Ioan Holender (82 de ani), sărbătorit de ICR Viena
https://www.ziarulmetropolis.ro/ioan-holender-82-de-ani-sarbatorit-de-icr-viena/

În această seară, de la ora 18.00, Institutul Cultural Român de la Viena prezintă, la sediul său, proiecţia reportajului în limba germană „Timişoara – vizita unui oraş în schimbare“ din seria „KulTOUR mit Holender“, realizată şi difuzată de postul de televiziune austriacă Servus TV. Evenimentul este programat cu ocazia aniversării lui Ioan Holender, care împlineşte astăzi 82 de ani. Timişoara, oraşul naşterii lui Ioan Holender, va fi Capitală Europeană a Culturii în anul 2021.

Un articol de Petre Ivan|18 iulie 2017

Seria „KulTOUR mit Holender“, moderată de Ioan Holender, prezintă evenimente importante din sfera muzicii clasice, teatrului şi artelor vizuale. Holender călătoreşte în cele mai importante centre culturale din Europa şi prezintă activitatea instituţiilor de cultură, a artiştilor şi personalităţilor din mediul cultural.

Ioan Holender s-a născut pe 18 iulie 1935 la Timişoara. În anul 1959 s-a stabilit la Viena, unde a absolvit Conservatorul de Muzică.

Ioan Holender

Între 1960 şi 1962 a activat ca prim bariton la Stadttheater Klagenfurt şi ca solist de operă şi de concert la Viena, St. Pölten ş.a. şi în 1966 la Opera Naţională Română din Timişoara, în Traviata şi Carmen.

Din 1966 a devenit agent de impresariat artistic şi manager muzical la Agenţia de teatru „Starka“, pe care a făcut-o faimoasă în lumea artistică şi pe care a preluat-o după câtva timp, devenind „Agenţia de impresariat artistic Holender“. În 1988 a fost numit de prim-ministrul Austriei secretar general al Operei de Stat din Viena şi al Volksoper Wien.

Începând cu 1 aprilie 1992, Holender devine director general al Operei de Stat din Viena şi al Volksoper. În istoria Operei de Stat din Viena, din 1869 până azi, Holender a avut cel mai lung mandat de director, de 19 ani.

S-a impus ca un manager novator al artei regizorale în operă. A fost adeptul unor concepte considerate avangardiste în epocă şi a lucrat cu regizori cu o viziune înnoitoare, cu puneri în scenă socotite îndrăznețe ale operelor vechi.

În perioada 2007-2015 a fost director artistic al Festivalului Internaţional „George Enescu“ de la Bucureşti, iar în prezent este consilier artistic al Metropolitan Opera New York şi al Spring Festival Tokyo.

Foto: Ioan Holender – facebook

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.