Jurjac. Sau când la teatru înveți mai multe decât la școală
https://www.ziarulmetropolis.ro/jurjac-sau-cand-la-teatru-inveti-mai-multe-decat-la-scoala/

Ce au în comun: Sputnik 5, meteoritul care loveşte pământul la câţiva kilometri de Odesa şi lansarea CD-ului cu George Enescu? Ziua de 19 august 1881. Tot în aceeaşi zi, România devine regat. Toate acestea s-au întâmplat în ziua în care George Enescu s-a născut.

Un articol de Diana Parpalea|1 octombrie 2021

Spectacolul „Jurjac”, scris și regizat de Daniel Chirilă, produs de Platforma Culturală Frilensăr & Teatrul de Animație Țăndărică București, pe muzică compusă de: Paul-Ovidiu Cosovanu, Tiberiu Enache, Alex Cătănoiu, care sunt și actori ai acestei distribuții, spune și cântă povestea lui George Enescu într-un mod foarte tineresc. Nu cred că există om care, după spectacol, să nu fi învățat biografia compozitorului care era alintat „Jurjac” de părinți în copilărie.

Teatrul a conținut dintotdeauna și această componentă educativă, așa că e foarte bine atunci când ne întâlnim cu spectacole care să aibă acest scop. Vorbind de segmentul de public tânăr care merge la teatru, e important să i se ofere spectacole pe limbajul lui. Adică, cred că este puțin eronat să ne mai imaginăm că formele clasice de educare și învățare mai pot funcționa în ziua de azi pentru tineri. Totodată, faptul că sunt noi, nu le face mai puțin pline de veridicitate și morală.

Astfel, spectacolul propus de trupa Frilensăr conține o gamă variantă de note și contranote despre un subiect pe care dacă l-ai fi auzit la școală sub forma unei lecții de istorie a muzicii, ai fi rămas, poate, indiferent. În schimb, el îți oferă istoria unor ani din viața violonistului sub forma unui show musical foarte contagios din punct de vedere al energiei pozitive pe care ți-o oferă. Cei trei actori și muzicanți sunt carismatici, plini de umor. Sunt trei tineri care știu să umple o scenă cu doar câteva instrumente muzicale.

Muzica originală este cu siguranță un plus al spectacolului. Dacă George Enescu compunea muzică pe baza reproducerii sunetelor auzite în natură, tinerii compozitori ai spectacolului au recompus muzica, notele și ritmurile propuse de geniul Jurjac. E Rapsodia Română, dar e și ceva nou, în același timp.

Paul-Ovidiu Cosovanu, Tiberiu Enache și Alex Cătănoiu sunt un trio perfect pe scenă. Între împungerile comice preluate din filme alb-negru și momentele de tip-concert pe o scenă națională, George Enescu nu se pierde în nici un moment din poveste. Schimbă între ei instrumentele la care cântă – de la pian, la chitară bass, apoi la chitară clasică și cajon, ca într-un joc. Totodată, nu sunt de ignorat nici calitățile vocale ale lui Tiberiu Enache care poate cânta și operă. În altă ordine de ei, cei trei fac un spectacol de atmosferă, fără a anula în niciun fel povestea adevărată a compozitorului.

Spectacolul „Jurjac” este de văzut pentru latura sa educativă, dar și pentru ambianța pe care o creează în sala de spectacol. Publicul, de orice vârstă, o să petreacă o seară la teatru de calitate, în care va râde, va plânge și va cânta. Cel puțin așa a fost la Buzău, la „Săptămâna Teatrului Tânăr”, în a doua seară de festival, încheiată cu un ropot de aplauze îmbucurător.



26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.