„Midnight Special”. Film-OZN
https://www.ziarulmetropolis.ro/midnight-special-film-ozn/

CRONICĂ DE FILM Prezentat în Competiţia din acest an a Berlinalei, „Midnight Special”, al patrulea lungmetraj al cineastului american Jeff Nichols, este bulversant. Un film-OZN, în care suspansul american de bună tradiţie este dublat de o revigorantă şi inovatoare viziune SF.

Un articol de Ionuţ Mareş|10 mai 2016

Un film e cu atât mai bun, mai îndrăzneţ, cu cât e mai imprevizibil, mai puţin subordonat automatismelor narative şi vizuale.

Asta nu înseamnă că formalismul de dragul formalismului este dezirabil – un regizor al cărui unic scop este de a arăta cât de priceput a devenit în a livra imagini frumoase şi unghiuri de filmare spectaculoase riscă să se prăbuşească sub propria afectare şi suficienţă, dacă nu îşi lasă filmul să respire, să surprindă, să degaje – de ce nu? – poezie, aşa cum numai cinemaul viu ştie să ofere.

Americanul Jeff Nichols este, cel puţin deocamdată, departe de un astfel de pericol. Iar cel mai nou film al său, „Midnight Special” – plecat fără niciun trofeu de la ediţia din acest a Berlinalei, dar cu o receptare critică foarte bună –, îi confirmă statutul de autor.

„Midnight Special” este un film dificil de clasificat, ca orice realizare a tânărului cineast (n. 1978) – de la „Shotgun Stories” (2007) şi până la „Mud” (2012), trecând prin perturbatorul „Take Shelter” (2011).

Nichols dă dovadă şi în noul său lungmetraj de un impresionant simţ al naraţiunii, al construirii unui suspans a cărui forţă se trage din dezvăluirea neîntreruptă a celor mai neaşteptate situaţii şi din promisiunea permanentă a unor surprize şi mai mari.

Filmul începe într-o decor cunoscut, iconic, consacrat de cinematografia americană – un motel de la marginea şoselei, în care un băiat despre care vom afla cât de repede că este special pare răpit de doi bărbaţi.

În această primă secvenţă excelent realizată, din banda sonoră – pe care rulează un buletin de ştiri televizat – descoperim că unul dintre bărbaţi (jucat de expresivul Michael Shannon, colaboratul constant al lui Nichols) este chiar tatăl puştiului, căutat acum de poliţie.

Neprevăzutul este şi mai accentuat odată ce ni se revelează, pe parcurs, că băiatul are un dar aparte – o privire candidă care, uneori, emană o lumină argintiu-albăstruie, orbitoare, împresurătoare, dublată de o colosală forţă interioară necunoscută şi de capacitatea de a vorbi cu o altă lume, a invizibilului.

Atrăgătoare în „Midnight Special” este combinaţia insolită între realismul decorurilor şi al peisajelor americane şi misterul provenit dintr-o viziune fantastică, ce pare însă cât se poate de firească, chiar şi în cele mai exuberante momente ale expresiei sale, aşa cum este năucitorul final. Nichols mizează pe un pact de încredere cu spectatorul, aşa cum tatăl din film crede necondiţionat în misiunea fiului său, nedezvăluită până la capăt.

Pe măsură ce firul narativ avansează sub presiunea unei ţinte precise – copilul ar trebui să ajungă, ajutat de tată, de mamă (Kirsten Dunst) şi de un prieten al tatălui (Joel Edgerton), la un moment exact într-un loc bine determinat pentru întâlnirea cu cei din lumea sa nevăzută –, ne sunt livrate detalii suplimentare. Însă în timp ce unele clarifică necunoscute, altele adâncesc enigma.

Pe urmele copilului (Jaeden Lieberher) nu se află doar poliţia şi un agent de elită al NSA (Agenţia Naţională de Securitate a SUA), jucat de Adam Driver, ci şi doi reprezentanţi ameninţători ai unei secte ciudate, de unde tatăl evadase cu fiul său şi care îşi făcuse un cult bazat pe viziuni ale băiatului.

