In the Mood for Love
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-the-mood-for-love/

CRONICĂ DE FILM „Un beau soleil intérieur”, un minunat nou film al regizoarei franceze Claire Denis, cu o Juliette Binoche strălucitoare. Din 23 februarie în cinematografe.

Un articol de Ionuţ Mareş|15 februarie 2018

Premiat în 2017, împreună cu „L’amant d’un jour”, de Philippe Garrel, în secţiunea Quinzaine des Réalisateurs a Festivalului de la Cannes, „Un beau soleil intérieur” (cu un titlu românesc mult mai puţin ofertant – „Lumina dinăuntru”), cel mai nou film al regizoarei franceze Claire Denis, o are în centru pe Isabelle (minunata Juliette Binoche), o artistă din Paris şi mamă divorţată în căutarea iubirii, preferabil una de durată.

Prima secvenţă – un plan vertical – ne-o arată pe Isabelle în pat, goală şi cvasi-stânjenită, în timpul unei partide de sex cu un bărbat corpolent care nu reuşeşte să ofere plăcere. O secvenţă ca un semnal că ceea ce urmează ar putea fi o căutare a sincerităţii.

Partida este un eşec – şi nici nu avea cum să fie altfel. Chiar dacă nu mai este tânără, Isabelle este atrăgătoare (şi ştie să o arate, prin felul în care se îmbracă şi prin mişcările corpului) şi are un spirit liber, deşi trece printr-o perioadă de suferinţă sufletească după despărţirea de tatăl fetei sale în vârstă de zece ani – trecerea de la o aparentă bună-dispoziţie şi râsete la tristeţe şi lacrimi se poate face foarte uşor, iar Juliette Binoche joacă aceste stări cu o siguranţă şi o degajare seducătoare.

Asta în timp ce bărbatul de ocazie de lângă Isabelle, un bancher căsătorit şi nu foarte chipeş, se dovedeşte cinic şi agasant, dincolo de dezgustul pe care i-l produce, în intimitate, protagonistei – nici o mirare, prin urmare, că este dat definitiv afară pe uşa atelierului.

Nu contează cum două persoane atât de diferite au ajuns să aibă o relaţie – potenţialele întrebări, justificate, pe care şi le-ar pune spectatorul despre resorturile unei astfel de legături amoroase şi despre trecutul protagonistei nu ajung să prindă contur, pentru că destul de repede se întrevede trama: Juliette trece, dezamăgită, de la un bărbat la altul, diferiţi ca vârstă, statut social şi aspect fizic, în speranţa că următorul îi va oferi afecţiunea de care pare să aibă nevoie, dorinţă pe care chipul ei pare să o exprime cu fiecare grimasă.

Nicio înclinaţie spre introspecţii psihologice facile la Claire Denis (de altfel, personajele masculine sunt simple prezenţe fără relief, pe alocuri caricaturale şi ridicole), ci o pură plăcere de a surprinde, de aproape şi fără ostentaţie, ba chiar cu foarte discrete tuşe de comic, sentimentele, forţa şi mai ales strălucirea acestei femei rănite, dar care este în acelaşi timp puternică şi demnă.

Cu zâmbetul său capabil să transmită o varietate de stări, Juliette Binoche acaparează aparatul de filmat, şi este o încântare să o vezi în multele momente de graţie prin care trece personajul său: cum chipul ei pare a capta lumina soarelui într-o cafenea, cum muzica dintr-o maşină învăluie o întreagă secvenţă într-o melancolie dezarmantă, cum un dans cu un necunoscut poate reînvia, fie şi pentru un moment, credinţa că apropierea sinceră între doi oameni este – încă – posibilă şi că viaţa merită trăită aşa cum e.

„Un beau soleil intérieur” este distribuit în România de Independenţa Film şi va putea fi văzut în cinematografe începând cu 23 februarie. 

12
/01
/15

"Omul Pasăre sau Virtutea nesperată a ignoranţei/ Birdman", regizat de Alejandro González Iñárritu şi considerat unul dintre filmele favoritele la Oscar în acest an, va avea premiera în cinematografele din România pe 16 ianuarie,

11
/01
/15

Filmele "Birdman" şi "Boyhood" sunt marile favorite la Globurile de Aur, a doua distincţie ca importanţă din cinematografia americană după Oscaruri, ce vor fi decernate în noaptea de duminică spre luni, într-o gală la care participă nume mari de la Hollywood şi va fi urmărită în lumea întreagă.

10
/01
/15

CRONICĂ DE FILM „Mommy”, al cincilea lungmetraj al indecent de tânărului cineast canadian Xavier Dolan (25 de ani), este o „tectonică a sentimentelor” ambalată în încadraturi, culori și sunete electrizante, folosite cu o dezinvoltură frapantă.

09
/01
/15

“Orașul câinilor / White God” în regia lui Kornél Mundruczó, propunerea Ungariei la categoria Cel mai bun film străin, este inclus în programul “9 pentru Oscar” la Cinema Studio din București. Evenimentul are loc în capitală între 9 și 15 ianuarie, cu o săptămână înaintea anunțării nominalizărilor celei de 87-a ediții a premiilor Academiei Americane de Film. Cele două proiecții sunt programate duminică, 11 ianuarie, de la ora 14:00 și joi, 15 ianuarie, de la ora 20:00.

09
/01
/15

Debutul în lungmetraj al regizoarei Ana Lungu, "Autoportretul unei fete cuminți", va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam (21 Ianuarie- 1 Februarie 2015), secțiunea "What the F?!".

08
/01
/15

CRONICĂ DE FILM Scris de Bogdan Mirică și regizat de Igor Cobileanski, „Umbre”, noul serial produs și difuzat de HBO România, încearcă să altoiască pe sol românesc un format străin, însă eșuează undeva la mijloc.

08
/01
/15

„De ce eu?”, în regia lui Tudor Giurgiu, unul dintre cele mai așteptate filme românești din 2015, inspirat de un caz real care a zguduit România la începutul anilor 2000, cel al sinuciderii procurorului Cristian Panait, va fi lansat pe 27 februarie 2015 în cinematografele din toată țara.

08
/01
/15

Din 16 ianuarie, Russell Crowe revine în cinematografe în dublu rol: regizor și actor. Un tată în căutarea fiilor săi, într-un context istoric incert: la sfârşitul Primului Război Mondial, când lumea este încă devastată de oribilele sale consecinţe.

06
/01
/15

Filmele propuse anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin de România, Republica Moldova, Ungaria, Rusia, Turcia, Polonia, Italia, Belgia și Canada vor fi proiectate la Cinema Studio din București, între 9 și 15 ianuarie 2015, în săptămâna dinaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 87-a ediție a premiilor Academiei Americane de Film.