Manoel de Oliveira, gata de un nou film la vârsta de 105 ani
https://www.ziarulmetropolis.ro/manoel-de-oliveira-gata-de-un-nou-film-la-varsta-de-105-ani/

Portughezul Manoel de Oliveira, supranumit „decanul de vârstă al cineaştilor“, a împlinit miercuri vârsta de 105 ani. Regizorul spune că şi-a păstrat intactă pasiunea pentru cinematografie şi caută finanţare pentru următorul său proiect.

Un articol de Petre Ivan|12 decembrie 2013

Portughezul Manoel de Oliveira, supranumit „decanul de vârstă al cineaştilor“, a împlinit miercuri vârsta de 105 ani. Regizorul spune că şi-a păstrat intactă pasiunea pentru cinematografie şi caută finanţare pentru următorul său proiect.

„Tatăl meu este pregătit pentru a filma. Vrea să înceapă să lucreze imediat după ce va obţine finanţare pentru următorul lui film”, a declarat fiica regizorului, Adelaide Trêpa.

Aceasta după ce, în noiembrie, cu ocazia unui omagiu care i-a fost adus în oraşul lui natal, Porto, Manoel de Oliveira anunța, cu regret că „este foarte probabil să îmi sărbătoresc cei 105 ani înainte de a obţine subvenţia pentru următorul meu film”.

Celebrul cineast, care a fost spitalizat de mai multe ori anul trecut din cauza unor complicaţii apărute după o infecţie, continuă să se deplaseze, însoţit, cu ajutorul unui baston.

În ciuda problemelor de sănătate, Manoel de Oliveira se simte bine, potrivit prietenilor şi rudelor. „După problemele de anul trecut, sănătatea lui s-a ameliorat. Starea lui este astăzi foarte echilibrată”, a declarat fiica sa.

Manoel de Oliveira nu vrea încă să vorbească despre o retragere din cinematografie. Regizorul, care a cunoscut epoca cinemaului mut, încearcă în prezent să obţină o finanţare de 350.000 de euro pentru a filma următorul său scurtmetraj: „O velho do Restelo”.

Peste 50 de lungmetraje pentru Manoel de Oliveira

Scenariul filmului se inspiră din personajul „Bătrânul din Restelo”, un fel de profet căzut în dizgraţie care apare în poemul epic „Os Lusíadas”, scris în secolul al XVI-lea de Luis de Camoes pentru a relata marile descoperiri maritime ale navigatorilor portughezi.

Proiectul lui Manoel de Oliveira a acumulat numeroase întârzieri, într-un context deosebit de dificil pentru cinemaul portughez, afectat de reducerile bugetare severe adoptate de guvern pentru a satisface exigenţele creanţierilor internaţionali ai ţării.

Operele lui Manoel de Oliveira, ca majoritatea filmelor de autor portugheze, sunt finanţate în principal din subvenţii publice.

„Tatăl meu a ştiut să îşi păstreze speranţa în orice circumstanţă şi acest lucru a sfârşit întotdeauna prin a da roade”, a reamintit fiica regizorului portughez.

Luis Urbano, producătorul cineastului, speră să deblocheze rapid situaţia, fapt care ar permite regizorului să îşi înceapă filmările în primele săptămâni ale anului 2014.

Cineastul portughez nu intenţionează să se oprească aici. Manoel de Oliveira evocă deja mai multe proiecte în lucru: un documentar despre arhitectul portughez Alvaro Siza Veira şi un film despre culesul viilor, al cărui scenariu a fost deja finalizat, notează Mediafax.

De la primul său film, „Douro, Faina Fluvial”, lansat în 1931, Manoel de Oliveira a făcut peste 50 de lungmetraje de ficţiune şi documentare, realizând cea mai mare parte a operei sale după ce trecuse de vârsta de 60 de ani.

Începând din 1988, a realizat aproape în fiecare an câte un film. Printre actorii care au colaborat cu regizorul de-a lungul vremii se numără Marcello şi Chiara Mastroianni, Catherine Deneuve, John Malkovich, Leonor Silveira şi nepotul său, Ricardo Trepa.

Cel mai recent film al său, „O Gebo e a Sombra”, datează din 2012. Această comedie cu accente dramatice, adaptată după piesa omonimă a portughezului Raul Brandao, cu actriţele Claudia Cardinale şi Jeanne Moreau, a fost prezentat la Festivalul de la Veneţia.

Filmele lui Manoel de Oliveira, cu estetică exigentă, îşi datorează succesul mai degrabă criticii de specialitate şi premiilor obţinute în străinătate decât recunoaşterii venite din partea marelui public.

Manoel de Oliveira a primit, în 1999, premiul special al juriului în selecţia oficială a Festivalului de la Cannes, pentru filmul „A Carta/ Scrisoarea”, iar cu doi ani înainte, „Viagem ao Princípio do Mundo” a câştigat premiul FIPRESCI, la acelaşi festival.

Pentru a-i aduce un omagiu acestui artist cu o creativitate uluitoare, născut în 1908, la Porto, în acest oraş va fi inaugurat în curând un muzeu, amenajat în clădirea Fundaţiei Serralves, consacrat carierei excepţionale a cineastului portughez.

Foto cu Manoel de Oliveira – filmesportugueses.com

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.

27
/10
/21

CRONICĂ DE FILM Prima parte a unui „jurnal” despre ediţia din acest an a Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest” - câteva observaţii despre surprizătorul documentar „Cow”, al britanicei Andrea Arnold.

27
/10
/21

După o lungă perioadă de așteptare, FILM MENU, revista de cultură cinematografică editată de studenții Facultății de Film din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” București, sub umbrela UNATC PRESS, își lansează cel de-al 29-lea număr. Evenimentul va avea loc la București, în după-amiaza zilei de sâmbătă, 30 octombrie, la Cinemateca Eforie (strada Eforie 2) și include două proiecții conexe.

26
/10
/21

La Civil, filmul Teodorei Ana Mihai, care i-a adus anul acesta la Cannes Prix de l'Audace la secțiunea Un Certain Regard, se vede acum în cadrul Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, la București, Cluj și Iași, iar de vineri, 29 octombrie, intră în cinematografele din toată țara.

26
/10
/21

Întâmplări fatale, criminali în serie, experimente cu urmări grave, vampiri și alte creaturi ale nopții sunt elementele cheie ale săptămânii filmelor de Halloween la Warner TV. Postul de televiziune propune unele dintre cele mai populare filme horror și SF, de la „From Hell” și „Halloween: H20” la maraton „Final Destination”, care pot fi vizionate până pe 31 octombrie.

25
/10
/21

În urma anunțării noilor reguli de siguranță sanitară, cea de-a 12-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest continuă să aducă filmele și evenimentele anunțate, modificându-și programul pentru a respecta noile restricții ce intră în vigoare de astăzi.