Legea pieţei: corporaţii, şomaj, relocare, globalizare, pace!
https://www.ziarulmetropolis.ro/legea-pietei-corporatii-somaj-relocare-globalizare-pace/

La loi du marché / Legea pieţei, filmul prezentat anul trecut în Competiţia oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes şi triplu nominalizat anul acesta la Premiile César, va avea premiera în România pe 26 februarie. Distribuit de Independenţa Film.

Un articol de Petre Ivan|19 februarie 2016

La 51 de ani, după aproape doi ani de șomaj, Thierry își găsește un nou loc de muncă: supraveghetor la un hipermarket. Însă aici se trezeşte pus în faţa unei dileme morale. Poate accepta orice compromis impus de şefii săi, doar ca să-și păstreze nou job obţinut cu greu?

Regia este semnată Stéphane Brizé (Not Here to Be Loved, Mademoiselle Chambon, A Few Hours of Spring), iar personajul principal este interpretat de actorul francez Vincent Lindon (La moustache, Anything for Her, Dragon Hunters, Welcome). La loi du marché reprezintă a treia colaborare a actorului cu regizorul Stéphane Brizé, după Mademoiselle Chambon şi A Few Hours of Spring.

“Filmele mele au avut tot timpul de-a face cu viaţa privată, fără a evidenţia comportamentul în mediul social”, spune regizorul Stéphane Brizé. “De data asta am vrut să subliniez brutalitatea mecanismelor şi a schimbărilor care dictează în ziua de azi, aşezând omul, cum e cazul acestui şomer trecut de prima tinereţe, faţă în faţă cu violenţa societăţii în care trăim azi”.

New York Film Festival descrie La loi du marché: “Noua noastră realitate economică văzută dintr-o perspectivă puternică şi profund tulburătoare”.

Legea pieţei, un film politic?

Întrebat dacă filmul său poate fi considerat unul politic, Stéphane Brizé a răspuns: “E politic în sensul organizării polis-ului, cetăţii. Am luat exemplul unui bărbat care şi-a dedicat timpul şi energia unei companii la care a lucrat 25 de ani de zile. Companie care brusc decide că nu mai are nevoie de serviciile sale. Deoarece acţionarii s-au hotărât să scoată produsul respectiv la un preţ mai mic, cu forţă de muncă mai ieftină, în altă ţară. Acest om nu a rămas fără slujbă din cauză că nu şi-a făcut treaba ca lumea. A rămas fără loc de muncă deoarece, undeva, nişte oameni au vrut să facă bani mai mulţi. Thierry (personajul din film – n.red.) suferă consecinţele faptului că nişte acţionari au vrut să-şi mărească conturile din bănci. El este omul din spatele cifrelor pe care statisticile despre şomaj ni le prezintă zilnic. Acestea ocupă două rânduri într-un articol de ziar, însă în spate stau adevărate tragedii”.

“În ziua de azi, munca a devenit o marfă destul de rară”, este de părere regizorul. “Cam ca şi apa. Iar companiile au ajuns să dispună de o putere foarte mare în acest sens. Una este ca un business să facă bani. Şi alta e ca firma să-şi abuzeze fizic şi psihic angajaţii pentru asta. Dacă o companie este sănătoasă, relaţiile dintre aceasta şi angajaţi sunt armonioase. Dacă firma se poartă dictatorial, atunci angajatul devine simplă carne de tun”.

Premiera în România, în aceeaşi zi cu Premiile César

Gala de decernare a Premiilor César 2016 va avea loc tot pe 26 februarie (ziua premierei La loi du marché / Legea pieţei în România) la Théâtre du Châtelet din Paris. Independenţa Film are şase pelicule pe lista de nominalizări. Pe două dintre ele le-aţi putut urmări deja anul trecut: Dheepan şi Le Tout Nouveau Testament. Două rulează chiar acum în cinema: Youth şi La Tête haute. Filmul Trois souvenirs de ma jeunesse, care a acumulat nu mai puţin de 11 nominalizări, va intra în cinematografe din 6 mai.

La loi du marché / Legea pieţei / The Measure of a Man a fost nominalizat la trei secţiuni: Cel mai bun film, respectiv Cea mai bună regie: Stéphane Brizé şi Cel mai bun actor: Vincent Lindon.

Durata: 1h 33 min.

“Şomer. 51 de ani. Caut de lucru”

(Sinopsis La loi du marché / Legea pieţei)

Thierry (jucat de actorul Vincent Lindon) este un om obişnuit. Are 51 de ani şi o viaţă întreagă dedicată unei companii care brusc a decis că nu mai are nevoie de el, pentru că şi-a relocat producţia într-o ţară cu mână de lucru mai ieftină.

Pentru a-şi găsi un loc de muncă la vârsta lui trebuie să treacă prin nişte încercări cel puţin umilitoare: cursuri de recalificare inutile, interviuri prin Skype, celebrele, de-acum, “sesiuni de coaching” etc. Toate par menite să-l “scape” de vechea sa identitate şi să-i ajusteze respectul faţă de sine, în numele reeducării, pentru a se potrivi noului sistem tehnoratic neoliberal.

Filmul urmăreşte eforturile acestui bărbat până când, în sfârşit, reuşeşte să-şi găsească un job. Acesta constă în supravegherea propriilor săi colegi de muncă şi vine la pachet cu o serie de dileme morale pe care Thierry trebuie să le soluţioneze cumva.

***

Filmografia regizorului Stéphane Brizé

2012 – A FEW HOURS OF SPRING

Patru nominalizări César 2013: Cel mai bun regizor | Cel mai bun actor: Vincent Lindon | Cea mai bună actriţă: Helene Vincent | Cel mai bun scenariu original: Stéphane Brizé, Florence Vignon

2009 – MADEMOISELLE CHAMBON

César 2010 pentru Cea mai bună adaptare: Stéphane Brizé, Florence Vignon | Nominalizat Cea mai bună actriţă: Sandrine Kiberlain | Cea mai bună actriţă în rol secundar: Aure Atika

2007 – AMONG ADULTS

2005 – NOT HERE TO BE LOVED

Trei nominalizări César 2014 Cel mai bun actor Patrick Chesnais | Cea mai bună actriţă Anne Consigny | Cel mai bun actor într-un rol secundar: Georges Wilson

1999 – HOMETOWN BLUE

***

La loi du marché / Legea pieţei / The Measure of a Man este adus în România de Independenţa Film, casă de distribuţie care promovează filme independente de referință, de nișă sau câștigătoare ale unor premii internaționale prestigioase.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.