„Luca”. Desuet
https://www.ziarulmetropolis.ro/luca-desuet/

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

Un articol de Ionuţ Mareş|26 mai 2021

Dar care ar fi aceste obsesii? În cazul scenariului, ideea de bază e banală şi teribil de perimată: cei care aveau puterea înainte de 1990 sunt la butoane şi la mulţi ani după Revoluţie, doar că acum arată mai stilaţi. Iar victimele au rămas tot victime, doar că acum au ceva mai mult curaj să se răzbune şi să se elibereze de abuzurile suferite în trecut.

Sunt nenumărate filmele din stridenţii ani `90, dar şi de după 2000, semnate de o anume generaţie de scenarişti şi regizori, care au făcut un cal de bătaie din diferitele variaţiuni ale unei astfel de teme. E de mirare totuşi că ea îşi mai face loc pe marile ecrane, concurate acum de platforme VoD, în 2021. De aici şi un oarecare aer îmbâcsit.

În scenariul lui Lustig, puterea e reprezentată de un poliţist (jucat de Andi Vasluianu) care, asistat de un adjunct (Bogdan Mălăele), ajunge să ţină sub supraveghere sau, mai degrabă, să terorizeze un român cu aspiraţii de actor (interpretat de István Téglás) întors de la New York, unde fugise tocmai de comunismul din România şi unde, ca imigrant şofer de taxi, a ajuns martor sub protecţia poliţiei americane, care îl trimite la Bucureşti ca măsură de siguranţă după ce a asistat la o crimă.

Aici se reîntâlneşte cu un fost coleg în ale actoriei (Ovidiu Niculescu) şi cu cea care îi pretinde să-i spună mamă (Rodica Mandache) şi, în casa veche în care e pus să locuiască, se îndrăgosteşte de o tânără (Mădălina Craiu) ce nu putea să fie altceva – conform unui stereotip scenaristic adânc înrădăcinat – decât o prostituată (exploatată de acelaşi poliţist veros, fost miliţian).

Premisa asta narativă, oricât de subţire şi de excentrică, ar fi putut duce, cu puţin simţ cinematografic, la un onorabil film de gen. O încercare de thriller, să zicem.

Deşi păstrează scheletul poveştii, Mălăele deturnează scenariul şi îl transformă în altceva (asta ca să parafrazez tagline-ul de promovare a filmului: „A visat să ajungă CINEVA, dar a ajuns altcineva”). Problema e că e dificil de zis în ce. I-am putea spune un film zdrobit de povara teatrului (sau o anume concepţie asupra teatrului, unul care nu trebuie să se lase „murdărit” de limbajul cinematografic).

Aşa se explică multe costume şi dialoguri şi scenografia pur teatrală a interioarelor – cum sunt în primul rând casa bătrânei şi apartamentul fetei, dar mai ales camera din care ne întâmpină în prologul filmului (şi în care vom mai reveni pe parcurs) un protagonist deghizat ce se adresează declamativ spectatorului, ca pe o scenă, din mijlocul unei aglomerări de obiecte.

Sunt greu de luat în serios numeroasele intervenţii regizorale fanteziste, justificabile dramaturgic probabil prin faptul că Luca e un actor neîmplinit şi sensibil care îşi foloseşte imaginaţia pentru a transfigura realitatea din jurul său. Toate momentele de evadare în reverie, pe alocuri simple pastişe la Federico Fellini, arată însă mai curând a demonstraţii de calofilie, pentru că nu adaugă noi dimensiuni protagonistului sau subiectului.

Luca” pare un capriciu: dorinţa unui artist de a arăta din nou că, în afara actoriei de teatru şi de cinema şi a regiei de teatru, se poate exprima şi are ceva de transmis şi ca regizor de film. Rezultatul acestui efort e însă modest – un film desuet, afectat, o carcasă goală.

„Luca” poate fi văzut pe platforma streamerse.net, iar din 28 mai va ajunge şi în cinematografe.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.

18
/10
/22

49 de proiecții de film, 3 piese de teatru, 3 dezbateri și un total de peste 2.600 de spectatori, dintre care 18% copii. Acesta este bilanțul primei luni de funcționare constantă la Cinema Victoria Timișoara, primul dintre cinematografele tradiționale ale orașului care s-a redeschis după o renovare completă.

10
/10
/22

CRONICĂ DE FILM Cum poate un film ca „Athena” (de Romain Gavras), îndoielnic atât din punct de vedere etic, cât şi estetic, să fie inclus în competiţia unui festival precum cel de la Veneţia?

09
/10
/22

La ediția a X-a a festivalului internațional de film fantastic Dracula vor avea loc o serie de evenimente speciale, menite să celebreze ediția aniversară a festivalului de la Brașov. Oaspeți de seamă din Spania, Italia, Finlanda și România vor întâlni publicul iubitor de fantasy & horror, într-o serie de evenimente speciale care se vor desfășura pe parcursul celor 5 zile de festival.

04
/10
/22

Clasicul film "Manasse" (1925), de Jean Mihail, poate fi redescoperit acum în versiune restaurată 4k, ceea ce înseamnă că imaginea are un aspect cât mai apropiat de cel al peliculei originale. Filmul poate fi văzut la Cinemateca Eforie.