La o şuetă nocturnă cu Sylvia Plath
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-o-sueta-nocturna-cu-sylvia-plath/

Iris Spiridon mai scoate o piesă de excepţie din cufărul cu păpuşi vechi. Spectatorii pătrund în sală ca printr-o oglindă fermecată, în toiul unei şedinţe de spiritism. Trei tinere în rochii negre invocă spiritul uneia dintre cele mai controversate figuri feminine ale secolului XX.

Un articol de Teodora Gheorghe|27 februarie 2014

Sau „Midnight chat with Sylvia Plath“. Iris Spiridon mai scoate o piesă de excepție din cufărul cu păpuși vechi. Spectatorii pătrund ȋn sală ca printr-o oglindă fermecată, ȋn toiul unei ședințe de spiritism. Trei tinere ȋn rochii negre invocă spiritul uneia dintre cele mai controversate figuri feminine ale secolului XX.

Ȋntr-o atmosferă de mister luciferic și lună plină, Ioana Marchidan, Letiția Vlădescu și Ioana Anastasia Anton reȋnvie geniul tulburat al Sylviei Plath, enigmatica scriitoare americană care și-a azvȃrlit de pe umeri povara vieții la doar 30 de ani.

Pe măsură ce vraja se ȋnfiripă, ele ne vorbesc cu glasul Sylviei, o voce răsunȃnd din poemele sale. Un jurnal ȋngălbenit dezvăluie tainele femeii care tȃnjea după „o iubire arzătoare, dar una cu care să pot trăi.”
Midnight chat with Sylvia Plath
 

 

Letiţia Vlădescu, Ioana Anastasia Anton şi Ioana Marchidan, în „Midnight chat with Sylvia Plath“

Din faldurile timpului, se distinge cȃte un bărbat. Niciunul nu e cu adevărat real, mai degrabă o umbră al unui sarcastic: „ce-ar fi fost dacă?“. Și totuși, unul dintre ei ȋși croiește drum spre existență. Numele lui e Richard. Să fie el cel pentru care s-a sinucis? Ȋn jurul mesei de spiritism gravitează o suită de ȋntrebări. Toate oftează după un răspuns, dar Sylvia Plath nu spune niciodată mai mult decȃt versurile ei.

Spectrul ei se arată ȋn cele din urmă și nu e cum ne-am fi așteptat. Melania Magré seamănă cu o femeie-copil ȋnchisă pentru eternitate ȋntr-o clepsidră unde nisipul mării curge de jos ȋn sus, dinspre neființă spre tăcere.

Melania Magre

Costumul de baie albastru și pălăria chic evocă o senzualitate resemnată, stinsă demult, dar care continuă să mocnească ȋntr-un buzunar obscur al trecutului. Pentru domnișoarele moarte, fericirea nu e decȃt o poză, un carnaval meschin, pare să spună.

Tristețea ȋi stă răstignită pe chip sub forma unui zȃmbet straniu. Dacă n-aș ști mai bine, aș crede că ȋși așteaptă tortul aniversar. Doar că Sylvia a suflat de mult ȋn lumȃnări. Ȋn cameră s-a făcut ȋntuneric, petrecerea s-a sfȃrșit. Din cȃnd ȋn cȃnd, ȋn beznă mai sclipește cȃte o amintire: figura blȃndă a tatălui, suferința morbidă lăsată ȋn urmă de moartea lui, unchiul Frank sau o pereche de pantofi roșii.

„Midnight chat with Sylvia Plath” este un spectacol răscolitor de lectură și magie, care ți se strecoară ȋn inimă ca o otravă dulce, ȋn acordurile unei muzici melancolice. Sugestii: timp de o oră, familiarul se uită și banalul se lasă la intrarea ȋn teatru, undeva pe Hristo Botev. Pentru că ȋnăuntru se fabrică un frumos coșmar cu iz literar.

Premiera spectacolului a avut loc la Teatrul Mignon, luna aceasta.

Foto din Midnight chat with Sylvia Plath – Dani Ioniţă

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

26
/10
/22

Editura Humanitas le propune iubitorilor de animale câteva întâlniri în țară cu Sara Turetta, fondatoare și președintă a asociației româno-italiene Save the Dogs and Other Animals. Cartea sa, „Urme de bucurie și alte amintiri românești ale unei italience”, a fost publicată recent în colecția Memorii/Jurnale, în traducerea Lilianei Nechita.

