Întâlnire cu Dracula
https://www.ziarulmetropolis.ro/intalnire-cu-dracula/

Dacă tot nu poţi să combaţi legenda devenită (fals) brand de ţară, atunci de ce să n-o foloseşti ca vehicul de promovare a unui festival de film (de nişă)? Dracula Film: Horor & Fantasy Festival de la Braşov s-a deschis cu blockbusterul „Dracula Untold”, un debut cu multe locuri comune, dar şi cu câteva ingeniozităţi.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 octombrie 2014

Înainte de a da joi startul competiției oficiale de (șase) lungmetraje, cea de-a doua ediție a Dracula Film: Horor & Fantasy Festival (1-5 octombrie) s-a deschis miercuri seara la Teatrul „Sică Alexandrescu“ printr-un blockbuster ce intră de la sfârșitul acestei săptămâni și pe marele ecrane: „Dracula Untold”/„Dracula: Povestea nespusă”, regizat de debutantul Gary Shore.

Un film de mare buget și doldora de efecte speciale, potrivit totuși pentru a atrage atenția asupra unui festival de filme horror și fantasy la 30 km de castelul legat de celebra legendă (iar aplauzele de la finalul proiecției par să fi confirmat justețea alegerii).

Poveste fără sincope şi timpi morţi

O legendă pe placul cinematografiei internaționale, care i-a arătat de-a lungul anilor un interes special, începând cu celebrul „Nosferatu” (1922), al lui Murnau, așa cum a observat și criticul și co-selecționerul Cristi Mărculescu în prezentarea filmului, în fața unei săli aproape pline, ocupată în proporție covârșitoare de tineri. O sală de teatru, dar cu o așezare a scaunelor asemenătoare cu a unui cinema și dotată pentru eveniment cu un sistem de proiecție și de sunet onorabil.

Și, dacă tot nu se poate scăpa de binomul-clișeu (de răspândire globală) Dracula-Transilvania, de ce nu ar fi fructificat chiar în locul de origine, altfel decât prin banalele produse kitsch pentru turiști? Este ceea ce par a fi încercat organizatorii acestui festival de nișă – să folosească legenda pentru a ambala o selecție de filme de un gen al cărui public nu este foarte numeros (rămâne de văzut cât de receptivi vor fi brașovenii), dar cu siguranță fidel și deschis spre experiment.

Organizat de Asociația Culturală Fanzin și prezentat de Viasat History, festivalul propune, la Teatrul Sică Alexandrescu și Cinemateca Patria, mai multe secțiuni, printre care competiții de lungmetraje, de scurtmetraje internaționale și de scurtmetraje românești, proiecții aniversare sau o mini-retrospectivă de autor (Fabrice Du Welz). Întregul program poate fi consultat pe site-ul festivalului – www.draculafilm.ro.

Cât despre filmul de deschidere, „Dracula Untold”, acesta oferă publicului tot ce se așteaptă să vadă, de la efecte speciale (dintre care unele nu lipsite de ingeniozitate), acțiune, ceva momente de horror (în special datorită unui personaj vampir, altul decât Vlad, extras din buna tradiție a filmelor din serie) și mult fantasy, până la reluarea unor mituri (alterate) sau, punctul cel mai slab, umanizarea personajului Țepeș-Dracula prin transformarea sa într-un fel de cap de familie obișnuită, cu soție, copil și tot tacâmul.

Conflictul pe care se susține filmul este cel dintre turcii cuceritori (băieții răi) și Țepeș, care este ajutat de forțe supranaturale obținute în urma unui fel de pact cu diavolul. Povestea curge fără sincope și timpi morți, însă tradiționalul aspect horror (expresionist) al multor filme inspirate de Dracula lasă aici locul mai mult fantasy-ului și acțiunii, mai familiare publicului larg.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.