Invitație la eșafod, după Vladimir Nabokov, premiera Naționalului ieșean
https://www.ziarulmetropolis.ro/invitatie-la-esafod-dupa-vladimir-nabokov-premiera-nationalului-iesean/

Pe 21 şi 23 februarie, la Uzina cu Teatru, de la ora 19.30, Teatrul Naţional Iaşi invită publicul la premiera pe ţară a spectacolului “Invitaţie la eşafod”, după Vladimir Nabokov, în regia lui Ion Sapdaru, care semnează şi traducerea, dramatizarea şi coloana sonoră.

Un articol de Petre Ivan|16 februarie 2017

Despre Invitație la eșafod, Ion Sapdaru mărturisește:

“Au trecut ceva ani de când traducerea și dramatizarea Invitației la eșafod au așteptat  cuminți într-un sertar împlinirea, adică spectacolul. Am revenit de câteva ori la text, am încercat să conving câțiva oameni și iată, au trecut 12 ani. In sfârșit, piesa s-a făcut.”

„Cincinnatus, eroul piesei noastre, este vărul lui Hamlet, fratele cneazului Mîșkin și nepotul lui Don Quijote de la Mancha. Aidoma marilor ,,rude literare”, Cincinnatus trăiește într-o lume a trivialității care capătă dimensiuni totalitare, o societate înarmată cu instrumente de tortură rafinate, dotată cu o mașinărie represivă de o cruzime ieșită din comun.”. mai spune regizorul spectacolului.

Universul bizar în care este nevoit să-și trăiască viața Cincinnatus amintește de romanele lui Kafka, unde omul se zbate într-o societate grotescă alcatuită din indivizi ale căror reguli sunt  inexplicabile iar descifrarea acestora e condamnată la insucces. Nabokov creează o lume terifiantă în care raționamentele de orice natură sunt date peste cap. În această societate ,,cel normal este nebun, iar cel nebun este normal. – Ion Sapdaru

„Acest roman, după părerea multor critici radicali, nu este o satiră a unei societăți alienate, ci este mai curând <<un scuipat scârbit al scriitorului în fața lumii contemporane>>. Astfel, prin Invitație la eșafod, Nabokov anunță falimentul moral și etic al civilizației moderne”, mărturisește Sapdaru.

Distribuția reunește actorii: Adrian Marele, Dumitru Năstrușnicu, Radu Ghilaș, Daniel Busuioc, Irina Răduțu Codreanu, Sorin Cimbru, Dumitru Florescu, Iuliana Budeanu, Anne Marie Chertic, Francisc Bucur, Radu Mihoc.

Scenografia spectacolului este concepută de  Alina Dincă Pușcașu, iar asistenți regie sunt Francisc Bucur și Radu Mihoc.

Invitație la eșafod este al treizeci și unulea spectacol din cariera scenografei Alina Dincă Pușcașu.

Am incercat sa reconstitui acel spatiu concetraționar la care este condamnat Cincinnnatus de către societate, doar pentru că gândește altfel. Decorul auster si costumele gen păpuși de cârpă sunt inspirate din opera fotografului polonez Jan Saudek. Iubesc acest spectacol…(Alina Dincă Pușcașu)

Invitație la eșafod invitatie la esafod 6 invitatie la esafod 7

Mai multe fotografii, pe pagina de facebook a Ziarului Metropolis.

Foto: Invitație la eșafod – teatrulnationaliasi.ro

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.