26
/10
/22

Anul acesta, în premieră, Festivalul Național de Teatru găzduiește un amplu modul educațional, structurat pe două paliere: spectacole și ateliere dedicate publicului tânăr și spectacole ale Școlilor de Teatru din țară, însoțite de o serie de workshop-uri ținute de artiști, critici și teoreticieni de teatru.

25
/10
/22

Miercuri, 26 octombrie 2022, de la ora 17.00, la Muzeul „Casa Mureșenilor” din Brașov, vă invităm la Recitalul de la ora 5. Evenimentul va fi susținut de Mădălina Bourceanu - soprană, Nicoleta Chirilă - soprană, Aurelia Florian - soprană, Valentina Mărgăraș - soprană, Silvia Micu - soprană, Sonia Hazarian - mezzosoprană, Alexandru Aghenie - bariton, Marian Rește – bas-bariton. La pian îi va acompania Simona Patriche. Prezintă: Simona Manole.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

25
/10
/22

Publicul este așteptat miercuri, 26 octombrie, la Teatrul Naţional "Radu Stanca" din Sibiu la spectacolul de teatru-jazz "Aproape Înger", în cadrul Sibiu Jazz Festival 2022, o reprezentație ce a rezultat din întâlnirea mai multor orizonturi artistice ce au generat o frescă modernă a realităților pe care omul le trăiește într-un cuplu.

25
/10
/22

Ultima săptămână din luna octombrie aduce pe scena Operei Naționale București titluri celebre din repertoriul universal precum „La Bohème”, „Povestirile lui Hoffmann”, „Peer Gynt & Carmina Burana”, „La Traviata”, dar și „Podul”, o seară de operă româno-bulgară, dedicată împlinirii a celor 30 de ani de prietenie, cooperare și bună vecinătate între Republica Bulgaria și România.

25
/10
/22

Teatrul de Comedie, în parteneriat cu Muzeul Național al Literaturii Române, organizează în perioada 11 - 14 noiembrie 2022, Zilele Dramaturgiei Românești. Programul va reuni evenimente diverse precum: spectacole lectură, spectacole de teatru radiofonic, lansări de carte, conferințe și evocări ale unor figuri marcante din dramaturgia românească, concursuri tematice de eseuri pentru liceeni, reprezentații ale unor spectacole care au la bază texte din dramaturgia contemporană.

25
/10
/22

Duminică, 23 octombrie, s-a încheiat a XXVIII-a ediție a festivalului de recitaluri dramatice Bacău Fest Monodrame. A fost un bun prilej pentru băcăuani să urmărească numeroase spectacole, atât monodrame în concurs, cât și spectacole extraordinare invitate pe scena teatrului băcăuan. Anul acesta, au fost organizate și o serie de evenimente outdoor, atât reprezentații de teatru, cât și concerte, la care au avut acces toți băcăuanii.

25
/10
/22

”dosztoievskij b@r/reopening”, spectacolul de teatru al Companiei independente Arte - Factum, va fi jucat joi, 26 octombrie 2022, în cadrul Festivalului Internațional Lugoj Clasic, director artistic Aura Twarowska.

25
/10
/22

Săptămâna Teatrului Tânăr de la Buzău a avut loc în perioada 15-22 octombrie la Teatrul „George Ciprian”. Timp de șapte zile, publicul buzoian s-a bucurat de povești spuse de artiști cu spirit tânăr și dezinvolt, de povești despre iubire, despărțire, vise, adolescență, bullying, moarte, depresie, boală, durere; dar și vindecarea pe care Alex Ștefănescu ne-a dăruit-o în ultima zi de festival cu concertul său omonim.

24
/10
/22

Tinerețea este de cele mai multe ori sinonim cu dragostea. Când suntem tineri vrem să iubim pe cineva pentru că fie așa simțim, fie că așa am aflat că trebuie, ori cine știe ce alte motive. Curiozitatea există, dorința la fel, dar rămâne o singură întrebare fără răspuns. Oare suntem pregătiți și pentru ce se întâmplă după? După ce iubirea dispare? Cu un răspuns destul de pesimist vine spectacolul „Efecte secundare” de la Teatrul unteatru, în cadrul Săptămânii Teatrului Tânăr de la Buzău.

24
/10
/22

Artiștii Filarmonicii „George Enescu” doresc să se prezinte în fața publicului în recitaluri și concerte tematice. Demersul se dorește și unul de popularizare a muzicii clasice în rândurile celor interesați să se apropie de un univers sonor fascinant.