Macbeth. Shakespeare la multiplex
https://www.ziarulmetropolis.ro/macbeth-shakespeare-la-multiplex/

CRONICĂ DE FILM „Macbeth” (2015), al doilea lungmetraj al regizorului australian Justin Kurzel, este o adaptare destul de fidelă celebrei piese a lui Shakespeare, având pe afiş două staruri fără reproş – Michael Fassbender şi Marion Cotillard. În ciuda unor excese vizuale, filmul transmite forţă şi grandoare.

Un articol de Ionuţ Mareş|16 octombrie 2015

Ecranizare destul de fidelă narativ celebrei piese a lui Shakespeare, „Macbeth”, prezentat în Competiţia oficială de la Cannes în acest an, este al doilea film al regizorului australian Justin Kurzel, care a debutat în 2011 cu un lungmetraj rulat şi premiat prin festivaluri, „Snowtown”.

„Macbeth” îi are în prim-planul distribuţiei pe Michael Fassbender şi Marion Cotillard, doi actori europeni suficient de cunoscuţi şi distribuiţi şi la Hollywood pentru a aduce la proiecţii şi ceva public de multiplex, care se prea poate să ia pentru prima dată contact cu Marele Will, fie şi într-o astfel de formă adaptată parţial sensibilităţii momentului.
Însă filmul este departe de a fi unul din duzina de producţii de mall, şi asta pentru că Justin Kurzel, împreună cu talentatul şi explozivul său director de imagine Adam Arkapaw („Animal Kingdom”, „Lore”), se fereşte de simplificări şi rezistă tentaţiei comercialului.

Mai mult chiar, i se poate reproşa regizorului că apasă puternic pedala auteur-ismului, până într-acolo încât uneori, la nivel vizual, scapă filmul din mână şi alunecă pe panta unui senzaţionalism al imaginii.

Atât în teatru, cât şi în cinema, principala provocare în revenirea asupra unei scrieri celebre a unui autor clasic este fidelitatea faţă de spiritul respectivei opere, şi nu atât faţă de povestea pe care o livrează. De aceea, unele dintre cele mai reuşite puneri în scenă sau pe marele ecran sunt cele care propun o viziune originală, radicală formal a regizorului, dar care nu trădează sensul real al sursei inspiratoare.

Este şi cazul filmului regizat Kurzel, care nu doar că urmează cu suficientă devoţiune plot-ul piesei şi păstrează în bună parte limba engleză arhaică, dar reuşeşte să redea forţa teribilă şi ideile strălucitoare care străbat capodopera lui Shakespeare, o alegorie ce conţine deopotrivă comentariu politic potrivit oricărei epoci istorice, filosofie cât pentru un întreg tratat de specialitate şi o fină analiză a psihologiei umane, în care nuanţele şi oscilaţiile – şi nu binomul alb-negru – sunt predominante.

Atent la textura fiecărui cadru şi la detaliile de scenografie şi cu înclinaţii vizibile spre naturalism, Kurzel este preocupat de a restitui o anumită grandoare, iar pentru asta pune la bătaie un arsenal vizual şi sonor care serveşte, până la un punct, atmosferei dominate de sentimentul damnării, de violenţe şi de emoţii colosale la care se pretează universul shakespearian.

În scenele de exterior, natura, deşi prezentă în plan secund, în fundal, este deseori neliniştitoare, ameninţătoare (vânt, ceaţă, cer întunecat), reflectând stările de tulburare permanentă ale personajelor. În interior, este vizibilă grija pentru coregrafie (în scenele cu multe personaje) şi o mizanscenă menită a amplifica de asemenea trăirile personajelor, aşa cum este în cazul izolării lui Macbeth după ce ajunge rege – camera tronului, cu noul lider în mijloc, este filmată în cadre ce sugerează singurătatea protagonistului.

Fassbender este suficient de versat pentru a-şi lăsa chipul străbătut de trăiri profunde dintre cele mai contradictorii (de la raţiune la nebunie – rostirea celebrei replici „O, full of scorpions is my mind”, urmată imediat de inegalabilul rânjet, este demnă de ţinut minte), iar Cotillard joacă cu aceeaşi siguranţă şi convingere setea de putere şi recâştigarea conştiinţei.

Kurzel găseşte echilibrul delicat între artificialitatea inerentă şi asumată a unei astfel de ecranizări (varianta lui Orson Welles din 1948 se derula în întregime într-un decor de mucava) şi imersiunea serioasă într-o lume perenă a patimilor atotoputernice.
Deşi nu îndeamnă spectatorul să ia distanţă critică faţă de ceea ce i se oferă şi vede pe marele ecran, cineastul australian distrage totuşi atenţia prin preaplinul cu care defilează în unele secvenţe – momentele de luptă din prima parte primesc o nefericită şi mult prea apăsată intervenţie regizorală exprimată în special prin ralantiuri, în timp ce confruntarea finală este îmbibată de un portocaliu roşiatico-apocaliptic mult prea pronunţat.

Distribuit de Odeon Cineplex, „Macbeth” poate fi văzut în cinematografe începând cu 16 octombrie.

INFO

Macbeth (SUA, 2015)

Regia: Justin Kurzel

Cu: Michael Fassbender, Marion Cotillard

Rating: ●●●●○

 

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.

18
/10
/22

49 de proiecții de film, 3 piese de teatru, 3 dezbateri și un total de peste 2.600 de spectatori, dintre care 18% copii. Acesta este bilanțul primei luni de funcționare constantă la Cinema Victoria Timișoara, primul dintre cinematografele tradiționale ale orașului care s-a redeschis după o renovare completă.

10
/10
/22

CRONICĂ DE FILM Cum poate un film ca „Athena” (de Romain Gavras), îndoielnic atât din punct de vedere etic, cât şi estetic, să fie inclus în competiţia unui festival precum cel de la Veneţia?

09
/10
/22

La ediția a X-a a festivalului internațional de film fantastic Dracula vor avea loc o serie de evenimente speciale, menite să celebreze ediția aniversară a festivalului de la Brașov. Oaspeți de seamă din Spania, Italia, Finlanda și România vor întâlni publicul iubitor de fantasy & horror, într-o serie de evenimente speciale care se vor desfășura pe parcursul celor 5 zile de festival.

04
/10
/22

Clasicul film "Manasse" (1925), de Jean Mihail, poate fi redescoperit acum în versiune restaurată 4k, ceea ce înseamnă că imaginea are un aspect cât mai apropiat de cel al peliculei originale. Filmul poate fi văzut la Cinemateca Eforie.