László Nemes, laureat cu Oscar în 2016, în închiderea ediției a 9-a a Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/laszlo-nemes-laureat-cu-oscar-in-2016-in-inchiderea-editiei-a-9-a-a-les-films-de-cannes-a-bucarest/

În 2015, László Nemes lua pe sus lumea cinematografului cu primul său film, Son of Saul – Grand Prix la Cannes iar apoi premiul Oscar pentru cel mai bun film străin al anului. Laudele au început să curgă, presa considerându-l noul copil minune al cinematografiei europene şi în special al celei maghiare. László Nemes este un regizor care nu a absolvit vreo şcoală de cinema, ci a câştigat experienţă filmând scurtmetraje şi fiind asistentul regizorului Béla Tarr.

Un articol de Petre Ivan|23 octombrie 2018

După cele peste 100 de premii și nominalizări adunate pentru Son of Saul, o dramă despre Holocaust, curiozitatea și așteptările în privința următorului său film au devenit enorme. În urma premiului Oscar, Nemes a primit mână liberă și un buget de aproape nouă milioane de euro pentru cel de-al doilea film al său.

Și-a petrecut mai bine de 6 luni căutându-și actorii, bugetul permițându-i să invite la Budapesta pentru audiții pe unii dintre cei mai mari actori din întreaga lume. În final a optat pentru debutanta Juli Jakab și pentru românul Vlad Ivanov – aflat la cel de-al doilea rol în limba maghiară în mai puțin de un an (după Hier, de Balint Kenyeres).

Vlad Ivanov, in Sunset

Juli Jakab a fost aleasă din peste 1000 de actrițe din Ungaria, criticii de la Indiewire scriind despre ea că „are figura unui star de film mut” și că „ar fi o crimă dacă nu o vom vedea din ce în ce mai des în filme în anii următori pentru că ceea ce ea reușește cu acest rol reprezintă o adevărată lovitură.”

Acțiunea din Sunset are loc în Budapesta, înaintea începutului Primului Război Mondial iar anxietățile și premonițiile despre schimbarea violentă ce se pregătește sunt simțite din interiorul unui magazin șic de pălării și văzute prin ochii tinerei Irisz, o orfană care vine în oraș să lucreze la magazinul care odată fusese deținut de familia ei.

Imaginea filmului este realizată tot de Mátyás Erdély, cel care a devenit instantaneu un operator apreciat și la modă după imaginea colosală din Son of Saul. În Sunset, Erdély și Nemes continuă în același stil, înscenând pe durata unor cadre extrem de lungi scene complexe în care planul doi joacă un rol esențial.

Juli Jakab, in Sunset

Sunset a avut premiera toamna aceasta în competiția principală a Festivalului de la Veneția, unde a câștigat premiul FIPRESCI. Filmul va fi proiectat în închiderea festivalului, duminică 28 octombrie, după gala de închidere care va începe la ora 18:00, la Cinema PRO.

Les Films de Cannes à Bucarest a debutat în forță în acest weekend, cu peste 5000 de spectatori în săli, cu masterclass-uri ale unor maeștri ai cinematografului mondial contemporan precum Asghar Farhadi, Carlos Reygadas, Manuel Claro ori Gaspar Noé, cu proiecții sold-out și cu o emotionantă gală dedicată lui Lucian Pintilie.

După primul weekend începe suita de evenimente profesionale pe teme cinematografice, marți la ora 10.30 fiind programată la cinemateca Union dezbaterea despre legislația de film, despre legea rebate-ului – nou votată în România – și despre noul proiect de lege a cinematografiei propus de către CNC.

Deschidere Les Films de Cannes 2018-foto Ionut Rusu

Radu Mihăileanu, președintele ARP Franța, va vorbi despre modificările din legislația europeană privind drepturile de autor, despre noile proiecte de măsuri anti-piraterie și despre proiectul privind taxarea marilor platforme de streaming, Dna Livia Stan, expertă la PricewaterhouseCoopers (PwC) va explica cine se califică și în ce condiții pentru legea rebate-ului iar reprezentanți ai Centrului National al Cinematografiei, Dna. Anca Mitran și Dl. Alex Trăilă vor explica principalele modificări propuse în noul proiect de lege.

Intrarea la eveniment este liberă atât pentru cineaști – care sunt așteptați să-și expună punctul de vedere – cât și pentru presă sau public. Reprezentanți ai Ministerului Culturii și Identității Naționale și ai Comisiilor de Cultură din Parlamentul României sunt așteptați la dezbateri.

Festivalul continuă până duminică, 28 octombrie.

Biletele și rezervările, inclusiv cele pentru proiecțiile cu intrare liberă, sunt disponibile online prin Eventbook.ro și la casele de bilete ale cinematografelor.

Foto: László Nemes, Les Films de Cannes – facebook

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.

15
/11
/19

Serile de film de la Centrul Ceh se apropie de sfârșit, iar pe 18 noiembrie va fi proiectat penultimul documentar al ediției de toamnă, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked” și în ziua următoare, pe 19 noiembrie, la Fiction Tuesdays, va rula „The Inheritance or Fuckoffguysgoodday”.

15
/11
/19

Serialele „Narcos”, „4 Blocks”, „O Doutrinador”, „Un gallo para Esculapio” și „El Lobista”, producții realizate în America Latină și Europa vor fi difuzate de postul TNT, începând cu 18 noiembrie. Serile de luni vor fi dedicate băieților răi și vor purta titlul generic de „Lunea Mafioților”.