„La Belle Époque”. În căutarea timpului pierdut ★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-belle-epoque-in-cautarea-timpului-pierdut-%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Scris şi regizat de Nicolas Bedos, „La Belle Époque” (2019), prezentat anul trecut la Cannes în afara competiţiei şi programat să deschidă ediţia amânată din acest a TIFF-ului clujean, este o comedie tipic franceză cu vedete. Eternul subiect al cuplurilor în criză este ambalat puţin diferit, însă fără nimic memorabil.

Un articol de Ionuţ Mareş|5 iulie 2020

Începutul filmului este decupat atât de alert, se amestecă atât de brutal diverse epoci și sunt introduse atât de mult personaje care, pe deasupra, mai par să aibă și legături între ele, încât spectatorul abia mai ține pasul.

Evident, ritmul încetineşte şi lucrurile se clarifică treptat, iar filmul se așază pe un traseu previzibil, cu o singură noutate, la nivel de scenariu: Nicolas Bedos imaginează o afacere prin care, contra unor sume de câteva mii sau zeci de mii de euro, poți cere să ți se recreeze special o perioadă din trecutul mai apropiat sau mai îndepărtat.

Nu e vorba de o reconstituire de tipul unei lumi virtuale, atât de la modă astăzi, ci de tip cinematografic old-school: cerințele clienților de a plonja în istorie sunt puse în practică în niște studiouri și platouri ca de film, cu actori care învaţă replici prestabilite şi cu atenție la cele mai mici detalii legate de obiecte, îmbrăcăminte şi atmosferă.

Pentru că relația cu soția sa Marianne (Fanny Ardant) este în dificultate, după o căsnicie de zeci de ani, și pentru că el este mai degrabă un paseist inadaptat la noutăţi, fostul autor cunoscut de benzi desenate Victor Drumond (Daniel Auteuil), retras de ceva timp din activitate, vrea să retrăiască acea zi de la începutul anilor `70 când a cunoscut-o pe femeia cu care avea să se căsătorească şi cu care avea să facă un băiat.

Aşa că apelează la serviciile de reconstituire a trecutului. Bineînţeles, lucrurile se complică, pentru că el chiar se îndrăgosteşte de femeia, Margot (Doria Tillier), care joacă versiunea tânără a soţiei sale şi care e fosta iubită a proprietarului afacerii, Antoine (Guillaume Canet), acesta fiind la rândul său prieten cu fiul lui Marianne şi a lui Drumond, Maxime (Michaël Cohen), dornic să îşi vadă părinţii din nou fericiţi.

În fine, e mai puţin interesantă această încrengătură telenovelistică de relaţii, deşi filmul este în primul rând despre eternele crize din cupluri, indiferent de vârstă, şi despre potenţiale împăcări.

Dacă e ceva totuşi stimulant în „La Belle Époque”, atunci e modul, până la un punct inventiv, în care e pus în scenă jocul dintre un stil de viaţă pragmatic şi un stil de viaţă boem, dintre ancorarea în prezent şi alunecarea în nostalgie, dintre deziluzii şi speranţe, dintre prezent şi trecut, până la găsirea echilibrului aşteptat.

Sigur, astfel de contraste simple sunt la îndemâna oricărui scenarist, iar Nicolas Bedos are meritul că găseşte o perspectivă ceva mai proaspătă de a vorbi despre lucruri atât de des întâlnite, mai ales în cinema-ul mainstream.

„La Belle Époque” este un feel-good movie à la française. O comedie romatică realizată ca la carte, aparent fără alte ambiţii decât de a emoţiona şi de a distra un public dornic să petreacă o seară agreabilă la cinema sau pe canapeaua de acasă.

„La Belle Époque” va fi proiectet în deschiderea TIFF, la 31 iulie, şi va fi distribuit în România de Independenţa Film.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.

20
/09
/21

Între 20 septembrie și 15 noiembrie, proiectul interdisciplinar „Noi împotriva noastră. Intervenție culturală pentru destigmatizarea bolilor psihice” continuă derularea la nivel național a seriei de activități artistice și de conștientizare dedicate cu precădere membrilor rețelei de sprijin din jurul persoanelor afectate de boli psihice, dar și publicului larg. 

17
/09
/21

OPINIE Mai mulţi cineaşti români importanţi, deopotrivă producători şi regizori, printre care Stere Gulea, Tudor Giurgiu, Ada Solomon şi Nae Caranfil, îşi exprimă nemulţumirea faţă de felul în care se desfăşoară concursurile de finanţare organizate de Centrul Naţional al Cinematografiei.

16
/09
/21

Caravana Metropolis- cinema în aer liber se întoarce în Piața Sfatului din Brașov cu cele mai bune filme din ultimul an, cu distincții importante la festivaluri de film internaționale prestigioase. Acestea vor putea fi urmărite între 21 și 26 septembrie, de la ora 20:00, în spațiul de proiecție amenajat în centrul Brașovului. Intrarea la proiecții este liberă.

16
/09
/21

Cea de-a 5-a ediție Bucharest Short Film Festival va avea loc în perioada 17-23 septembrie, la Teatrul Godot - Palatul Bragadiru (17 și 23, în aer liber) și Cinemateca Eforie (18 -22).

15
/09
/21

Independența Film lansează în cinema din 17 septembrie, la pachet, două noi titluri ale regizorilor consacrați Gaspar Noé și Pedro Almodóvar: „Lux Æterna”, un mediu-metraj produs de celebra casă de modă Yves Saint Laurent, cu Béatrice Dalle și Charlotte Gainsbourg în rolurile principale, și scurtmetrajul „Vocea umană”/ „The Human Voice”, care o are protagonistă pe Tilda Swinton, purtând haine semnate de Balenciaga.

08
/09
/21

PREVIEW Între 8 şi 12 septembrie, la Cinema Elvire Popesco, Institutul Cervantes și Verde Stop Arena din Bucureşti, se desfăşoară cea de-a 6-a ediție a Película, singurul festival de film și cultură ibero-americană din România. Ulterior, o selecţie de filme vor fi văzute şi la Cluj-Napoca, dar şi online.