Manifest împotriva fake news și esența vieții prinsă într-o lucrare se văd în luna iunie la Celula de artă
https://www.ziarulmetropolis.ro/manifest-impotriva-fake-news-si-esenta-vietii-prinsa-intr-o-lucrare-se-vad-in-luna-iunie-la-celula-de-arta/

Luna iunie aduce un semnal de alarmă şi un moment de introspecţie trecătorilor care au drum pe B-dul Carol nr. 53 şi îşi dau câteva minute să privească lucrările expuse în spaţiul-acvariu al micuţei galerii neconvenţionale Celula de artă. Între 7 – 21 iunie gruparea Vertebra aduce instalaţia manifest numită „No Signal“ iar artista Bianca Ferăstrău lucrarea 5 TATTVAS, ce poate fi văzută între 21 iunie – 3 iulie.

Un articol de Petre Ivan|7 iunie 2021

Dependența de jumătățile de adevăr surprinsă în două lucrări complementare

Brodcasting Hate și Praying for Signal sunt cele două jumătăți ale unei singure lucrări/ idei.
Bazate pe fenomenul de fake news, aceste antene încearcă să reprezinte realitatea situației, a industriei de informare ce acționează cu jumătăți de adevăr, ori deloc, despre oameni, culturi, evenimente și a dependenței noastre de informare, chiar dacă nu cu adevărul.

Vertebra surprind în lucrarea lor sentimentul pe care îl avem când conștientizăm cum media și canalele de informare ne prezintă nonadevarul sau o versiune a adevarului, manipulate în scopuri personale pentru a instiga ura sau genera rating. Din comoditate și din dorința de a rămâne la curent cu totul, fără a depune efortul cercetării informației, frecvent acceptăm situația și ne lăsăm influențați de ce se anunță a fi adevărat.

Vertebra este un grup format din 3 artiști vizuali, cu identități artistice diferite în aparență, dar care au în esență un punct de plecare comun. Acest fapt i-a determinat să formeze un grup ce oferă posibilitatea de a ieși din zona lucrărilor individuale si să dezvolte teme de interes comun iar principalul lor mijloc de exprimare este sculptura.

Esența din care ne extragem energia, captată în culoare

În viziunea artistei Bianca Ferăstrău, Tattva vine de la esență, mai exact esența vieții și a lumii materiale, ce are la bază 5 elemente: eterul, aerul, focul, apa și pământul. Aceste elemente derivă unul din celălalt, formând un circuit ce dă viața fizică, naturală iar un întreg ansamblu armonios se constituie în natură doar prin simplul circuit.

Se poate spune că cele 5 tattva sunt de-a dreptul puteri, simple, perfecte, neașteptate și enigmatice, puteri din care cu toții ne extragem cea mai mare energie. Doar privind simpla organizare și regenerare a naturii, parcă înțelegem, parcă nimic nu mai contează și parcă ne vorbește mai zgomotos decât orice cuvânt, prin limba-i proprie. Pentru că vorbește sufletului, vorbește conexiunii pe care corpul omului o are cu tot ce înseamnă organic, cu tot ce ne oferă pământul și lumea materială – ceea ce ne oferă sincer lumea materială și nu creat în circumstanțe efemere și iluzorii.

Mai puțin metaforic spus, omul, în ciuda tendinței de adaptabilitate prin dorința de îmbunătățire pe căi artificiale, are tot ce i se poate oferi pentru a fi adaptat. Tehnologia a hrănit intenții ce depășesc necesarul omului pentru a fi adaptat, iar aceste intenții vin doar în contextul în care societatea umană și-a organizat propriul joc, joc ce poate da impresia falsă de alienare a omului în raport cu mama sa, natura. Jocul este inevitabil pentru că e în condiția ființei umane, propunându-i continuu scopuri și dorință de afirmare și alimentare a egoului. În așa fel omul, inevitabil, este într-o încâlceală și un haos, ce în fond îi este specific. De aici explicându-se cât de multă încărcătură primește în momentul în care se întoarce la adevărata lui apartenență, natura.

