Marian Crişan: ”Îmi place să descopăr un alt mod de a spune povestea pentru fiecare film”
https://www.ziarulmetropolis.ro/marian-crisan-imi-place-sa-descopar-un-alt-mod-de-a-spune-povestea-pentru-fiecare-film/

Un interviu cu regizorul Marian Crişan despre filmul ”Rocker” (2012), disponibil acum pe platforma gratuită Cinepub. Un film îndrăzneţ care, printr-o estetică specială, abordează o temă sensibilă: sacrificiul unui tată (Dan Chiorean), fost rocker amator, pentru fiul său dependent de droguri (Alin State).

Un articol de Ionuţ Mareş|6 Aprilie 2017

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, „Rocker” (2012), scris şi regizat de Marian Crişan, a fost primul film românesc din Noul Val care a propus frontal şi fără excese (şi) problematica efectelor consumului de droguri.

Evident, asta nu este, în sine, o garanţie a valorii, ci mai degrabă punctul de pornire într-un demers cinematografic îndrăzneţ despre un personaj tenace şi cu o combustie internă puternică.

Victor, un rocker amator de 45 de ani ajuns angajat într-o firmă de topografie şi tată protector şi dispus la orice al solistului dependent de droguri dintr-o anonimă trupă de rock din Oradea, este personajul care acaparează aproape toate cadrele. Iar Dan Chiorean, actor din Cluj necunoscut până atunci în lumea cinematografiei, se achită cu convingere de sarcina de a ţine pe umeri întregul film, ştiind când să emoţioneze fără emfază şi când să fie opac sau imprevizibil. Naturali şi potriviţi sunt şi ceilalţi actori, în frunte cu Alin State, al cărui personaj, fiul (Florin alias Dinte), este mai tot timpul sub influenţa drogurilor.

Desprea realizarea şi estetica acestui film special al Noului Cinema Românesc, am stat de vorbă cu regizorul Marian Crişan.

Ionuţ Mareş: Ce ţi s-a părut ofertant cinematografic la povestea acestui tată dispus să facă orice pentru fiul său dependent de droguri, într-un mediu al pasionaţilor de rock şi pe fundalul unui oraş de provincie?

Marian Crişan: În primul rând, m-a interesat să explorez o relaţie de sânge şi, mai mult, de sânge şi rock ‘n’ roll şi droguri. Problema dependenţilor de droguri e foarte puţin discutată şi înţeleasă la noi. Ne rezumăm la imagini stereotipe din cartiere ca Ferentari şi nu vedem de fapt că este un lucru răspândit peste tot, în oraşe mici şi mari, în liceele cel mai bune şi în Ferentari. Şi e lumea în care trăim. Sunt tinerii cu care vorbim şi interacţionăm. Sunt parte din viitorul nostru în Romania şi pretutindeni. Acesta e şi motivul pentru care am plasat acţiunea la Oradea, deşi filmul face abstracţie de spaţiu.

S-a remarcat în legătură cu „Rocker” această opţiune a de-dramatizării. Tu însuţi ai spus într-un interviu că nu crezi în „convenţia narativă a motivaţiilor”. Este vizibilă înclinaţia mai curând spre observare şi spre sugestie. Care au fost reperele pe care ţi le-ai impus în construirea acestei naraţiuni?

Da, la ora aia eram poate mai radical. Lucrurile pot fi nuanţate. Motivaţiile există, ele există şi în viaţa, să zicem aşa. Dar cum filmul nu e viaţă, ci o chestie imaginată, inventată, şi motivaţiile la rândul lor sunt inventate. În sensul acesta motivaţiile şi premisele care nu sar în ochi sau care nu sunt cusute cu o aţă prea vizibilă sunt mai potrivite în cinema. Dar să nu stricăm cu teorii farmecul filmelor…

În ce priveşte reperele, îmi plac filmele lui Mike Leigh, care lucrează de multe ori fără scenariu şi cu multă improvizaţie. În cazul „Rocker”, a fost la fel. Nu am lucrat pe un text fix. Am modificat mult cu actorii şi cu operatorul şi echipa. Deoarece nu e un lucru doar al regizorului cu actorii, ci al unei întregi echipe. Şi trebuie să ţii cont de tot, de la condiţii meteo şi locaţii, la faptul că un actor nu ştie să conducă un vehicul sau că se creează o anumită chimie între actori sau există actori care nu rezonează între ei şi atunci trebuie să foloseşti asta în avantajul filmului.