Venit din lumea filmului independent, Nichols nu-şi trădează rădăcinile. Noul său lungmetraj păstrează aura unui indie, însă o astfel de clasificare este rapid depăşită: „Midnight Special” transgresează cu uşurinţă genurile din ale căror mărci se inspiră, devenind o operă misterioasă.

Unele elemente ale naraţiunii şi scene sunt trimiteri asumate la „Întâlnire de gradul trei” şi „E.T.” ale lui Steven Spielberg, filme cu care Nichols a copilărit.

Tensiunea specifică unui action movie este atent întreţinută (şi cu ajutorul muzicii eficiente a lui David Wingo), întreruptă de momente de respiro care permit desfăşurarea viziunilor băiatului, ce apropie „Midnight Special” de un neaşteptat şi minimalist film SF.

Apariţia agentului NSA (organismul aflat în ultimii ani la originea scandalurilor privind spionarea comunicaţiilor nu doar în SUA, ci şi în Europa) şi omniprezenţa forţelor de ordine şi a mijloacelor de supraveghere dau un aer şi de film politic a cărui ambiguitate nu face decât să întreţină neliniştea spectatorului.

Midnight Special, 2016, SUA

Scenariu & Regie: Jeff Nichols

Distribuţie: Michael Shannon, Joel Edgerton, Kirsten Dunst, Jaeden Lieberher, Adam Driver, Sam Shepard

Rating: ●●●●○



04
/10
/22

Clasicul film "Manasse" (1925), de Jean Mihail, poate fi redescoperit acum în versiune restaurată 4k, ceea ce înseamnă că imaginea are un aspect cât mai apropiat de cel al peliculei originale. Filmul poate fi văzut la Cinemateca Eforie.

27
/09
/22

O nouă generație de cineaști scandinavi face valuri, păşind pe urmele lui Ingmar Bergman, Lars von Trier și a mișcării Dogma. În acest an, trei regizori complet diferiţi, dar cu viziuni la fel de puternice, au participat în competiția de la Cannes.

26
/09
/22

Cea de-a VIII-a ediție a „Premiilor Constantin Chiriac” a avut loc în 23 septembrie 2022, în Prisăcani, satul natal al lui Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu și președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, inițiator al acestei competiții prin care elevii sunt recompensați pentru creațiile lor literare.

23
/09
/22

Javier Bardem, unul dintre cei mai cunoscuți actori ai momentului, câștigător al premiilor Oscar, Globul de Aur, Goya și Bafta, revine pe marile ecrane din România în rolul principal din “Cel mai Tare Șef”, cea mai nouă comedie a multi-premiatului regizor spaniol Fernando Leon de Aranoa. Filmul intră în cinematografele din țară pe 4 noiembrie.

22
/09
/22

Delta Bucureștiului, în regia Evei Pervolovici, va putea fi văzut de vineri, 23 septembrie, în cinematografele din București (Cinema Elvire Popesco, Cinema Eforie, Cinema Muzeul Țăranului, Union), Arad (Cinema Arta), Bistrița (Cinema Dacia), Cluj (Cinema Arta, Cinema Victoria), Iași (Cinema Ateneu), Timișoara (Cinema Timiș), însă urmează să fie programat și la Brașov, Bârlad și Sibiu.

21
/09
/22

„Garantat 100%” începe noul sezon cu o ediţie eveniment. Hiromi Uehara, una dintre cele mai mari compozitoare şi pianiste de jazz ale momentului, este invitata lui Cătălin Ştefănescu în prima ediţie a noului sezon „Garantat 100%”. Urmărim ediţia pe 25 septembrie, ora 19.00, la TVR 1.

21
/09
/22

În luna octombrie, la History Channel puteți urmări un documentar despre aurul dacilor, un nou sezon din emisiunea „Așii amanetului”, un film despre viciile pe care le împărtășim și o istorie a armelor.