“Din toată încâlceala și distragerea ce-l învăluie pe om, arta îl poate reconecta cel mai ușor la sufletul său și ce este cu adevărat real și etern. Eu am dorit să mă conectez la sufletul omului nu numai prin pictură ci și prin amintirea de a se întoarce la adevărata casă cu care a fost înzestrat în planul în care ne aflăm, cel puțin momentan.”,  – Bianca Ferăstrău, artist plastic.

Evenimentele nu vor avea vernisaj cu public iar expozițiile se pot vedea la orice oră în spațiul de pe Bd. Carol, nr. 53.

Celula de artă este reprezentată de un spațiu cu deschidere stradală, ce își propune să permită lucrărilor să evadeze din spațiul clasic al galeriei pentru a interacționa cu un public nou, care nu obișnuiește să participe la vernisaje și astfel, pentru ca nu mai există o barieră fizică și temporală între obiectul de artă și privitor, se crează un dialog liber, direct și nonconformist.

Galeria vine în sprijinul creaţiei contemporane în ariile tematice ale artelor vizuale și încurajează dezvoltarea de noi forme de expresie artistică accesibilă la orice oră pentru publicul stradal. Cu o prezență de ~ 4 ani (2017 – 2021) pe scena artei din București, Celula de Arta a susținut ~70 evenimente (expoziții, performance-uri, live-uri) și a influențat modul de percepție în ceea ce privește expunerea obiectelor sau actelor artistice în fața publicului.

04
/12
/20

Pe 8 decembrie 2020, începând cu ora 13:00, în foaierul Sălii Mari a Teatrului Național „I.L.Caragiale” din București, va avea loc primul eveniment de promovare din cadrul Proiectului „Expoziție inovativă cu bunuri restaurate din colecția Muzeului Teatrului Național București”, proiect finanțat prin Granturile SEE 2014-2021 în cadrul Programului RO-CULTURA.

03
/12
/20

Muzeul Național de Artă Contemporană al României se alătură colegilor din Rețeaua Națională a Muzeelor din România, instituțiilor culturale non-guvernamentale și creatorilor independenți, manifestându-și dezacordul cu strategiile promovate de Visarta pentru a consolida cadrul a ceea ce se urmărește în mod implicit a deveni un monopol asupra gestionării drepturilor percepture din comunicarea publică a operelor de artă vizuală.

27
/11
/20

Galeria Estopia București deschide astăzi expoziția „Not Natural”, de Andrada Feșnic. La aproape doi ani de la prima expoziție solo a artistei la Estopia – care a coincis atunci chiar cu deschiderea galeriei – Andrada Feșnic revine la București cu o nouă serie de lucrări realizate integral pe durata ultimului an.

27
/11
/20

Libertatea, egalitatea și democrația sunt printre cele mai puternice valori ale lumii contemporane. Însă lucrurile nu au stat întotdeauna așa și, din păcate, istoria ne demonstrează că, timp de sute de ani, omenirea a reprimat potențialul intelectual a jumătate din populație prin constrângerea femeilor.

16
/11
/20

O expoziție de grup atipică, The Domino Effect (21 noiembrie 2020 – 6 februarie 2021) aduce în spațiul galeriei Gaep 13 lucrări selectate exclusiv de artiști, printr-o reacție în lanț: de la Răzvan Anton și până la Ignacio Uriarte, fiecare artist al galeriei a ales o lucrare de la următorul artist în ordine alfabetică.

13
/11
/20

Fabrica de Pensule alături de Spațiul de Artă Contemporană MAGMA deschid primul moment din setul de expoziții dedicate sectorului emergent al scenei de arte vizuale din România, parte a proiectului "Future Perfect / Viitor Anterior", în data de 13 noiembrie 2020, printr-un tur ghidat online care se va desfășura pe pagina de Facebook a Fabricii de Pensule.

12
/11
/20

La Muzeul Național al Țăranului Român,  sâmbătă, 14 noiembrie 2020, publicul este așteptat la evenimentul intitulat Noaptea Europeană a Muzeelor. Cu această ocazie se pot vizita trei expoziții temporare. Organizatorii au pregătit, de asemenea, o proiecție în aer liber. Anul acesta, expoziția permanentă va fi închisă, deoarece clădirea monument istoric din Șoseaua Kiseleff nu a […]