Ladin reușește să le facă față acestor doi actori dezlănțuiți în comic. Nu știu câte actrițe din țara noastră ar putea.

De aceea, vin cu toată răspunderea în fața dumneavoastră și spun: „Cina de adio” are farmecul pe care îl are, întotdeauna, în teatru ceea ce este adevărat. Găsesc adevărurile pe care le spune acest spectacol – așa cum e el, de weekend, de mall, ușor dacă vreți – fundamentale. Nu găsesc niciun motiv îndreptățit să fie ocolit de un iubitor de teatru.

Gigi Ifrim (în rolul amicului sacrificat la „Cina de adio”) e inubliabil. Pe de altă parte, Gigi Ifrim reușește mereu să înnebunească spectatorii. Râde sala întreagă de cum pune Gigi piciorul pe scenă!

Foto: Petru Ivu

25
/06
/15

Teatrul Ion Creangă readuce în actualitate „Cartierul poveștilor”, un spectacol interactiv plin de culoare, dedicat tinerilor spectatori cu vârsta peste 4 ani. Concept inedit „Cartierul poveștilor” a călătorit cu succes la festivaluri din Israel, Franța, Singapore și România, iar acum revine în programul Teatrului Ion Creangă în stagiunea estivală 2015 într-o variantă adaptată, realizată cu sprijinul Ambasadei Statului Israel la București.

25
/06
/15

Angela Gheorghiu a deschis marţi seara seria spectacolelor cu “Adriana Lecouvreur” la Opera National de Paris cu un succes de public strălucit. Celebra soprană, în jurul căreia s-a construit, de altfel, întreaga producţie a regizorului David McVicar, a readus în Franţa partitura lui Francesco Cilea, prezentată mai rar pe scenele pariziene, cu toate că are la bază povestea pasionantă a unei eroine franceze.

25
/06
/15

Eseistul George Banu, profesor onorific al Departamentului de Studii Teatrale din cadrul Universităţii Sorbonne Nouvelle – Paris 3, a participat şi anul acesta la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, recent încheiat: a coordonat întâlniri, a moderat conferinţe, a dialogat cu personalităţi ale teatrului mondial, a văzut spectacole.

25
/06
/15

În mai puțin de zece zile începe a treia ediție a festivalului Jazz TM, care aduce în piața Victoriei din Timișoara nume importante din jazzul mondial și artiști români de referință. Diversitatea, multiculturalitatea și jazzul se pregătesc să încânte mii de oameni în perioada 3-5 iulie.

25
/06
/15

"Nu sunt niciodată mulţumit de ceva. Sunt un perfecţionist; este o parte din mine." - Michael Jackson. În urmă cu 6 ani, pe 25 iunie 2009, cu mai puţin de o lună înaintea mult-aşteptatului turneu de revenire, se stingea din viaţă "Regele muzicii pop", considerat cel mai de succes artist din toate timpurile.

24
/06
/15

Scrisă de un muntenegrean - Liubomir Giurkovici, adusă în scenă de un sloven - Nick Upper şi desemnată cel mai bun spectacol, în Macedonia, Tobelia va avea o singură reprezentaţie la Bucureşti, în 31 august, ora 18.00, la TNB, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru NETA 2015!

24
/06
/15

Actori nominalizați sau premiați la Oscar, precum Al Pacino, Ewan McGregor, Brad Pitt, Cate Blanchett, Rachel Weisz, Audrey Tautou, , Richard Gere, Julianne Moore, Christina Hendricks și Julie Delpy îțipot fi văzuţi începând din iunie, pe FilmBox Live, pentru o experiență de vizionare Ultra HD, disponibilă acum doar printr-o conexiune de internet obișnuită.

24
/06
/15

Filarmonica « George Enescu » anunţă un nou concert al trio-ului PRO ARTE alcătuit din Anda Petrovici – vioară, Marin Cazacu – violoncel şi Nicolae Licareţ- pian. Ca de fiecare dată, muzicienii alătură în programele lor lucrări de referinţă din istoria genului semnate Haydn, Beethoven şi Schubert la care adaugă acum şi o partitură enesciană mai puţin cunoscută.

24
/06
/15

Sâmbătă, 20 iunie, la Leicester Square Theatre, în inima Londrei, programul „Moromeții 60: Jubileul unei capodopere”, organizat de ICR Londra în parteneriat cu Centrul Naţional al Cinematografiei, Muzeul Literaturii Române din Bucureşti şi Teatru ACT, a continuat cu o reprezentaţie unică a spectacolului „Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule?”, o aducere la viaţă a personajelor lui Marin Preda prin teatru, realizată de Cătălin Ştefănescu, în regia cunoscutului Alexandru Dabija, prin intermediul a doi îndrăgiţi actori români: Marcel Iureş şi George Mihăiţă.