Le Salon des Enfants Terribles:”Nimeni nu ştie că joacă într-o piesă de teatru.”
https://www.ziarulmetropolis.ro/le-salon-des-enfants-terriblesnimeni-nu-stie-ca-joaca-intr-o-piesa-de-teatru/

Les Enfants Terribles  este cel mai cunoscut roman al  lui Jean Cocteau, unul dintre cele mai importante personalităţi culturale franceze ale secolului XXI, iar regizoarea Iris Spiridon l-a transformat într-o piesă de teatru despre copii dedicată adulţilor. Despre conceperea romanului şi despre motivaţia de a scrie autorul spunea într-un interviu: „Scrie ceva, orice. Cât să […]

Un articol de Judy Florescu|29 ianuarie 2013

Les Enfants Terribles  este cel mai cunoscut roman al  lui Jean Cocteau, unul dintre cele mai importante personalităţi culturale franceze ale secolului XXI, iar regizoarea Iris Spiridon l-a transformat într-o piesă de teatru despre copii dedicată adulţilor.

Despre conceperea romanului şi despre motivaţia de a scrie autorul spunea într-un interviu: „Scrie ceva, orice. Cât să începi povestea . Aşa am făcut eu – am scris primele rânduri la Les Enfants Terribles... Dar asta se aplică doar pentru expozişiunile din ficţiune. Totuşi eu nu am scris niciodată despre ceva dacă nu am fost profund emoţionat de acel ceva. ”(Jean Cocteau, The Art of Fiction Nr. 34)

Când mergi la o piesă de teatru, nu e recomandat să citeşti nici un fel de articol sau critică despre ea, fiindcă îţi poate afecta perceţia sa dinainte s-o fi văzut. Unii actori chiar ne sfătuiesc să nu mergem la unele spectacole de-ale lor pentru simplul fapt că li se pare, dar pe principiul nu cred până nu văd,  dar eu cred că este cel mai bine să ne putem afinitatea teatrală la încercare.

Iris Spiridon lucrează cu energii, chiar dacă sala de spectacol înseamnă clădirea de pe de Calea Victoriei de deasupra vechiului Green Hours. Piesa „Le Salon des Enfants Terribles” te pune faţă în faţă cu propriile adevăruri, pe care din frică, laşitate sau deznădejde le-ai ocolit.

Astfel, trec pragul unei case frumoase, păşesc într-un living unde se află o canapea de catifea roşie pe care cineva citeşte o carte… Atmosfera este înfiorător de plăcută şi o dată cu terminarea piesei ai înţeles că ai fost puţin actor în propria viaţă, deşi  poate  nu-ţi doreai . Problemele de orice natură ar fi ele, nu se rezolvă prin mersul la teatru, dar teatrul te ajută să ai o perspectivă mai clară asupra lor, prin portretizarea prin nuanţe diferite de cele obişnuite ale vieţii. Iar când te recunoşti într-un personaj dramatic dintr-o piesă de teatru mai întâi râzi, apoi te strâmbi, apoi te infurii, apoi plângi, apoi eşti sarcastic, iar până la aprinderea luminilor în sală eşti deja un alt om.

“Ceea ce alţii caută prin religie eu caut prin teatru şi prin dans, e acelaşi lucru, doar modalităţile de a ajunge acolo diferă”,  spune Iştvan Teglaş, unul dintre actorii din distribuţia piesei “Le salon des enfants terribles” într-un interviu din revista Formula As.

Cât despre energiile transmise de actori pe scenă publicului cu inimă de perceput,  Nicoleta Lefter  spune într-un interviu din yorick.ro: “Nu e meritul meu când sunt bine într-un spectacol sau când mi se întâmplă lucruri minunate. Tot ce ţine de mine e să aleg să fac cu plăcere.”

Iris Spiridon, tânăra regizoare cu o amplă viziune asupra pieselor sale, scrie într-un articol din Dilema Veche: “Am avut noroc să cresc şi să trăiesc mereu alături de oameni mult mai ,,mari” decît mine…”

Cam asta înseamnă succesul unei piese, cât de mult a ajuns la inima publicului, iar „Le salon des enfants terribles” mai are multe inimi de cucerit.

25
/08
/17

Un necaz nu vine niciodată singur. La mine au obiceiul să se așeze la coadă, asta e pretenția mea, să fie ordonate și să-și aștepte rândul, ar fi păcat să vină necazul peste mine și eu din cauza îmbulzelii să nu-l observ.

24
/08
/17

CRONICĂ DE FILM Marele cineast chilian Pablo Larrain oferă în „Neruda” un portret extravagant, într-un stil inventiv, al uriaşului scriitor şi controversatului om politic comunist Pablo Neruda, pornind de la un moment decisiv al vieţii acestuia – prigonirea sa în 1948-1949.

24
/08
/17

Driblând pe cât îmi permite talentul balonul de săpun al misoginismului, la ceas de dimineaţă răcoroasă am ajuns la concluzia că între bărbați și femei este o diferență uriașă, primii fiind adevărați campioni în materie de bun gust, cel puțin la nivel de teorie, atunci când vor să-și aleagă partenera pentru o viață, o noapte, o oră, două minute…

24
/08
/17

„O seară cu Marcel Iureș”este un eveniment live – prezentat în Premieră la Grand Cinema & More din Băneasa Shopping City în București, în data de 16 septembrie 2017, ora 18.00 - care oferă publicului român ocazia de a-l cunoaște mai bine pe marele nostru actor.

23
/08
/17

Coadă la supermarket, o domnă îşi închipuie că dacă se urcă în spinarea mea va plăti mai repede. În mână are o pungă de ficăţei de pasăre, din ei se scurge un lichid dubios și rece direct pe piciorul meu, mă feresc, o privesc, se face că nu mă vede.

23
/08
/17

Primăria Capitalei prin ARCUB organizează în cadrul evenimentului aniversar Zilele Bucureștiului cel mai mare concert de muzică clasică, susținut de superstarul internațional soprana Angela Gheorghiu, pe 15 septembrie, de la ora 20:30, în Piața Constituției. Angela Gheorghiu superstar internațional, cea mai fascinantă și talentată artista de operă a timpurilor noastre, concertează la București sub bagheta maestrului Eugene Kohn, alături de Filarmonica George Enescu și tenorul Teodor Ilincăi.

23
/08
/17

Filme nominalizate la Oscar, pelicule premiate cu Ursul de Aur și de Argint la Berlinale 2017 sau nominalizate la Festivalul de Film de Cannes vor putea fi văzute, până pe 17 septembrie, pe Insula Artelor din Parcul Titan, în cadrul celei de a V-a ediții a evenimentului "Cinema în aer liber".

22
/08
/17

CRONICĂ DE FILM În noul său film, „Loveless”, câştigător al Premiului Juriului la Cannes, Andrei Zviaghinţev sugerează falimentul moral al societăţii ruse a momentului, prin povestea unei familii în descompunere. Deşi lipsit de subtilităţi şi bogat în metafore, filmul impresionează prin forţa evocatoare a imaginii şi a muzicii.

22
/08
/17

Uriași de Pantelimon - proiectul Make a Point în care poveștile bucureștenilor sunt ilustrate de artiști din toată lumea și cocoțate pe acoperișurile halelor industriale din cartier – are săptămâna aceasta un oaspete important. Biancoshock, un celebru artist italian foarte secretos cu propria identitate, e cunoscut în toată lumea datorită instalațiilor sale efemere, dar cu un puternic mesaj social și politic. Celebrul italian cu fața nevăzută susține joi la Turnul de Apă și Artă o reprezentație interactivă.