Începe Ceau, Cinema!
https://www.ziarulmetropolis.ro/incepe-ceau-cinema/

O competiţie de şase filme europene realizate de tineri regizori, o retrospectivă dedicată cineastului Andrei Ujică, o selecţie cu câteva dintre cele mai apreciate filme româneşti şi străine foarte noi, un focus Florin Iepan, o mini-secţiune de filme subversive clasice, precum şi ateliere şi discuţii cu invitaţi din lumea filmului sunt atracţiile celei de-a 5-a ediţii a Festivalului Ceau, Cinema!, care începe joi la Timişoara.

Un articol de Petre Ivan|18 iulie 2018

Şase filme realizate de regizori din Croaţia, Bulgaria, Slovacia, Polonia, Ucraina și Italia au fost selectate în competiţie. Prezentate în ultimul an în mari festivaluri precum cele de la Cannes, Locarno, Karlovy Vary, Rotterdam sau Veneția, cele șase titluri care concurează pentru premiile Ceau, Cinema! sunt: „Comic Sans”, de Nevio Marasović; „3/4”, de Ilian Metev, „Out”, de György Kristóf; „Nina”, de Olga Chajdas; „Căderea”, de Marina Stepanska; și „Manuel”, de Dario Albertini. Juriul este format din actriţa Alina Grigore, criticul de film Ileana Bîrsan şi regizorul Florin Iepan.

Andrei Ujică, unul dintre cei mai apreciați reprezentanți ai Noului Cinema Nonficțional din lume, va fi omagiat printr-o retrospectivă la Ceau, Cinema!. Regizorul va fi prezent la Timișoara, orașul său natal, pentru a prezenta publicului trilogia sa despre sfârșitul comunismului – „Videograme dintr-o revoluție” (1992), „Out of the Present” (1995) și „Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu” (2010) – și pentru a susține un masterclass.

Comedia „Povestea unui pierde-vară”, noul film regizat de Paul Negoescu și cu Alexandru Papadopol în rolul principal, va fi proiectată în premieră la Timișoara în deschiderea festivalului. Spectatorii vor putea de asemenea să vadă și trei dintre cele mai așteptate documentare românești noi, „Procesul”, în prezenţa realizatorilor Claudiu Mitcu şi Ileana Bîrsan, „Dacii liberi” (r. Monica Lăzurean-Gorgan, Andrei Gorgan) și „Licu, o poveste românească” (r. Ana Dumitrescu), precum şi „Pororoca”, de Constantin Popescu, de asemenea invitat la festival.

În cadrul selecţiei au fost incluse totodată trei dintre cele mai de succes filme europene recente. Este vorba de extrem de apreciatul documentar francez, nominalizat la Oscar, „Chipuri, locuri”, realizat de legendara cineastă Agnès Varda şi de fotograful JR, „Vinovatul”, debutul tânărului regizor danez Gustav Möller, câștigător al premiului publicului la festivalurile de la Sundance și Rotterdam, şi unul dintre hiturile cinematografiei maghiare din ultimul an, „Banditul Whisky”, de Nimród Antal.

De proiecţii speciale vor avea parte şi curajosul documentar rus „Comisia de recrutare” („Convictions”, 2016), cu participarea regizoarei Tatiana Chistova, precum şi lungmetrajul sârbesc „Afterparty” (r. Luka Bursac, 2017), filmat parţial şi la Timişoara şi proiectat în prezenţa câtorva membri ai echipei.

În cadrul unei mini-secţiuni intitulate „filme subversive” vor putea fi revăzute două filme celebre lansate în timpul comunismului în Europa de Est: „Reconstituirea”, de Lucian Pintilie, proiectat la 50 de ani de la realizarea filmărilor în 1968, şi „W.R. – Misterele organismului” (1971), al iconoclastului regizor sârb Dušan Makavejev.

Ceau, Cinema! îi dedică totodată un focus regizorului timişorean de filme documentare Florin Iepan. Vor putea fi revăzute şi discutate două dintre cele mai ambiţioase titluri ale sale, „Născuţi la comandă – Decreţeii” (2005) şi „Odessa” (2013), precum şi un scurtmetraj documentar de studenţie, „Zece minute cu clasa muncitoare” (1994).

Regretatul regizor de documentare Răzvan Georgescu, unul dintre prietenii festivalului, va fi omagiat prin proiecţia filmului „Testimonial” (2018), precum şi a unui interviu video inedit realizat cu el în 2016 de echipa Ceau, Cinema!

În secţiunea filme bănăţene vor putea fi văzute în premieră falsul documentar de lungmetraj „Bodrog”, al tânărului regizor Mihai Sălăjan, precum şi scurtmetrajul documentar „Porţia de libertate”, realizat de Daniela Raţiu şi avându-i aca protagonişti pe scriitorii Daniel Vighi, Viorel Marineasa şi Radu Vancu.

Cei mici vor avea parte la rândul lor de două proiecţii: fantezia muzicală  „Mama” (1976), de Elisabeta Bostan, şi un film românesc pentru copii foarte nou, „Străjerii” (2018), de Liviu Mărghidan.

În afara proiecţiilor, reprezentanţii Asociaţiei Forum Apulum din Alba Iulia vor lansa, în premieră la Timișoara, „Ghidul ilustrat al comunismului românesc”, iar la Centrul de Arte Diverse Misc. va putea fi văzută o expoziţie cu afişe poloneze de teatru, film și operă, pregătită în parteneriat cu Institutul Polonez din Bucureşti. De asemenea, tinerii vor putea lua parte la un atelier de cinema care se va desfăşura pe parcursul festivalului.

Programul integral şi catalogul festivalului sunt disponibile pe site-ul ceaucinema.ro, precum și pe pagina de Facebook, iar abonamentele și biletele pot fi achiţionate atât online, pe site-ul iabilet.ro, cât şi în spaţiile de proiecţie, înaintea filmelor.

Cea de-a cincea ediţie a festivalului are loc între 19 şi 22 iulie, la Timişoara şi Gottlob.

Ceau, Cinema! este un festival dedicat filmului european, organizat de Asociaţia Marele Ecran şi Asociaţia Pelicula Culturală.
Proiectul este organizat cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC) şi al Consiliului Judeţean Timiş.

Foto: Ceau, Cinema! – facebook

 

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.

11
/06
/20

Cele mai bune documentare de mediu din ultimul an, alături de producții recente care s-au remarcat prin povești nebănuite, vor putea fi vizionate online, gratuit, în cadrul celei de-a 9-a ediții Pelicam - Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni, între 10-19 iulie.

10
/06
/20

Gala Premiilor Gopo, evenimentul care celebrează și recompensează anual cele mai importante realizări cinematografice din România, va avea loc pe 29 iunie, într-o nouă formulă, adaptată condițiilor actuale, la Verde Stop Arena.