Kirill Serebrennikov, regizorul filmului „(M)ucenicul”: „În Rusia, religia e în toate”
https://www.ziarulmetropolis.ro/kirill-serebrennikov-regizorul-filmului-mucenicul-in-rusia-religia-e-in-toate/

Unul dintre cele mai apreciate filme recente despre fundamentalismul religios şi unul dintre puţinele plasate în lumea ortodoxiei, „(M)ucenicul”, în regia lui Kirill Serebrennikov, vine pe marile ecrane din România din 31 martie, distribuit de Transilvania Film.

Un articol de Liliana Matei|25 martie 2017

În prima săptămână, filmul va rula în cinematografe din București, Cluj-Napoca, Timișoara, Constanța, Brașov, Craiova, Pitești, Târgu Jiu, Oradea, Botoșani, Focșani, Deva, Iași, Baia Mare, Bistrița, Piatra Neamț, Sfântu Gheorghe, Gura Humorului. Spectatorii din Capitală îl pot vedea în avanpremieră duminică, 26 martie, de la 19.30, la Cinema Muzeul Țăranului. Bilete, aici.

Inspirat de fenomenul global al fanatismului religios în rândul tinerilor, dar și de evenimentele din țara sa, unde Biserica Ortodoxă, sub regimul lui Vladimir Putin, a căpătat un rol esențial în politică, educație și societate, regizorul Kirill Serebrennikov a preluat piesa germană Martyr, de Marius von Mayenburg, și a adaptat-o pentru Rusia. Contextul este similar cu cel din România, unde Biserica Ortodoxă se implică în toate aspectele importante ale vieții politice și sociale.

Protagonistul este un tânăr care caută și găsește în versetele Bibliei răspunsuri pentru furia care se acumulează în el și pentru senzațiile puternice și derutante care însoțesc adolescența. Ce pot face părinții, profesorii și societatea, în general, când un tânăr devine radical, indiferent de religie?, este una dintre întrebările importante pe care le lansează filmul.

„Era o vreme când valuri de adolescenți sfidători își afirmau independența intelectuală în fața părinților rupându-se de religie. Astăzi, în epoca agnosticismului, să te apuci să citești Biblia poate părea un act de rebeliune cel puțin la fel de șocant, lucru dovedit în (M)ucenicul, splendidul film al lui Kirill Serebrennikov, un tur amețitor de wrestling moral care te lovește mai tare decât o mahmureală după o beție cu tradiționala Nastoyka”, scrie publicația americană Variety.

„Întotdeauna, partea cea mai întunecată a subconștientului nostru ne împinge să căutăm căi prin care să facem față frustrărilor. Tânărul din film și-a găsit calea: religia. În Rusia, religia e în toate. Este a doua ideologie oficială”, spune regizorul Kirill Serebrennikov. „Rușii preferă să aibă un lider pe care să-l urmeze, decât să gândească pe cont propriu. Chiar dacă Biserica este separată de Stat, religia ortodoxă acționează la toate nivelurile societății: armată, instituții, cultură și educație, în mod special”, adaugă cineastul rus.

(M)ucenicul este terenul de luptă fascinant dintre două tabere, două viziuni diferite asupra lumii care se ciocnesc în societăți puternic polarizate, cum sunt cele din Rusia și România: cea seculară și cea religioasă. Potrivit Variety, filmul este „un studiu binevenit al fanatismului religios, care nu desconsideră inteligența nici uneia dintre tabere”.

Cuprins de o criză mistică, Veniamin (Petr Skvortsov) își confruntă mama, colegii și profesorii cu Biblia în mână. Au voie fetele să ia lecții de înot la școală în bikini? Chiar e nevoie de educație sexuală în clasă? Ar trebui studiată teoria evoluției la ora de științe? Adulții sunt copleșiți de certitudinile pe care tânărul le strigă invocând Scriptura. Nimeni, în afară de Elena (Victoria Isakova), profesoara lui de biologie, nu-l va provoca pe propriul teren.

(M)ucenicul a primit cronici entuziaste la Cannes, unde a rulat în competiția Un Certain Regard și a obținut Premiul François Chalais, acordat filmelor care promovează valorile jurnalismului.

Regizor de teatru, film și televiziune, Kirill Serebrennikov (n. 1969) a absolvit cu onoruri fizica, în 1992, la Universitatea de Stat Rostov din Rusia. În 2008, a inițiat un curs experimental de regie și actori la Școala de Artă Teatrală din Moscova, care a devenit, patru ani mai târziu, Studio Seven. Din 2012, Kirill Serebrennikov este director artistic al Gogol Center din Moscova. A câștigat numeroase premii în teatru, film și televiziune. (M)ucenicul este al patrulea său lungmetraj, după Playing the Victim (2006, Marele Premiu la Kinotavr Russian Open Film Festival și Rome Film Festival), Yury’s Day (Competiție Locarno IFF, 2008) și Betrayal (Competiție, Festivalul de la Veneția, 2012), filmul care i-a adus recunoașterea internațională.

(M)ucenicul va fi distribuit în cinematografele din România din 31 martie, de Transilvania Film.

 

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.