Masculin/Feminin – războiul conceptelor şi al dominării
https://www.ziarulmetropolis.ro/masculinfeminin-razboiul-conceptelor-si-al-dominarii/

Spectacolul „Masculin/Feminin“, regizat de Lia Bugnar, a avut premiera oficială luni, 20 mai, la Teatrul de Comedie din Bucureşti.

Un articol de Judy Florescu|25 mai 2013

Spectacolul „Masculin/Feminin“, regizat de Lia Bugnar, a avut premiera oficială luni, 20 mai, la Teatrul de Comedie din Bucureşti.

„Masculin/Feminin“ este a treia producţie teatrală semnată Asociaţia INSPIRA. Înfiinţată în anul 2012, Asociaţia INSPIRA desfăşoară o serie de proiecte culturale atât în Capitală, cât şi în ţară. Printre realizările în domeniul cultural ale Asociaţiei Inspira se numără spectacolele de teatru: „Fă-mi loc“ de Anthony Michineau în regia lui Radu Beligan şi „Hoţii de frumuseţe“ de Pascal Bruckner, în regia lui Chris Simion.

„Masculin/Feminin“ este primul spectacol realizat de Asociaţia INSPIRA, după o piesă scrisă de un autor român, care ar trebui tradus în toate limbile pământului şi montat pe toate marile scene ale lumii. Acest autor se numeşte Lia Bugnar.

Se întâmplă doar la teatru să te duci cu aşteptări, dar să te întorci cu întrebări. Adevărurile prezentate pe scenă te iau de guler şi te scutură de toate inhibiţiile şi prejudecăţile despre tot ce te înconjoară şi despre tot ce credeai sau nu credeai că poate fi iubire.

Teatrul nu are rolul de a rezolva probleme naţionale, enigme poliţiste sau cancerul. Teatrul are puteri miraculoase în clarificarea unor gânduri şi stabilirea relaţiei cu tine. O piesă de teatru îţi poate schimba percepţia asupra unor lucruri esenţiale, prin situaţiile deloc fireşti pe care le expune.

În „Masculin/Feminin“ vedem iubirea în cele mai puternice forme ale ei, dar nu iubirile din basme, ci iubirile crude din viaţa deloc ideală pe care o trăim în secolul acesta. Nu este nimic amplificat în realitatea poveştilor Liei Bugnar. Întâmplările sunt autentice şi te trec prin mai multe stări: mai întâi eşti contrariat, apoi negi, apoi eşti curios, apoi eşti înţelegător şi empatic.

Dincolo de delimitări gramaticale

Una dintre replicile pe care ţi le poţi nota direct în minte este cea a Theodorei Stanciu: „Femeia cu un fir dus la ciorap devine o subfemeie“; este o replică simplă, care conceptualizează ideea de „imperfecţiune feminină“. O altă replică memorabilă este cea a Laurei Creţ: „În loc să te laşi dracului iubit tu te ocupi de ura ta pentru tine“. E ca un joc perdant, între fericire şi egoism. Iar Marius Manole spune: „A doua şansă e doar felul universului de a-ţi arăta că se poate şi mai rău.“

Piesa Liei Bugnar este despre acceptarea schimbării şi despre iubirea nemărginită. Masculinul şi femininul merg dincolo de simple delimitări gramaticale, spre un război al conceptelor şi al dominării, spre o eternă căutare a fericirii în altceva decât suntem.

Spectacolul se va mai juca pe 2 iunie, la Godot Café-Teatru.

INFO
Masculin/Feminin
De: Lia Bugnar
Regia: Lia Bugnar
Cu: Theodora Stanciu, Andrei Aradits, Marius Manole, Laura Creţ, Ilinca Manolache
Rating: ●●●●●

Foto: Asociaţia Inspira

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.