Legendele dansului contemporan la Întâlnirile JTI, la Bucurști
https://www.ziarulmetropolis.ro/legendele-dansului-contemporan-la-intalnirile-jti-la-bucursti/

Patru legende ale dansului contemporan vin la cea de-a 17-a ediţie a Întâlnirilor JTI! Mats Ek, Ana Laguna, Susanne Linke şi Dominique Mercy vor prezenta Quartet Gala, pe 7 şi 8 octombrie, la Teatrul Naţional Bucureşti.

Un articol de Liliana Matei|1 octombrie 2016

Cei patru artiști consacrați, selectați de coregraful Daniele Cipriani, demonstrează într-un spectacol original că, în pofida trecerii anilor, dansatorii maturi sunt izvor nesecat de experiență, emoții, înțelepciune, profunzime.

Mats Ek (70 ani) va interpreta împreună cu Ana Laguna (61 ani), „Cartoful” și „Amintirea”, oferind publicului ocazia într-adevăr unică de a admira un cuplu celebru dansându-și „autobiografia” și rara șansă de a-l vedea pe coregraful Ek dansând. Două piese poetice și intense, după cum le caracterizează critica de specialitate. „Cartof este un dialog al unui cuplu cu vechime. O privire ludică și morocănoasă către „chinul” de a conviețui, plin de contraste, bine conceput în drama sa puternică și presărat cu accese de umor pătrunzător. „Amintire” (…) prezintă fragmente din viața de zi cu zi a echipei formate din soț și soție, lăsând pe seama dansului puterea de a sugera amplitudinea cuvintelor nerostite, care leagă două ființe umane, pășind pe aceeași cărare a călătoriei lor existențiale”, scria criticul și jurnalistul Leonetta Bentivoglio.

Dominique Mercy (65 ani), celebru interpret al Pinei Bausch, va duce publicul în atmosfera specifică Teatrului Bausch, interpretând solo-ul „Băiatul acela cu ziarele”, în coregrafia lui Paschal Merighi. Mercy va demonstra cu această ocazie că, într-o artă atât de solicitantă fizic cum e dansul, intensitatea datorată experienței prevalează asupra agilității oferite de tinerețe.

„A-l urmări pe Dominique Mercy interpretând solo-ul Acel Băiat cu Ziarele, înseamnă să te transpui într-o stare de imponderabilitate fizică și emoțională, niciunde mai mult decât în secțiunea dansată pe Reckoning Song al lui Asaf Avidan („într-o zi, draga mea, vom fi bătrâni, gândește-te la toate poveștile pe care le-am fi putut spune…”). (…) Reușește să atragă același tip de atenție fie că stă nemișcat, fie că dansează sau recită un text existențial privind liniștea și moartea (…). Ca și în cazul lui Ek și Laguna, fiecare postură și gest, cât de mic sau de tranzitoriu, este plin de abandon genial și de convingere infailibilă; inteligența sa fizică și emoțională nu lasă loc pentru jumătăți de măsură” (Scriind despre dans, Nicholas Minns).

Dansatoarea și coregrafa de origine germană recunoscută la nivel internațional, Susanne Linke (71 ani) va interpreta „Un Solo pierdut…Cu salutări către Dore”, realizată în 2014 și bazată pe versiunea explozivă a fascinantei creații Sărbătoarea Primăverii, de Igor Stravinsky.

„Dansul se întinde peste generații. Lumea începe să celebreze din ce în ce mai mult meritele și înțelepciunea seniorilor, iar arta trupului și vigoarea fizică revalorifică, de asemenea, expresivitatea dansatorilor maturi, recunoscându-i ca mine de aur în ceea ce privește experiența scenică și sensibilitatea teatrală”, scrie Leonetta Bentivoglio, jurnalist și critic de specialitate.

Inaugurate în anul 2000, de celebra companie de balet Bejart Ballet Lausanne, Întâlnirile JTI  au găzduit dansatori, coregrafi și trupe de balet celebre: Nacho Duato și Compania Nacional De Danza, Joaquin Cortes, Alvin Ailey American Dance Theater, Tango Pasion, Les Ballets de Monte-Carlo, Sylvie Guillem și Russell Maliphant, Gigi Căciuleanu și Baletul Național din Chile, Alonzo King Lines Ballet, Vortice Dance Company, Maria Pagés și Sidi Larbi Cherkaoui, Akram Khan Company.

Evenimentul este organizat și în acest an de Fundația Art Production, beneficiind de consilierea artistică a Silviei Ghiață.

27
/09
/23

Duminică s-a încheiat la București a 26-a ediție a Festivalului Internațional George Enescu printr-un concert susținut de Orchestra Regală Concertgebouw dirijată de Klaus Mäkelä cu o lucrare enesciană în interpretarea uneia dintre cele mai importante orchestre din lume: Uvertura de concert pe teme populare românești

26
/09
/23

Trăim secolul vitezei, vorbim repede, tastăm repede, aproape că am uitat cum se scrie de mână, cui îi mai pasă azi de virgule puse corect, de „i”-uri dublate, de verbe reflexive sau de expresii greşite?

26
/09
/23

Programul de educație cinematografică dedicat copiilor din localitățile fără cinematograf, cu acces limitat la cultură este în această săptămână în județul Mehedinți în școlile din localitățile Livezile și Vânju Mare iar în octombrie va fi în școlile din Hărman, județul Brașov.

26
/09
/23

Cea mai nouă premieră de la Teatrul Act, „Acasă la Zoo”, este un spectacol care poartă guler alb și mocasini, și care, după ce a asimilat toate tacâmurile și manierismele, și lentoarea de intelectual, și tactul folosit ca paravan pentru pudoare și pentru un comportament evitant, pune sub semnul întrebării noblețea civilizației, dusă la rang de dresaj.

26
/09
/23

Cea de-a IX-a ediție a „Premiilor Constantin Chiriac” a avut loc zilele trecute, în Prisăcani, satul natal al lui Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu și președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, cel care a inițiat această competiție prin care elevii primesc recunoașterea calităților lor intelectuale și sufletești, pentru a-i angaja în destinul comunității.

26
/09
/23

Alejandro Durán este născut în Columbia, unde a terminat actoria. Se îndreaptă apoi spre regie, lucrând câteva spectacole în țara natală. Vine la București pentru un master la U.N.A.T.C. A pus în scenă la Teatrul Național din București și se pregătește să monteze la Teatrul Municipal din Miercurea Ciuc. La Teatrul Metropolis a avut premiera "Sunt un criminal și un tată de familie" de Fabio Rubiano.