„Jocul de-a vacanța”, de la poveste de dragoste la experiment social
https://www.ziarulmetropolis.ro/jocul-de-a-vacanta-de-la-poveste-de-dragoste-la-experiment-social/

Spectacolul „Jocul de-a vacanţa”, o adaptare după Mihail Sebastian, în regia lui Dragoş Alexandru Muşoiu, va avea premiera la Teatrul de Comedie, pe 3 februarie, la ora 19.00.

Un articol de Liliana Matei|31 ianuarie 2016

Unul dintre proiectele câștigătoare la concursul COMEDIA ȚINE LA TINEri, ediția a VI-a, 2015, „Jocul de-a vacanța”, în această nouă interpretare scenică a lui Dragoș Alexandru Mușoiu, se dorește mai mult decât o poveste de iubire, așa cum a fost ea pusă în scenă până acum. „Pentru mine „Jocul de-a vacanța” nu este doar o poveste de iubire, nici o autobiografie camuflată a lui Mihail Sebastian”, explică regizorul. „Este o propunere curajoasă de experiment social, care vizează eliberarea de orice convenție socială prin înlocuirea unui joc vechi, cunoscut, bine implementat, cu unul nou, al non-convenției. Un experiment care eșuează, dar care devine valid tocmai prin acest eșec.”

„Jocul de-a vacanța” este primul text dramatic scris de Mihail Sebastian, în 1939. Povestea Corinei și a lui Ștefan Valeriu s-a născut dintr-o glumă, așa cum povestește actrița Leni Caler în jurnalul ei. Mihail, îndrăgostit de frumoasa actriță Leni Caler, intră intr-o zi într-un joc, din care se naște această capodoperă a dramaturgiei românești.

„Într-o seară – cât de bine îmi amintesc acea seară! – ne-am întâlnit, ca de obicei, după spectacol la bodega <Mircea>, bodegă frecventată mai ales de actori, pentru că era una dintre puținele deschise până noaptea târziu. În acea seară, remarcile lui, ironia ușor disprețuitoare cu care vorbea despre piese, despre teatru, m-au înfuriat mai mult decât oricând și, neputându-mă stăpâni, l-am înfruntat, l-am provocat:

-Dar este chiar atât de simplu să scrii piese, dacă a scrie teatru este, după părerea ta, treaba cea mai ușoară, apucă-te să scrii și tu una, să vedem dacă reușești, dacă ești în stare!

La care el mi-a răspuns prompt:

-Pariezi cu mine că în mai puțin de o lună îți aduc o piesă? O piesă în trei acte gata?

-Să te văd, i-am răspuns, dar nu cred.

-Pariezi cu mine?

-Sigur că pariez.

Ne-am despărțit. Eu, mulțumită și convinsă că Sebastian va pierde pariul. El, zâmbind ironic – cât mă înfuria acest zâmbet al lui! -, mi-a repetat la plecare: „Într-o lună îți aduc piesa”.

O bucată de vreme n-am mai auzit nimic despre el. Preocupată cum eram cu teatrul, cu repetițiile, cu viața mea plină, bogată de-atunci, am și uitat de pariul făcut cu Sebastian. De altfel, luasem toată povestea cu piesa, cu pariul, drept o glumă copilărească. După o lună de zile, mă cheamă Mihai la telefon și-mi spune: „Ai pierdut pariul. Piesa mea este gata, când vin să ți-o citesc?”

Continuam să cred că glumește, că vrea să mă necăjească. Mă întrebam: Cum putea cineva care n-a scris niciodată piese de teatru să scrie într-o lună o piesă? A doua zi însă, spre uimirea mea, îl văd venind cu manuscrisul la subțioară. Eu tot credeam într-o farsă. Mihai a pus manuscrisul pe masă, privindu-mă cu un ușor zâmbet, și a început să citească. Lectura piesei m-a entuziasmat, m-a cucerit, începând chiar de la titlu: „Jocul de-a vacanța”. Era în titlul ăsta și fericire, și nostalgie.” Așa scria actrița Leni Caler, amintindu-și acele zile din alt secol, în care Mihail Sebastian i-a dăruit minunatul rol al Corinei.

În acest început de 2016, Teatrul de Comedie propune varianta lui Dragoș Alexandru Mușoiu, cu o scenografie semnată de Adeline Andreea Bădescu. Distrubuția este alcătuită din: Florentina Năstase, Alexandru Bogdan, Florin Dobrovici, Smaranda Caragea, Dan Baltag, Vladimir Purdel, Ana Bianca Popescu.

FOTO: Andrei Gîndac

21
/01
/22

„Miracol”, regizat de Bogdan George Apetri („Periferic”, „Neidentificat”), va putea fi urmarit pe 24 ianuarie, de ziua Micii Uniri, intr-o avanpremiera absoluta, intr-o serie de cinematografe selectionate. Filmul premiat la numeroase festivaluri internationale de prestigiu se va vedea, cu 10 zile inainte de lansare, in zi de sarbatoare romaneasca, pe ecranele a 21 de sali de cinema din toata tara.

21
/01
/22

Intimități, cel de-al patrulea roman al lui Katie Kitamura, scriitoare americană de origine japoneză, se înscrie deja pe linia succesului precedentelor cărți ale autoarei, traduse în peste 20 de limbi, iar una dintre ele aflată în curs de ecranizare. Pornind din start cu avantajul unor recomandări puternice din partea fostului președinte Barack Obama și a lui Oprah Winfrey, Intimități a fost apreciat atât pentru temele propuse de scriitoare, cât și pentru stilul ultramodern, nonconformist și „cool” în care e scris, după cum observa The New York Times.

20
/01
/22

CRONICĂ DE FILM Regizorul mexican Michel Franco atinge o nouă culme a teribilismului cu „Nuevo orden”/"Noua ordine" (distribuit acum în cinematografele de la noi de Transilvania Film), câştigător în 2020 al unui de neînţeles Mare Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneţia.

20
/01
/22

Luni, 31 ianuarie, de la ora 09:30, la Sala Ion Caramitru a Teatrului Național București, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” sărbătorește cei 72 de ani de existență.

19
/01
/22

Duminică, 23 ianuarie 2022, se lansează „#acedesiguranță”, un spectacol-instalație în regia lui Bobi Pricop, care se va juca simultan în patru teatre din țară: Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, Teatrul „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe, Teatrul de Stat Constanța și Teatrul de Nord Satu Mare. De o noutate absolută, spectacolul este conceput să funcționeze pe două […]

19
/01
/22

În perioada 28 – 30 ianuarie, Teatrul Ion Creangă organizează TIC PITIC – Zilele Small Size, un eveniment unic în România care celebrează teatrul dedicat celor mai tineri dintre spectatori: de la bebeluși până la cei care își desprind mânuțele din mâinile părinților.

18
/01
/22

Situația globală din ultimii (deja) doi ani și mai ales de anul trecut a adus sau accelerat câteva trenduri interesante în producția, prezentarea și consumul de muzică clasică, în opțiunile publicului și modul în care artiștii și organizatorii de evenimente au adus muzica spre audiențe tot mai largi.

18
/01
/22

„Cartea orașelor”, a doua antologie publicată în colecția „821.135.1 – Scriitori români contemporani”, atrage atenția asupra unui element important al oricărei proze, spațiul.

18
/01
/22

Autorul bestsellerului „Sub un cer sângeriu” revine în colecția Fiction Connection a Editurii Trei cu o poveste autentică, „Ultima vale verde”, al cărei fir străbate mai multe țări, printre care și România, și în care măiestria condeiului se ia la întrecere cu flerul jurnalistului.