Lista lui Scorsese. 85 de filme pe care ar trebui să le vadă orice cinefil
https://www.ziarulmetropolis.ro/lista-lui-scorsese-85-de-filme-pe-care-ar-trebui-sa-le-vada-orice-cinefil/

„Nu există lucru simplu. Simplu înseamnă dificil” – Martin Scorsese. Unul dintre cei mai influenţi cineaşti americani contemporani împlineşte, astăzi, 73 de ani.

Un articol de Petre Ivan|17 noiembrie 2015

Într-o carieră de peste şase decenii în industria filmului, Martin Scorsese a dăruit lumii o serie de creaţii devenite repere cinematografice, precum: „Taxi Driver” (1976), „Raging Bull” (1980) şi „Goodfellas” (1990), dar şi filme ca „Gangs of New York” (2002), ” The Aviator” (2004), „Hugo” (2011). Scorsese a primit de-a lungul timpului 12 nominalizări la Oscar, trofeu pe care l-a obţinut în cele din urmă în 2007, cu filmul „Cârtiţa/ The Departed”.

Anul acesta, cineastul american a fost recompensat cu premiul Lumière, pentru „ansamblul operei sale, pentru cinematografia sa generoasă, pentru lupta sa neîncetată pentru salvarea cinematografiei din trecut, pentru ficţiunile sale, pentru documentarele sale, pentru iubirea lui pentru muzică, pentru bunăvoinţa arătată tinerilor cineaşti din lumea întreagă, dar şi pentru râsul lui molipsitor”.

Scorsese mărturisea, într-un interviu, că a fost influenţat de 85 de filme în cariera sa, pelicule pe care el le consideră o lecție în cinematografie pentru orice iubitor de film.

Lista lui Scorsese:

Ace in the Hole (Billy Wilder, 1951)

All That Heaven Allows (Douglas Sirk, 1955)

America, America (Elia Kazan, 1963)

An American in Paris (Vincente Minnelli, 1951)

Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)

Arsenic and Old Lace (Frank Capra, 1944)

The Bad and the Beautiful (Vincente Minnelli, 1952)

The Band Wagon (Vincente Minnelli, 1953)

Born on the Fourth of July (Oliver Stone, 1989)

Cape Fear (J. Lee Thompson, 1962)

Cat People (Jacques Tourneur, 1942)

Caught (Max Ophüls, 1949)

Citizen Kane (Orson Welles, 1941)

The Conversation (Francis Ford Coppola, 1974)

Dial M for Murder (Alfred Hitchcock, 1954)

Do The Right Thing (Spike Lee, 1989)

Duel in the Sun (King Vidor, 1946)

Europa ’51 (Roberto Rossellini, 1952)

Faces (John Cassavetes, 1968)

The Four Horseman of the Apocalypse (Rex Ingram, 1921)

The Fall of the Roman Empire (Anthony Mann, 1964)

The Flowers of St. Francis (Roberto Rossellini, 1950)

Force of Evil (Abraham Polonsky, 1948)

Forty Guns (Samuel Fuller, 1957)

Germany Year Zero (Roberto Rossellini, 1948)

Gilda (Charles Vidor, 1946)

The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972)

Gun Crazy (Joseph H. Lewis, 1950)

HealtH (Robert Altman, 1980)

Heaven’s Gate (Michael Cimino, 1980)

House of Wax (André De Toth, 1953)

How Green Was My Valley (John Ford, 1941)

The Hustler (Robert Rossen, 1961)

I Walk Alone (Byron Haskin, 1948)

The Infernal Cakewalk (Georges Méliès, 1903)

It Happened One Night (Frank Capra, 1934)

Jason and the Argonauts (Don Chaffey, 1960)

Julius Caesar (Joseph L. Mankiewicz, 1953)

Kansas City (Robert Altman, 1996)

Kiss Me Deadly (Robert Aldrich, 1955)

Klute (Alan J. Pakula, 1971)

La Terra Trema (Luchino Visconti, 1948)

The Lady from Shanghai (Orson Welles, 1947)

The Leopard (Luchino Visconti, 1963)

Macbeth (Orson Welles, 1948)

The Magic Box (John Boulting, 1951)

M*A*S*H (Robert Altman, 1970)

A Matter of Life and Death (aka Stairway to Heaven) (Michael Powell,  Emeric Pressburger, 1946)

McCabe & Mrs. Miller (Robert Altman, 1971)

The Messiah (Roberto Rossellini, 1975)

Midnight Cowboy (John Schlesinger, 1969)

Mishima (Paul Schrader, 1985)

Mr. Deeds Goes to Town (Frank Capra, 1936)

Mr. Smith Goes to Washington (Frank Capra, 1939)

Nashville (Robert Altman, 1975)

Night and the City (Jules Dassin, 1950)

One, Two, Three (Billy Wilder, 1961)

Othello (Orson Welles, 1952)

Paisan (Roberto Rossellini, 1946)

Peeping Tom (Michael Powell, 1960)

Pickup on South Street (Samuel Fuller, 1953)

The Player (Robert Altman, 1992)

The Power and the Glory (William K. Howard, 1933)

Raw Deal (Anthony Mann, 1948)

The Red Shoes (Michael Powell ,  Emeric Pressburger, 1948)

The Rise of Louis XIV (Roberto Rossellini, 1966)

The Roaring Twenties (Raoul Walsh, 1939)

Rocco and his Brothers (Roberto Rossellini, 1960)

Rome, Open City (Roberto Rossellini, 1945)

Secrets of the Soul (Vincenzo Denizot,1912)

Senso (Luchino Visconti, 1954)

Shadows (John Cassavetes, 1959)

Shock Corridor (Samuel Fuller, 1963)

Some Came Running (Vincente Minnelli, 1958)

Stagecoach (John Ford, 1939)

Stromboli (Roberto Rossellini, 1950)

Sullivan’s Travels (Preston Sturges, 1941)

Sweet Smell of Success (Alexander Mackendrick, 1957)

T-Men (Anthony Mann, 1947)

Tales of Hoffman (Michael Powell,  Emeric Pressburger, 1951)

The Third Man (Carol Reed, 1949)

Touch of Evil (Orson Welles, 1958)


The Trial (Orson Welles, 1962)

Two Weeks in Another Town (Vincente Minnelli, 1962)

Voyage to Italy (aka Journey to Italy) (Roberto Rossellini, 1954)

Foto: Martin Scorsese – facebook

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.