„Jeanne Dielman”, desemnat de critici cel mai bun film al tuturor timpurilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/jeanne-dielman-desemnat-de-critici-cel-mai-bun-film-al-tuturor-timpurilor/

Pentru prima dată în sondajul realizat o dată la un deceniu, de 70 de ani, de celebra revistă britanică Sight & Sound, topul celor mai bune filme din toate timpurile este condus de o peliculă regizată de o femeie:  „Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles”, de Chantal Akerman. Un moment istoric!

Un articol de Ionuţ Mareş|7 decembrie 2022

În 1952, revista Sight & Sound a avut ideea inedită de a le cere criticilor să numească cele mai bune filme din toate timpurile. Tradiția a devenit decenală şi a crescut în dimensiune și prestigiu odată cu trecerea deceniilor.

Sondajul a devenit astfel un barometru major al opiniei critice despre cinema, iar ediţia din acest an, a opta, a fost cea mai mare de până acum: la anchetă au participat 1.639 de critici, programatori, curatori, specialişti în arhivă şi universitari, fiecare trimiţându-şi lista cu zece filme favorite.

În urma voturilor, pe prima poziţie a ajuns „Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles”, o coproducţie Belgia-Franţa din 1975, de 201 minute, realizată de cineasta belgiană Chantal Akerman (1950-2015).

„Niciun alt film realizat de o femeie nu a ajuns vreodată în top zece. În primul rând, acest lucru nu este surprinzător: femeile regizori de film au fost întotdeauna, evident, puține și departe între ele în timp; la fel de evident, criticii care au contribuit au fost predominant de sex masculin. Când Sight & Sound a extins numărul criticilor în 2012, Jeanne Dielman a intrat pentru prima dată pe listă, pe locul 35; ascensiunea sa în vârf este acum un triumf pentru cinematografia feminină”, a scris Laura Mulvey, o cunoscută teoreticiană de film feministă din Marea Britanie, în textul care comentează prima poziţie a clasamentului.

„Dar poate că surpriza supremă merge și mai departe – adaugă Mulvey: filmul care a adunat cele mai multe voturi în 2022 este realizat cu un stil și o strategie cinematografică mai aproape de avangardă decât de tradițiile mainstream și, mai mult decât atât, la aproape trei ore și jumătate, cere o vizionare dedicată. Deși filme provocatoare, idiosincratice și extraordinare au apărut constant mai jos în aceste liste, tradiția experimentală, din care face parte Jeanne Dielman, este – în afară poate de apariția recentă a „Omului cu aparatul de filmat” (1929) al lui Dziga Vertov – absentă”.

Reamintind că „Jeanne Dielman” este un asumat film feminist, Mulvey explică mai departe: „În privinţa conţinutului, filmul prezintă prăbuşirea unei gospodine belgiene burgheze, mamă și prostituată part-time, pe parcursul a trei zile; în privinţa formei, îi înregistrează riguros rutina domestică în timp îndelungat și dintr-o poziție fixă a camerei. Într-un film care, agonizant, descrie opresiunea femeilor, Akerman transformă cinematografia, ea însăși atât de des un instrument de opresiune a femeilor, într-o forță eliberatoare”.

Primele zece titluri din topul Sight & Sound al celor mai bune 100 de filme din toate timpurile, alese de critici:

1. “Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles” (Chantal Akerman, 1975)

2. “Vertigo” (Alfred Hitchcock, 1958)

3. “Citizen Kane” (Orson Welles, 1941)

4. “Tokyo Story” (Ozu Yasujiro, 1953)

5. “In the Mood for Love, Wong Kar-wai, 2001)

6. “2001: A Space Odyssey” (Stanley Kubrick, 1968)

7. “Beau travail” (Claire Denis, 1998)

8. “Mulholland Dr.” (David Lynch, 2001)

9. “Man with a Movie Camera” (Dziga Vertov, 1929)

10. “Singin’ in the Rain” (Stanley Donen and Gene Kelly, 1951)

Lista integrală poate fi consultată aici.

02
/06
/22

Pe 8 și 9 iunie, bibliotecarii din județul Gorj vor participa la un nou atelier de educație media organizat de Asociația One World Romania și Mediawise Society – centrul de resurse și formare în domeniul educației pentru competențe media și digitale din România. Am deschis seria de cursuri în Dâmbovița și Tulcea, unde au participat peste 45 de bibliotecari din cele două județe.

02
/06
/22

Lungmetrajele „Light Sleeper”, cu Willem Dafoe și Susan Sarandon în distribuție, și „Dom Hemingway”, cu Jude Law și Mădălina Ghenea, vor avea premiera la Warner TV în primul weekend din luna iunie. „Viața de noapte/ Light Sleeper”, scris și regizat de Paul Schrader, scenarist al unor filme ca „Taxi Driver” și „American Gigolo”, a avut premiera în competiția Berlinalei din 1992.

02
/06
/22

Filmul documentar Delta Bucureștiului, în regia Evei Pervolovici, va fi prezentat, începând cu 6 iunie, în cadrul programului FilMARe a Muzeului de Artă Recentă din București (MARe). Delta Bucureștiului este al doilea documentar de lungmetraj al regizoarei, cunoscută deja publicului pentru Marussia (2013). Povestea este spusă prin vocea actrițelor Sandrine Bonnaire și Ada Condeescu, filmul urmând să aibă premiera în cinematografe în toamna acestui an.

31
/05
/22

Vara începe cu o veste bună – sau, mai degrabă, două! Centrul Ceh vă invită din nou la proiecții de film pe strada Ion Ghica 11. Documentary Mondays și Fiction Tuesdays reîncep pe 6 și 7 iunie, după ce timp de 2 ani s-au desfășurat în format online. Iubitorii de filme cehe și de documentare pot vizita din nou unul dintre cele mai îndrăgite institute culturale din București, unde sunt așteptați cu bere cehă și o atmosferă prietenoasă.

25
/05
/22

La doar un an de la redeschiderea cinematografelor din țară (post pandemie), lanțul de cinematografe Cineplexx face anunțul primei investiții importante: First Class Cinema – serviciul premium de la Cineplexx Băneasa. Deschisă publicului cinefil din 25 mai, locația VIP reprezintă o reconfirmare a angajamentului pe care compania și l-a luat pentru dezvoltarea industriei naționale și menținerea experienței de cinema în topul preferințelor românilor.