Les Films de Cannes a Bucarest – femeile la putere
https://www.ziarulmetropolis.ro/les-films-de-cannes-a-bucarest-femeile-la-putere/

Cinci filme intense regizate de cineaste sau axate pe personaje feminine puternice vin în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest (24 – 30 octombrie), la Cinema Patria, Cinema Studio şi Elvira Popescu. Două dintre ele au obţinut premii importante la Cannes: Le Meraviglie a câştigat Marele Premiu, iar Party Girl – Camera d’Or.

Un articol de Petre Ivan|26 septembrie 2014

Cannes-ul este criticat constant pentru lipsa regizoarelor din selecție, însă un raport recent al European Audiovisual Observatory arată că filmele regizate de femei sunt, de fapt, rarități: între 2003 și 2012, doar 16.3% din totalul peliculelor produse în Europa au fost semnate de cineaste.

Unul dintre cele mai neconvenționale portrete feminine din cinema poate fi găsit în Party Girl, regizat de un grup de prieteni – Marie Amachoukeli, Claire Burger, Samuel Theis – și premiat cu Camera d’Or și Premiul Un Certain Regard pentru Cel mai bun ansamblu de actori. Povestea filmului în sine este una neobișnuită: fascinate de mama lui Samuel Theis, care a decis să se căsătorească la 60 de ani, după o viață tumultoasă petrecută prin cluburi, cele două regizoare i-au propus să facă un film despre ea.

Angélique Litzenburger a ajuns astfel să-și joace propriul rol într-un film doar parțial ficțiune, alături de familie și actori non-profesioniști.

„Este portretul unei femei mature ale cărei parcurs și personalitate sfidează toate normele sociale sau cinematografice”, scrie „Les Inrockuptibles”.

Party Girl

Party Girl

Le Meraviglie, Marele Premiu la Cannes

Marele Premiu la Cannes, al doilea ca importanță după Palme d’Or, i-a revenit cineastei italiene Alice Rohrwacher, pentru Le Meraviglie. Cap de afiș sunt Alexandra Maria Lungu, fiica unor imigranți români, aflată la primul rol, Monica Bellucci și Alba Rohrwacher, sora regizoarei.

Actrița română, descoperită de regizoare pe când avea 11 ani, la o oră de religie, o interpretează pe Gelsomina, fiica unor fermieri italieni care duc o viață retrasă, într-un colț mirific de țară, având grijă de stupii lor de albine.

Apariția unui băiat și a unei prezentatoare TV (Bellucci) în satul lor o fac să-și dorească o altfel de viață. Alice Rohrwacher a mai fost selecționată la Cannes în 2011, în Quinzaine des Réalisateurs, cu Corpo Celeste.

Un trio fascinant formează actrițele Juliette Binoche, Kristen Stewart și Chloë Grace Moretz, în noul film al renumitului cineast francez Olivier Assayas, Clouds of Sils Maria, unul dintre cele mai apreciate din competiția Cannes 2014.

Intens și subtil, realizat la dorința lui Juliette Binoche, care l-a provocat pe Assayas să-i creeze un personaj complex, filmul urmărește o actriță (Binoche) pusă în fața provocării de a juca în aceeași piesă controversată despre două lesbiene care i-a adus celebritatea cu 20 de ani în urmă.

Doar că, de data asta, trebuie s-o interpreteze pe femeia mai în vârstă dusă la disperare de iubita ei tânără. Provocarea o obligă să-și pună sub semnul întrebării statutul, viața, relațiile. O însoțește în acest demers asistenta ei, jucată de Kristen Stewart, în ceea ce presa internațională descrie drept cel mai bun rol din cariera ei. Olivier Assayas este unul dintre obișnuiții Cannes-ului, cu peste zece filme selecționate.

Amour Fou, o povetse cu totul bizară

Cu totul bizară este povestea din Amour Fou, cel de-al șaselea film regizat de austriaca Jessica Hausner și proiectat în Un Certain Regard. Acțiunea este plasată în 1810, în Berlin, și este inspirată de povestea adevărată a scriitorului Heinrich von Kleist (Christian Friedel) și a iubitei lui, Henriette Vogel (Birte Schnöink).

Amour Fou

Amour Fou

Deprimat de insuccesul cărților lui și sufocat de apatia și rigiditatea din înalta societate, acesta își propune să se sinucidă, însă nu fără a avea un companion alături. Acceptă să intre în acest „pact întru moarte” o femeie căsătorită.

„Un film misterios, care o să vă bântuie multă vreme”, titrează ARTE. Extrem de atent cu scenografia, costumele și imaginea, Amour Fou este considerat cel mai bun film al autoarei. Jessica Hausner a mai concurat la Cannes cu Lovely Rita (2001) și Hotel (2004).

Un autor respectat, Pascale Ferran, distinsă cu Camera d’Or în 1994, pentru Petits arrangements avec les morts, a revenit la Cannes, în Un Certain Regard, cu o poveste de dragoste: Bird People.

Filmat aproape în întregime într-un hotel de aeroport, îi are în distribuție pe Josh Charles, Anaïs Demoustier, Roschdy Zem, Radha Mitchell. În aeroportul din Paris, doi străini încearcă să găsească un sens în viețile lor: un inginer american care decide să-și schimbe radical viața și o tânără cameristă care trece printr-o experiență copleșitoare.

După cum a mărturisit într-un interviu, Pascale Ferran a scris scenariul cu gândul la linia extrem de subțire dintre viața privată și cea publică, în lumea modernă.

Filmele Clouds of Sils Maria și Le Meraviglie vor fi distribuite în România de Transilvania Film.

Foto: Les Films de Cannes a Bucarest –  filmedefestival.ro.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.