„L’Om DAdA”, Gigi Căciuleanu, inspirat de Tristan Tzara – Imagini de la premieră
https://www.ziarulmetropolis.ro/lom-dada-gigi-caciuleanu-inspirat-de-tristan-tzara-imagini-de-la-premiera/

Un spectacol de teatru coregrafic poetic, plin de sensuri filosofice, viu, actual şi profund. Gigi Căciuleanu, unul dintre cei mai cunoscuţi artişti români pe plan mondial a prezentat la sfârşit de săptămână, împreună cu tânărul dans-actor Lari Giorgescu, premiera „L’Om DAdA”, la Teatrul Naţional Bucureşti.

Un articol de Petre Ivan|14 martie 2016

LOm  DadA, spectacolul inspirat de textul „L’homme approximatif”, semnat de Tristan Tzara, de la a cărui naștere se împlinesc 120 ani în 2016, a avut premiera la TNB.

Timp de 60 de minute, cei doi dans-actori, Gigi Căciuleanu și Lari Giorgescu, au dus publicul în aproximativul aparent al lumii dadaiste, jonglând între două planuri ludice, al tinereții impetuoase și al maturității profunde, cu două limbaje fluide, al poeziei și al mișcării, oscilând între sonoritățile a două limbi surori, atât de diferite: româna și franceza.

Prima scenă, în care unul dintre personaje citește ziarul, iar celălalt pare contorsionat și cuprins de realitatea absurdă, aduce neliniște, dar și detașare boemă. Poemul DAdA se întrupează din cuvinte combinate într-o înșiruire aparent întâmplătoare, însă foarte personală și neașteptat de actuală: „clopotele”, „ochii fructelor”, „sâmburele din noi”.

Clipele revelatoare sunt conturate de litere, de cuvinte, din aluzii, dar și de umorul care transpare din alegerile aleatorii, alegeri care conturează, însă, o structură profund ordonată. În „LOm  DAdA”, chiar și momentele intense de dureroasă revoltă în fața absurdului, dictaturii și extremismelor cedează în fața frumuseții poeziei, a cântecelor și jocurilor copilăriei.

În cele din urmă, totul e limpezit sau „aproximat” de textul lui Tzara „superb de poetic, frumos, stufos”, după cum declara Gigi Căciuleanu cu ocazia anunțării premierei.

Publicul înțelege astfel, „căldura pe care o țese cuvântul în jurul sâmburelui său” și se lasă „aproximat”  de poezie care, potrivit convingerilor fondatorului DADA, „este singura stare de adevăr imediat”.

dada

Mișcarea dansată este un dozaj controlat și savant între haos și ordine. Să iei bastonul cu ambele capete…Haosul fără nicio structură, n-ar rezista nicio secundă, ordinea, singură, fără un dram de nebunie, n-ar putea fi decât destructurantă și catastrofică…Nebunia și structura n-ar ști să existe singure. Dimpotrivă chiar. Sunt destinate să trăiască într-o permanentă simbioză. Cu nevoia vitală să fie alimentate de o continuă și mutuală înfruntare… Nicio explozie de nebunie creatoare, nicio răsturnare de logică, nicio bulversare de sintaxă, nicio imagine poetică n-ar fi posibilă fără claritatea simplă a cuvintelor…sau conceptelor. – Gigi Căciuleanu.

Mișcările însoțite de poezia „omului aproximativ” din „LOm  DAdA” adaugă timpul trecut prezentului, prefigurând un viitor „aproximativ”, într-un mod emoționant. Cuvintele lui Tristan Tzara devin, astfel, mai actuale ca oricând și capătă chiar o nuanță profetică:

„Suntem directori de circ și fluierăm în vânturile bâlciurilor, în mijlocul mănăstirilor, prostituțiilor, teatrelor, realităților, sentimentelor, restaurantelor, ohi, oho, bang, bang. (…) Dar noi, DADA, noi nu suntem de părerea lor, căci arta nu este serioasă, vă asigur, și dacă noi arătăm crima pentru a spune savant ventilator, este ca să vă facem plăcere, buni auditori, vă iubesc în așa măsură, vă asigur și vă ador”.

1 2 3 4 5 6 7

Foto: L’Om  DAdA – Mircea Albuţiu

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.