„Jeanne Dielman”, desemnat de critici cel mai bun film al tuturor timpurilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/jeanne-dielman-desemnat-de-critici-cel-mai-bun-film-al-tuturor-timpurilor/

Pentru prima dată în sondajul realizat o dată la un deceniu, de 70 de ani, de celebra revistă britanică Sight & Sound, topul celor mai bune filme din toate timpurile este condus de o peliculă regizată de o femeie:  „Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles”, de Chantal Akerman. Un moment istoric!

Un articol de Ionuţ Mareş|7 decembrie 2022

În 1952, revista Sight & Sound a avut ideea inedită de a le cere criticilor să numească cele mai bune filme din toate timpurile. Tradiția a devenit decenală şi a crescut în dimensiune și prestigiu odată cu trecerea deceniilor.

Sondajul a devenit astfel un barometru major al opiniei critice despre cinema, iar ediţia din acest an, a opta, a fost cea mai mare de până acum: la anchetă au participat 1.639 de critici, programatori, curatori, specialişti în arhivă şi universitari, fiecare trimiţându-şi lista cu zece filme favorite.

În urma voturilor, pe prima poziţie a ajuns „Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles”, o coproducţie Belgia-Franţa din 1975, de 201 minute, realizată de cineasta belgiană Chantal Akerman (1950-2015).

„Niciun alt film realizat de o femeie nu a ajuns vreodată în top zece. În primul rând, acest lucru nu este surprinzător: femeile regizori de film au fost întotdeauna, evident, puține și departe între ele în timp; la fel de evident, criticii care au contribuit au fost predominant de sex masculin. Când Sight & Sound a extins numărul criticilor în 2012, Jeanne Dielman a intrat pentru prima dată pe listă, pe locul 35; ascensiunea sa în vârf este acum un triumf pentru cinematografia feminină”, a scris Laura Mulvey, o cunoscută teoreticiană de film feministă din Marea Britanie, în textul care comentează prima poziţie a clasamentului.

„Dar poate că surpriza supremă merge și mai departe – adaugă Mulvey: filmul care a adunat cele mai multe voturi în 2022 este realizat cu un stil și o strategie cinematografică mai aproape de avangardă decât de tradițiile mainstream și, mai mult decât atât, la aproape trei ore și jumătate, cere o vizionare dedicată. Deși filme provocatoare, idiosincratice și extraordinare au apărut constant mai jos în aceste liste, tradiția experimentală, din care face parte Jeanne Dielman, este – în afară poate de apariția recentă a „Omului cu aparatul de filmat” (1929) al lui Dziga Vertov – absentă”.

Reamintind că „Jeanne Dielman” este un asumat film feminist, Mulvey explică mai departe: „În privinţa conţinutului, filmul prezintă prăbuşirea unei gospodine belgiene burgheze, mamă și prostituată part-time, pe parcursul a trei zile; în privinţa formei, îi înregistrează riguros rutina domestică în timp îndelungat și dintr-o poziție fixă a camerei. Într-un film care, agonizant, descrie opresiunea femeilor, Akerman transformă cinematografia, ea însăși atât de des un instrument de opresiune a femeilor, într-o forță eliberatoare”.

Primele zece titluri din topul Sight & Sound al celor mai bune 100 de filme din toate timpurile, alese de critici:

1. “Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles” (Chantal Akerman, 1975)

2. “Vertigo” (Alfred Hitchcock, 1958)

3. “Citizen Kane” (Orson Welles, 1941)

4. “Tokyo Story” (Ozu Yasujiro, 1953)

5. “In the Mood for Love, Wong Kar-wai, 2001)

6. “2001: A Space Odyssey” (Stanley Kubrick, 1968)

7. “Beau travail” (Claire Denis, 1998)

8. “Mulholland Dr.” (David Lynch, 2001)

9. “Man with a Movie Camera” (Dziga Vertov, 1929)

10. “Singin’ in the Rain” (Stanley Donen and Gene Kelly, 1951)

Lista integrală poate fi consultată aici.

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Începând de vineri spectatorii sunt așteptați undeva în (v)estul sălbatic, în România anului 1944 când cel De-al Doilea Război Mondial se apropie de final. WARBOY spune povestea plină de emoție a unui adolescent care, încercând să salveze cei doi cai ai familiei, pornește într-o călătorie inițiatică, traversând peisajul sălbatic al Munților Apuseni.

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.

01
/11
/23

În noiembrie, HBO Max vine cu filme și seriale proaspete, noi episoade și sezoane ale unor producții de succes, dar și cu documentare care promit să nu dezamăgească.