Leul de argint de la Veneția, „About Endlessness” de Roy Andersson, deschide cea de-a IX-a ediție BIEFF
https://www.ziarulmetropolis.ro/leul-de-argint-de-la-venetia-about-endlessness-de-roy-andersson-deschide-cea-de-a-ix-a-editie-bieff/

„About Endlessness” (foto), cel mai recent film semnat de multi-premiatul regizor Roy Andersson, deschide cea de-a IX-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF, printr-o proiecţie de gală organizată miercuri, pe 6 noiembrie, de la ora 20:00, la Cinema PRO.

Un articol de Liliana Matei|2 noiembrie 2019

O reflecție asupra vieții în toată frumusețea și cruzimea sub care se poate înfățișa, lungmetrajul premiat în acest an  cu Leul de argint pentru Cel mai bun regizor la Festivalul Internațional de film de la Veneția va rula în premieră în România, ilustrând o lume fantastică, populată de suflete pierdute și inimi singuratice. Despre această izolare personală vorbește și programul competițional Public Space and Urban Anxieties, punctul de întâlnire a cinci scurtmetraje care analizează spațiul public urban din perspectiva relațiilor individuale.

Bilete și abonamentele pentru cea de-a 9-a ediție a festivalului au fost puse în vânzare și sunt disponibile online aici.

Trebuie să fii Roy Andersson ca să intitulezi un film de 76 de minute About Endlessness (Despre nesfârșire)”, aprecia criticul John Bleasdale într-un material CineVue. Cei care au urmărit trilogia semnată de regizorul suedez – Songs From the Second Floor (2000), You, the Living (2007) și A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence (2014) – vor recunoaște câteva elemente în acest film. Un maestru nedisputat al umorului absurd, Andersson reușește, în cel de-al șaptelea lungmetraj de ficțiune pe care îl semnează, să cuprindă toată importanța și intensitatea vieții într-o serie de amănunte aparent mărunte, toate investite cu importanța marilor evenimente ale istoriei.

,,Am dorit să scot în evidență cât de frumos e să fii uman, să fii viu; și pentru a ilustra această frumusețe, ai nevoie de ceva contrastant, trebuie să arăți și partea urâtă. Acest film este despre infinitul existenței’’, subliniază Roy Andersson, regizorul laureat în ultimii ani cu trofeele de la Cannes, Berlin, Veneția și Premiile Academiei Europene de Film.

Compusă dintr-o serie de perspective alternative asupra complexității lumii, Competiția Internațională BIEFF urmărește conexiunile socio-culturale care guvernează viețile locuitorilor marilor orașe, în programul Public Space and Urban Anxieties. În zilele noastre, spectacolul așezărilor urbane ale lumii e la îndemâna oricui. Un simplu click pe logo-ul Google Earth dezvăluie o colecție magnifică de orașe și infinita lor varietate de forme. Dar ce se întâmplă dacă schimbăm unghiul și, în locul imaginilor din satelit, ne plasăm la un nivel mai aproape de pământ?

Regizoarea Stéphanie Lagarde, invitată la București în perioada festivalului, descrie într-o manieră ingenioasă tensiunea dintre coregrafia bine regizată a forțelor de ordine și mișcarea dezordonată a civililor. Un joc în care trebuie să fii vizibil și invizibil, prezent și absent, Deployments nu e doar despre o situație socială, ci și o critică la adresa media.

Confluence

Confluence creează o paralelă între viața unei vedete pop din Serbia și momentele de glorie și decădere ale orașului Belgrad (și implicit ale întregii țări). Prezent la proiecția filmului în cadrul BIEFF, Benjamin Ramírez Pérez semnează filmul alături de Stefan Ramírez Pérez.

A Room With a Coconut View (r. Tulapop Saenjaroen) confruntă cadrul cosmetizat al marketing-ului turistic, pătrunzând dincolo de suprafața imaginii. Ghidat de o voce generată de computer într-un tur prin Thailanda, Alex, protagonistul filmului, decide să-și parcurgă itinerariul pe cont propriu, oferind o altă perspectivă asupra realității descrise prin intermediul rețelei tehnologice. Filmul a avut un parcurs festivalier impresionant și ajunge la BIEFF după ce a fost prezentat la Locarno și Rotterdam.

Spațiul digital se reconfigurează și în Operation Jane Walk, scurtmetrajul regizat de Robin Klengel și Leonhard Müllner, care transmite un mesaj pacifist sub forma neașteptată a unui joc online agresiv. Transformând zona de război din jocurile video într-un pașnic tur digital al orașului, filmul ne invită la o plimbare prin peisajul post-apocaliptic al orașului, ridicând întrebări legate de istoria arhitecturii, urbanism și influența developerilor de jocuri asupra țesăturii urbane. 

Operation Jane Walk

De la auto-colonizarea voluntară (prin identificarea cu valorile vestice care cresc șansele de a fi acceptat de către Occident), la reacția de adversitate față de însuși obiectul imitației, Syndromes of Mimicry, filmul Anastasijei Piroženko pătrunde dincolo de suprafața cotidianului, analizând dublul efect al procesului de occidentalizare parcurs de țările ex-comuniste.

 Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc între 6 și 10 noiembrie, la Cinema Muzeul Țăranului, Instituto Cervantes, Cinemateca Union, POINT și Cinema PRO.

Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM

Proiect cultural co-finanțat de: Administrația Fondului Cultural Național, Centrul Național al Cinematografiei, Ministerul Culturii și Identității Naționale

Cu sprijinul: Instituto Cervantes, Institutul Francez din București, Ambasada Regatului Țărilor de Jos, Goethe-Institut România, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale, Universitatea Națională de Arte București

Parteneri media: Radio Guerrilla, Radio România Cultural, Observator Cultural, Films in frame, Ziarul Metropolis, The Institute, Cartierul Creativ, IQads, All About Romanian Cinema

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.