Rocker PLAY

„Rocker” este disponibil, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână. Click pe imagine pentru a vedea filmul!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Estetic, camera de filmat se concentrează exclusiv pe personaje, în special pe tată, şi mai puţin pe ce este în jurul lor. În exterior, mizezi foarte mult pe transfocare, urmărind protagonistul de la distanţă, dar izolându-l în acelaşi timp. Cum ai conceput această estetică şi care au fost efectele pe care ai mizat?

Am vrut să izolez personajul. Să-l prind într-un fel de “închisoare” vizuală. Să nu poată scăpa. M-a interesat să îl observ la nivel de prim-plan, nu în plan-contraplan. E ca la documentarele cu animale, când urmăreşti animalul în savană de la depărtare şi îi vezi toate reacţiile, dar nu vezi prada deoarece totul se întâmplă în direct, să zicem aşa.

Personal, cred că fiecare film sau operă de artă ar trebui să aibă un anumit stil, o abordare adecvată subiectului, şi să nu te repeţi într-o schemă pe care ai descoperit-o şi ai văzut că funcţionează. Nu îmi place acest comfort. Îmi place să descopăr un alt mod de a spune povestea pentru fiecare film în parte. Şi în România suntem norocoşi că încă putem să facem asta, adică să primim finanţare pentru demersuri îndrăzneţe şi neconvenţionale.

Ai spus că există şi improvizaţie, că la filmare ai schimbat cu actorii diverse acţiuni şi o parte din textul deja scris. Cum ai lucrat cu actorii? Ce le-ai cerut, ce ai dorit să obţii de la ei?

Nu a fost deloc uşor. Îmi amintesc că aveam o secvenţă în care toţi trebuiau să fie ametiţi de droguri şi alcool. Filmarea urma să dureze o zi întreagă şi începea dimineaţa la 9. Şi era marţi. A fost greu pentru actori să intre în stare. Să trăiască momentul şi noi să îl surprindem de-a lungul unei întregi zile.

Actorii principali, Alin State şi Dan Chiorean, au fost incredibili până la sfârşitul întregii filmări. Nu îţi mai dădeai seama dacă sunt în film sau nu. Timp de 30 de zile au trăit ca în film. Adică, dacă mergeam cu ei în oraş la o bere în ziua de pauză, aveam senzaţia că merg împreună cu personajele din film, nu cu doi actori. Eram prieten cu personajele din film.

 

 

Articol apărut şi pe blogul lui Ionuţ Mareş.

18
/12
/18

"Cred că fericirea este supraestimată. Să fii satisfăcut, împăcat cu tine, sunt ţeluri în viaţă mult mai realiste decât visatul la fericire." - Brad Pitt

18
/12
/18

Câștigător al unui premiu Oscar (1993, Cel mai bun actor în rol principal pentru "Scent of a Woman"), Al Pacino a împlinit, anul acesta, 78 de ani. Iată un frumos omagiu (Epic Tribute) realizat de prietenul publicației noastre, Alexandru Catrina.

17
/12
/18

20 dintre cele mai bune scurtmetraje prezentate la ediția 2018 a Bucharest International Dance Film Festival* pot fi văzute în cadrul maratonului cinematografic dedicat filmelor de dans - [RE]TRACING. Evenimentul va avea loc miercuri, 19 decembrie, la LINOTIP - Centru Independent Coregrafic (București), începând cu ora 19.00.

14
/12
/18

Singurul film românesc prezent anul acesta la prestigioasele Premii ale Academiei Europene de Film (echivalentul Oscarurilor pentru industria cinematografică europeană), TOUCH ME NOT a fost nominalizat la European Discovery – Premiul FIPRESCI pentru cel mai bun debut în lung-metraj.

13
/12
/18

În 2019, Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) atinge, oficial, vârsta maturității. Cea de-a 18-a ediție va avea loc între 31 mai și 9 iunie, iar organizatorii au deja vești bune pentru cinefili: primele filme confirmate în program au fost lansate în cele mai importante festivaluri ale toamnei și vor avea premiera românească la Cluj-Napoca.

12
/12
/18

20 scurtmetraje din toată lumea și 10 scurtmetraje românești concurează anul acesta pentru trofeele NexT. Selecția filmelor pentru Competiția Internațională și Competiția Națională a fost realizată și în acest an de către Oana Ghera și Massimiliano Nardulli. Selecționerii au ales voci noi care onorează încă o dată misiunea festivalului la această ultimă ediție, aceea de a descoperi și aduce în prim-plan atât filmele scurte cu adevărat inovatoare, cât și pe cei care le creează.

