Marțea de film cehoslovac se mută la Cluj-Napoca – Fiction Tuesdays în deplasare
https://www.ziarulmetropolis.ro/martea-de-film-cehoslovac-se-muta-la-cluj-napoca-fiction-tuesdays-in-deplasare/

Seria de filme Fiction Tuesdays se mută la Cluj-Napoca, la Cinema Arta, între 4 şi 25 februarie. Prima zi de marţi din lună vine cu unul dintre filmele de seamă ale cinematografiei cehe, „The Firemen’s Ball”, de Miloš Forman, proiectat de la ora 19:00.

Un articol de Liliana Matei|3 februarie 2020

Centrul Ceh vă invită la unul dintre cele mai îndrăgite programe pe care le organizează, Fiction Tuesdays, inaugurat în 2018 în Bucureşti şi care a ajuns în primăvara anului trecut şi la Arad. După ce a venit la Cluj în 2016 cu cel mai vechi și popular program, Documentary Mondays, Centrul Ceh revine aici, timp de o lună, săptămânal, cu filme cehoslovace cunoscute sau mai puţin cunoscute publicului. Spectatorii vor petrece seri alături de regizorii cheie ai Cehoslovaciei, având parte de comedie, dramă, dar și film experimental. Evenimentul este organizat alături de Cinema Arta din Cluj-Napoca, iar toate proiecțiile încep la ora 19:00.

Filmul „The Firemen’s Ball” (foto sus; r. Miloš Forman, 1967) deschide seria din acest an pe 4 februarie, fiind unul dintre cele mai apreciate filme cehoslovace, nominalizat la categoria pentru cel mai bun film străin la Premiile Oscar. Comedia prezintă întâmplările petrecute într-un orăşel de provincie, când departamentul pompierilor dă o mare petrecere pentru a celebra cea de-a 86-a aniversare a fostului lor lider. Întregul oraş este invitat, dar lucrurile nu merg conform planului, deoarece cineva fură premiile de la loterie, iar candidatele de la concursul de frumuseţe organizat cu această ocazie nu prea vor să participe sau nici nu sunt din cale-afară de frumoase.

Cel de-al doilea film din serie, „The Joke” (r. Jaromil Jireš, 1969) va putea fi vizionat pe 11 februarie. Acesta este o adaptare a romanului „Gluma” („The Joke”) a lui Milan Kundera şi este unul dintre cele mai sumbre filme existențialiste din Noul val cehoslovac. Drama redă povestea de viaţă a protagonistului Ludvik Jahn, care se întoarce în orașul natal pentru a se răzbuna pe cel mai bun prieten al său, Pavel Zemánek, responsabil de excluderea sa din Partidul Comunist, în urma unei glume politice inoportune.

Clujenii se vor putea delecta cu filmul de Oscar „Closely Watched Trains” (r. – Jiří Menzel, 1966) pe data de 18 februarie. Pe lângă Premiul Oscar pentru cel mai bun film străin, lungmetrajul de debut al lui Menzel a fost nominalizat și la Globul de Aur pentru aceeași categorie. Acțiunea are loc într-o gară izolată din Cehoslovacia ocupată de germani, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial și urmărește maturizarea adolescentului timid pe nume Miloš, proaspăt angajat al gării. Grija cea mai mare a tânărului, în ciuda turbulențelor create de război și a furiei reprimate a oamenilor din jurul său, este să scape de virginitate.

„Closely Watched Trains” (r. – Jiří Menzel, 1966)

„Happy End” (r. Oldrich Lipský, 1967) este proiecţia care va închide ediţia Fiction Tuesdays în data de 25 februarie. Acest film este o comedie neagră experimentală despre o crimă și consecințele acesteia prezentate invers cronologic, în care decesul este în realitate o renaștere. Filmul începe cu execuția protagonistului, explorându-i acțiunile și motivațiile premergătoare morții. Lipský pornește de această dată de la ideea că orice poveste de dragoste începe extraordinar și se sfârșește tragic, așa că, pentru a putea avea parte de un final fericit, se folosește de ordinea inversă a firului narativ. Un film de neratat, Happy End este o experiență aparte, la care nu vă veți aștepta.

Adresa: Cinema Arta, Strada Universităţii, nr. 3, Cluj-Napoca. Evenimentul Facebook al primei proiecții Fiction Tuesdays aici. Biletele se pot cumpăra de aici.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

 

24
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat în România de Transilvania Film pe platforma TIFF Unlimited, filmul „Dama de cupă” („Queen of Hearts”, 2019), al regizoarei daneze cu origini egiptene May el-Toukhy, impresionează prin interpretarea actriţei Trine Dyrholm, care joacă o avocată ce începe o aventură cu fiul său vitreg de nici 18 ani.

23
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Primul episod din miniseria „Bani negri (pentru zile albe)”, scrisă și regizată de Daniel Sandu (autorul filmului „Un pas în urma serafimilor”), a avut premiera pe HBO și e disponibil pe HBO GO. Cât de bun a acest nou serial românesc?

19
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Premiat pentru regie în secțiunea „Encounters” a Festivalului de la Berlin și cu lansarea în cinematografe compromisă de pandemie, „Malmkrog” (2020) este cel mai controversat, dar și cel mai îndrăzneț film românesc al anului. Cum ne provoacă de data asta Cristi Puiu?

18
/11
/20

Prin combinații inedite de mijloace vizuale și tehnici narative, scurtmetrajele incluse în acest an în Competiția Internațională BIEFF propun perspective alternative asupra unor subiecte care marchează realitatea cotidiană. O invitație deschisă la reflecție, dezbatere și dialog, evenimentul dedicat noilor forme de explorare a limbajului cinematografic va reprezenta, la această ediție, un punct de intersecție al diferitelor viziuni asupra violenței și a justificării ei morale, dar și asupra ideii de graniță și a locurilor de care aparținem.

17
/11
/20

Cu toții suntem de acord că experiența de la cinema este inegalabilă, însă cum momentan nu mai este posibilă în contextul pandemic actual, din pasiune și dor de emoția trăită în fața marelui ecran, Cineplexx a oferit în weekend porții de popcorn cald tuturor iubitorilor de filme.

16
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat recent în România direct online, pe pagina de Vimeo a distribuitorului Independenţa Film, „Beanpole” (2019) este al doilea film al lui Kantemir Balagov, considerat de unii cel mai bun tânăr regizor rus, educat la şcoala de cinema a lui Alexander Sokurov. O poveste despre traumele post-război, stilizată însă aproape până la academism.