Maria Obretin, actriță: „Teatrul Metropolis nu mai are bani sa programeze spectacolele“
https://www.ziarulmetropolis.ro/maria-obretin-actrita-teatrul-metropolis-nu-mai-are-bani-sa-programeze-spectacolele/

Actriţa Maria Obretin se numără printre numeroasele personalităţi care trag un semnal de alarmă faţă de situaţia de la Teatrul Metropolis, unde, din cauza bugetului subdimensionat, alocat pe anul 2022, instituţia nu mai are bani să programeze spectacole la scenă şi să primească public în sală.

Un articol de Ziarul Metropolis|6 aprilie 2022

Iată ce scrie Maria Obretin pe pagina ei de Facebook:

„Am terminat facultatea de teatru in 2003. Nu mai erau locuri in teatre, doamna Sanda Manu ne-a crescut cu povesti despre cum intri intr-un teatru, intr-o trupa, despre cum cresti de la rolurile mici spre cele mari, despre cum inveti de la actorii cu experienta. Parea o lume idilica, fermecatoare. Am terminat. Hăul, nenica, un mare hău. Nu se făceau angajari in teatre, erau locurile blocate de multi ani si asa aveau sa ramana multa vreme. Am rezistat cum am putut, unii dintre noi. Altii s-au lasat. Pur si simplu era greu spre imposibil sa razbesti, sa rezisti.

Am facut ani de zile cariera in petreceri pentru copii, zane si Albe ca Zapada. Asta e, rezist, mi-am zis. Mai prindeam din cand in cand scena. Rar. Cam ce solutii aveam? Green Hours pe vremea aceea, doar el era, un spatiu deschis tinerilor. Voicu era un fel de inger pazitor. Si, din cand in cand, cateva concursuri in teatrele de stat pentru vreo colaborare. Ce inseamna asta? Daca un regizor care punea intr-un teatru nu gasea printre actorii angajati pe cineva potrivit pentru un rol, se dadea concurs, se angajau colaboratori. Va dati seama ca eram zeci spre sute pentru un rol.

Ani mai tarziu a aparut Teatrul Metropolis. O gura de aer pentru independenti, un fel de acasa. Si cam singurul loc unde ma duceam si nu caram costumul si recuzita dupa mine. In independent, vii ca un melcusor cand ai spectacol, cu hainele, cu recuzita, cu decorul uneori. La Metropolis era o mica oaza de normalitate. Nu trebuia sa mai cari fierul de calcat. Erau niste oameni care aveau grija de tine si tu te puteai ocupa de treburile tale de actor.

La Metropolis jucau zeci, sute de actori, majoritatea independenti. Teatru de proiect. Fara actori angajati. Daca ar exista mai multe teatre de proiect, viata ar fi mai usoara pentru multi dintre noi. E foarte greu sa nu fii angatat, sa nu ai nicio siguranta, niciun statut. Bun, aici ar fi de discutat despre statutul actorului independent si despre statutul tuturor independentilor de fapt, din muzica, dans, teatru. Pandemia a aratat cat de vulnerabili suntem. Faza e ca e jale. Prin teatre s-a cam renuntat la colaboratori de vreo doi ani, de cand s-au redus drastic bugetele. Acum vreo luna am fost sunata de la un teatru bucurestean in care joc. ‘Buna, Maria, programam spectacolul, sa-ti opresti datele!’ Bucurie, veselie. Telefon a doua zi. ‘De fapt, vor juca doar cei angajati!’ Am fost trista dar am inteles situatia. Nu sunt bani pentru colaboratori. Nu se programeaza spectacolele in care sunt colaboratori (nu mai deschid subiectul dureros…ca si colaboratorii astia si-au pus sufletul in ridicarea spectacolului, e acolo si vietisoara lor). Bun! Deci au picat teatrele de stat in care colaborez, nu au bani, vor programa spectacolele in care joaca cei angajati, nu sunt fonduri. Asta e! Dar acum pica Metropolisul. Si asta ma rupe. Metropolisul nu are actori angajati. Toti suntem colaboratori.

Ani de zile s-au jucat acolo spectacole minunate, nu trebuie sa le laud eu acum, orice spectator care a fost vreodata la Metropolis stie asta. Metropolis nu mai are bani sa programeze spectacolele. Am jucat in octombrie, noiembrie acolo. Spectacolele inca nu au fost platite. Acum nu-si mai poate permite sa programeze altele. Da, Metropolis nu se inchide oficial, dar cum nu mai are bani, nu mai poate programa nimic.

Acum, nu va imaginati ca rupeam fasul cu banii de pe un spectacol, dar 500 erau totusi niste bani. Mai ales pentru tinerii din generatiile care tot ies si nu mai au loc in teatre. Pentru ei, mai ales pentru ei, v-as ruga sa fim solidari. Suntem o breasla tare nesolidara si impartita. Poate gasiti timp si motive sa luptati pentru Metropolis. Nu cred ca e singurul in pericol. Bugetele sunt penibile in multe teatre, vine hăul. Si e pacat. De tot talentul, de toata munca, de toata viata asta a noastra.

Citiți și: Lia Bugnar: „La Teatrul Metropolis nu vor mai fi actori pe scenă și spectatori în sală

Citiți și: Scrisoare deschisă a echipei Teatrului Tineretului „Metropolis” către publicul spectator



18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.

14
/03
/24

Astăzi, pe 14 martie, se împlinesc trei ani de la moartea ei, la Paris, în 2021, atunci când Covidul făcea ravagii și oprise lumea în loc. Avea aproape 90 de ani.

13
/03
/24

În perioada 12-15 martie 2024, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București organizează cea de-a XXV-a ediție a Ușilor Deschise, în cele două sedii ale sale, din Str. Matei Voievod nr. 75-77 și Str. Tudor Arghezi nr. 3b.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

12
/03
/24

O nouă traducere din opera Elenei Ferrante a fost publicată de curând în colecția „Anansi. World Fiction” de la Editura Trei. Elena Ferrante e o scriitoare îndrăgită de cititorii din lumea întreagă începând de la publicarea bestsellerurilor internaționale ce alcătuiesc Tetralogia Napolitană.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

11
/03
/24

Grupul de Facebook „Mergem la teatru” numără 35.4K de membri la început de martie 2024 și adună, într-o comunitate surprinzător de activă și de entuziastă, paragrafe de opinii pe spectrul larg dintre gust conservator și deschidere față de experiment, underground și fețe noi.

11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]