12
/12
/18

TOP Documentarele își fac cu greu loc în cinematografe. Așa că pentru a viziona cele mai noi filme de nonficțiune nu ne rămân decât festivalurile și diferitele platforme. Am ales 10 documentare care m-au impresionat cel mai mult dintre cele văzute în 2018. Sunt filme extrem de stimulante și de îndrăznețe.

11
/12
/18

Ziua Internaţională a Tangoului, sărbătorită în 11 decembrie începând din anul 1977, a fost proclamată în onoarea a două figuri legendare ale muzicii argentiniene: Carlos Gardel, Regele Tangoului şi Julio De Caro, ambii născuţi într-o zi de 11 decembrie/ În 1935 Carlos Gardel compunea „Por una cabeza”, unul dintre cele mai cunoscute tangouri din istoria muzicii. 

10
/12
/18

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit și-a desemnat câștigătorii sâmbătă, 8 decembrie 2018, într-o atmosferă emoționantă și plină de exuberanță. Premiul pentru cel mai bun film a revenit peliculei belgiene PABLO, în regia lui Sergio Guataquira Sarmiento.

10
/12
/18

METROPOLIS VIRAL. Filmul "Avengers: Endgame" bate recorduri chiar înainte de apariția sa în cinematografe. Lansat pe 7 decembrie, trailerul de aproape două minute și jumătate a înregistrat 289 milioane de vizualizări pe YouTube, Facebook și Twitter,  devenind cel mai vizionat trailer în primele 24 de ore de la lansare.

10
/12
/18

Bucharest Art Film Festival (BAFF) va proiecta în perioada 10-12 decembrie filme de(spre) artă la Galeria Halucinarium, din Calea Giulești 14. Art Film Festival încearcă la această a III-a ediție să creeze experiența ideală destinată publicului de cinema și zone conexe, aducându-l într-o galerie de artă timp de 3 seri. Programul fiecărei zile începe la ora 19:00, intrarea la proiecții fiind liberă în limita locurilor disponibile.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.

07
/12
/18

CRONICĂ DE FILM Cu fizicul său firav, care sugerează o supunere cvasi-reflexă față de ceilalți, și cu chipul său caraghios, aproape imperturbabil dacă nu ar fi străpuns uneori de câte un zâmbet forțat, Marcello setează din start atmosfera de comedie neagră ce domină noul film al italianului Matteo Garrone, „Dogman” (2018).

07
/12
/18

Filmul Belgian GIRL, nominalizat la Globurile de Aur pentru Cel mai bun film străin, va deschide Oscar Weekend (18 - 20 ianuarie 2019, Cinema Elvire Popesco). "Oscar Weekend" are loc înaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 91-a ediție a premiilor Oscar (22 ianuarie), trofeele Oscar 2019 urmând să fie acordate în cadrul Galei din 24 februarie 2019. 

07
/12
/18

Cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film NexT pune reflectoarele pe Portugalia, cu două programe a câte cinci scurtmetraje reunite sub titlul Focus Portugalia. Primul program, The Heart and the Body, va fi proiectat sâmbătă, 15 decembrie, iar cel de-al doilea, On Politics, va putea fi văzut duminică, 16 decembrie, ambele la ora 16.30, la Cinema Muzeul Țăranului.

07
/12
/18

Filmul „Vice” al lui Adam McKay, o dramă despre fostul vicepreşedinte Dick Cheney, cu Christian Bale, Sam Rockwell, Steve Carell şi Amy Adams în distribuţie, a primit cele mai multe nominalizări la cea de-a 76-a ediţie a galei Globurilor de Aur. La categoria miniserial sau film de televiziune cele mai multe nominalizări, în număr de 4, le-a primit „The Assassination of Gianni Versace”.

06
/12
/18

În timpul Războiului Rece, undeva între Polonia stalinistă, ruinată de cel de-al doilea război mondial, și Parisul boem al anilor ’50, un muzician înnebunit după libertate și o tânără cântăreață pătimașă trăiesc o iubire imposibilă, într-o perioadă istorică imposibilă. Îi desparte totul: trecutul lor, temperamentul, caracterul, ideile lor politice, imperfecțiunile fiecăruia și inevitabilele lovituri ale sorții. Cu toate acestea, sunt în mod fatal condamnați să fie împreună.

Page 1 of 22512345...102030...Last »