Întâlnire cu Dracula
https://www.ziarulmetropolis.ro/intalnire-cu-dracula/

Dacă tot nu poţi să combaţi legenda devenită (fals) brand de ţară, atunci de ce să n-o foloseşti ca vehicul de promovare a unui festival de film (de nişă)? Dracula Film: Horor & Fantasy Festival de la Braşov s-a deschis cu blockbusterul „Dracula Untold”, un debut cu multe locuri comune, dar şi cu câteva ingeniozităţi.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 octombrie 2014

Înainte de a da joi startul competiției oficiale de (șase) lungmetraje, cea de-a doua ediție a Dracula Film: Horor & Fantasy Festival (1-5 octombrie) s-a deschis miercuri seara la Teatrul „Sică Alexandrescu“ printr-un blockbuster ce intră de la sfârșitul acestei săptămâni și pe marele ecrane: „Dracula Untold”/„Dracula: Povestea nespusă”, regizat de debutantul Gary Shore.

Un film de mare buget și doldora de efecte speciale, potrivit totuși pentru a atrage atenția asupra unui festival de filme horror și fantasy la 30 km de castelul legat de celebra legendă (iar aplauzele de la finalul proiecției par să fi confirmat justețea alegerii).

Poveste fără sincope şi timpi morţi

O legendă pe placul cinematografiei internaționale, care i-a arătat de-a lungul anilor un interes special, începând cu celebrul „Nosferatu” (1922), al lui Murnau, așa cum a observat și criticul și co-selecționerul Cristi Mărculescu în prezentarea filmului, în fața unei săli aproape pline, ocupată în proporție covârșitoare de tineri. O sală de teatru, dar cu o așezare a scaunelor asemenătoare cu a unui cinema și dotată pentru eveniment cu un sistem de proiecție și de sunet onorabil.

Și, dacă tot nu se poate scăpa de binomul-clișeu (de răspândire globală) Dracula-Transilvania, de ce nu ar fi fructificat chiar în locul de origine, altfel decât prin banalele produse kitsch pentru turiști? Este ceea ce par a fi încercat organizatorii acestui festival de nișă – să folosească legenda pentru a ambala o selecție de filme de un gen al cărui public nu este foarte numeros (rămâne de văzut cât de receptivi vor fi brașovenii), dar cu siguranță fidel și deschis spre experiment.

Organizat de Asociația Culturală Fanzin și prezentat de Viasat History, festivalul propune, la Teatrul Sică Alexandrescu și Cinemateca Patria, mai multe secțiuni, printre care competiții de lungmetraje, de scurtmetraje internaționale și de scurtmetraje românești, proiecții aniversare sau o mini-retrospectivă de autor (Fabrice Du Welz). Întregul program poate fi consultat pe site-ul festivalului – www.draculafilm.ro.

Cât despre filmul de deschidere, „Dracula Untold”, acesta oferă publicului tot ce se așteaptă să vadă, de la efecte speciale (dintre care unele nu lipsite de ingeniozitate), acțiune, ceva momente de horror (în special datorită unui personaj vampir, altul decât Vlad, extras din buna tradiție a filmelor din serie) și mult fantasy, până la reluarea unor mituri (alterate) sau, punctul cel mai slab, umanizarea personajului Țepeș-Dracula prin transformarea sa într-un fel de cap de familie obișnuită, cu soție, copil și tot tacâmul.

Conflictul pe care se susține filmul este cel dintre turcii cuceritori (băieții răi) și Țepeș, care este ajutat de forțe supranaturale obținute în urma unui fel de pact cu diavolul. Povestea curge fără sincope și timpi morți, însă tradiționalul aspect horror (expresionist) al multor filme inspirate de Dracula lasă aici locul mai mult fantasy-ului și acțiunii, mai familiare publicului larg.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.